1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

En tråd i 'DIY' startet av msevland, 25 Aug 2015.

1. erlende

erlende
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjenner ikkje til den spesifikke pid kontrolleren du har, men kan sei på generelt grunnlag at utgangssignalet på PID er ein analog verdi, f.eks 0-100% av mulig pådrag. Inngangssignalet på eit relè er av eller på. Kan være spesielle forhold som gjer det det mulig å bruke ein PID regulator sammen med relè men det er då meir avansert enn berre ein enkel PID.

2. Tore Beer

Tore Beer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

takker for svar men ble ikke noe klokere.

3. erlende

erlende
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Oki, for generellt kanskje.

Trur dette er databladet til kontrolleren din: https://www.mpja.com/download/rex-c100.pdf der står det relè utgang mellom 4 og 5, og output spenningen er 250V AC så det skal nok gå ! :)

4. Tore Beer

Tore Beer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

takker for raskt svar,
    ja det har jeg tenkt på også men skulle ha bruk det nye utstyret denne uken og det tar veldig lang tid å få varer fra ebay, kansje noen i norge har ett SSR relay med ac/dc min 25 A

5. erlende

erlende
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sjå oppdatert svar :) såg nærmere på databladet og du har
    REX-C100FK02-M*AN der "M" betyr relèstyring og på output står det 250V AC som er det du skreiv du har på relèet ditt

6. Tore Beer

Tore Beer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

men ut fra PID står det plus minus på pinne 4-5 som skal egentlig bort til ssr siden på pluss -minus men der har jeg ikke plus minus men ac på alle pinner? er da ikke sikker på hvordan jeg skal koble når PID gir likestrøm ut fra pid og bort til ssr men den har veselstrøm?

7. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan går det byggingen av skapet ? Har lenge tenkt å bygge et selv, men blir stadig utsatt. Jeg tenkte å ha et skap som styrte mesking en med ssr rele og pid. Til å begynne med en kokeplate, senere en herms. En stc 1000 styrer oppvarming av skyllevann fra samme skap. Og så en manuell bryter for pumpen.
    Kjører du pumpen uavhengig av styringen med av og på bryter ? Det ser sånn ut på tegningen.
    Jeg husker faktisk ikke om jeg har 12 volt pid eller 220 her jeg sitter på jobb langt uti havet. Etter å ha kikket på siden du la ut link til med brytere håper jeg på 12 volt.
    Lodder du ledningene på bryteren eller er det hurtigkobling med ledninger å få kjøpt ?

8. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Har ikke kommet til bygging av skap enda. Det blir utsatt hos meg også. Alt ligger klart med tegning og ferdig testet utstyr.
    Regner med at høsten blir rolig
    Planlegger mye lodding :)

9. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ha ! Er ikke helt stødig på det der heller.

10. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Bare til å redigere posten og slette mye tekst

Mc. liker dette.
  11. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Legger ved bilde av PID jeg kjøpte. Regner med at jeg skal kjøpe 12 volts bryter til den? Skulle også gjerne ha en link til en omformer fra 220 volt ned til 12 volt til å bygge inn i skapet. Brukes til strøm til pumpen.
    Mye som surrer rundt i huet når det gjelder å innrede styringsskapet. Ganske så grønn på slikt.

12. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Jeg har noen 12v omformere (fra 220) jeg har brukt til pumper, men ønsker også selv noe med 12v + USB (fra 220) for tilkobling av Arduino + pumpe + PID (12v)
    Håper noen har en anbefaling

13. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pid.jpg

14. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

15. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mc. liker dette.
  16. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Kommer til å ha en del på 12v i skapet. For overgang fra 12v til 5v + 3.3v + USB, har jeg en slik i bestilling. Den tar 6.5v-12v inn [​IMG] http://s.aliexpress.com/fAvUfQr6

17. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva skal du bruke 5 og 3.3 volt til? Er ganske så grønn på strøm.
    Lurer på om det blir rett å kjøpe den jeg linket til. Den leverer 120 watt. Tenkte å bruke den på pumpa som drar 15 watt og den andre utgangen til f.eks en radio og eller usb ladekontakt. Kan koble 2 ting på en utgang?
    A

18. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

5v og 3.3v er typisk micro-controllere som eksempelvis Arduino / ESP8266 / ESP32 ++
    I mitt skap ønsker jeg en liten 12v omformer, men ikke så liten at den går varm. Sikter meg inn på Amp. behov * 2
    Skapet er på størrelse med A4. Se post nr1 :)

19. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aah, ok. Litt for high tech for meg å begynne å styre med slikt. Skal være glad om jeg en gang klarer å montere en PID for mesking, en stc 1000 til hlt og 12 volt til pumpe.

msevland liker dette.
  20. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Svarer meg selv med et nytt spørsmål.
    Foruten en 12 volts bryter(kan man bruke en 240 volt?), så må vel PID ha en egen 12 volts strømforsyning?

Del denne siden