Jeg har den siste tiden samlet litt info om PID og oppkobling - og formidler etter beste evne mine funn her. Jeg bruker selv både Sestos D1S-VR-220, og
SYL-2362B fra Auberins.com . Likheten er større en forskjellen, men jeg opplever at kvaliteten på Auber PID'en er høyere, og særlig den nye 'Universal' PID'en til Auber har en langt mer intuitiv meny. Auber har også video av alle sine PID'er, noe som er betryggende, og bruksanvisningen er laaangt bedre.
Den nye PID'en til Auberins er 25% kortere enn de eldre, noe som kommer godt med i trange skap.
Disclaimer: jeg er ikke elektriker, og anbefaler alle å søke hjelp til elektrisk arbeide.
12v vs. 220v
Sestos'en min er 220v, noe jeg ønsket å endre på når jeg startet på det nye styringsskapet. Auber'en er derfor 12v (SYL-2363B - uten B er 220v), og de fleste styreenhetene i dette skapet kjører 12v eller lavere, inkl. ESP8266/Arduino. På denne måten kan jeg benytte enklere brytere, og ikke minst brytere med LED lys på 12v.
Temperatursensor
For oss bryggere anbefales temperaturmåleren pt100. Flere andre kan benyttes, men denne er tilstrekkelig nøyaktig, hurtig og rimelig for oss. Disse kommer vanligvis med tre ledninger og det skal ikke være nødvendig med kalibrering. Det er verd å merke seg at enkelte Sestos PID'er er markert feil mht hvilke ledninger som skal hvor når du har en tre-leders pt100. Får du feilmelding, bytt om på de to ytterste ledningene og se om dette løser problemet.
Ved kjøp av enkelte Sestos PID'er, følger det med en Thermokopler type K som er helt ok. Det anbefales allikevel å oppgradere til en pt100 pga nøyaktighet.
Pt100 sensorene kommer også ofte med 1/2" NPT-kobling, noe mange bryggere har standardisert på.
Når jeg har fått koplet opp Auberins PID'en, vil jeg lage en sammenligning mellom dem
Sestos D1S familien
Bruksanvisning / monteringsanvisning:
http://www.sestos-hk.com/english/download/d1s-en.pdf
Det finnes flere variasjoner av D1S. Den vanligste for bryggere er VR versjonen, men CR versjonen brukes også. 2R brukes svært lite da den kun styrer to analoge releer [av] eller [på]. Dette vil ikke holde i lengden for bryggere som ønsker å styre varmeelementer trinnløst. Både VR og CR styrer SSR (Solide State Relay) som er digitale brytere. De to versjonene krever forskjellige typer SSR, noe jeg kommer tilbake til siden.
Alle versjonene kommer også i 12v-24v og i 220v utgaver. Dette er kun den interne strømmen, og har ingen ting med varmeelementet du skal benytte. Varmeelementet får sin strøm via SSR'en, og ingen strøm fra PID'en går til SSR'en. Bryteren styres faktisk med lyssignaler...
Alarm
Sestos PID'en har en høy og en lav alarmgrense du kan sette. Jeg må innrømme at jeg ikke er særlig fornøyd med disse da de er litt knotete og sette, de angis kun i hele grader og når alarmen utløses - blinker hele displayet. Dersom man allikevel ønsker å koble denne opp, er det nødvendig med en bryter slik at den hurtig kan slås av. Dette påvirker ikke blinkingen i displayet, men fjerner lyd / lys.
Selv om de fleste oppsett på nettet har bryter og oppkobling for PID alarm (ex. The Electric Brewery), anbefaler jeg dere å droppe den. Dere kommer trolig ikke til å bruke den, og den kan lett etterinstalleres.
Alarmen er kun en bryter med en ledning inn og en ledning ut (terminal ⑪ og ⑫ NO). NO står for Normaly Open - som betyr at kontakten slås på når alarmen går, normalt er den åpen (av). Man kan også koble terminal ① og ⑫ sammen (NC - Normaly Closed), og da vil kontakten være på. Når alarmen utløses - skrues den av.
Det er ingen intern strøm via denne bryteren, så dersom den skal benyttes, må dette tilkobles separat. Bryteren tåler opp til 220v / 2A. På min har jeg koblet et 9v batteri, en Piezo-alarm på 3v-24v og en egen bryter i forkant.
Selv om det er avbildet Al1 og Al2 i fronten av Sestos'en, har den bare en alarm med en øvre og en nedre grense...
SSR
De forskjellige versjonene (VR og CR) krever forskjellige type SSR. Teknisk er det forskjeller på hvordan SSR'ene fungerer, men i praksis er de like så lenge du har riktig SSR til riktig PID. Jeg går ikke inn på det tekniske her, men i
denne videoen får du se en fra innsiden.
Under ramses opp likheter og forskjeller på de to versjonene.
D1S-VR-xxx
• Kommer i 12v-24v og i 220v utgave
• SSR type: 25A / 3-32VDC -
http://goo.gl/RZCfqx
• 1 alarm-rele (se over)
D1S-CR-xxx
• Kommer i 12v-24v og i 220v utgave
• SSR type: 25A / 4-20mA
• 1 alarm-rele (se over)
D1S-2R- xxx - ikke anbefalt til brygging.
Sestos D1S 220v (Enkel)
Sestos D1S 220v (9v alarm)
Auberins.com - Auber SYL-2362B - 12v
Breakout layout
Breakout layout - foto
Neste versjon under oppbygging
Dette er et gammelt sikringsskap fra 30-tallet. Formatet er A4 (ca. 20*30). Målet er å bevare den gamle look'en, men kjøre high-tech elementer inn. Det er derfor jeg går for stål knapper med led, og et 'stort' lcd display.
Arduiono temp-logger
Øverst er et 20 tegn * 04 linjers display
(2004) tilkoblet en
Arduino UNO. Dette er en 'fork' / videreutvikling av
Arduino-temp-loggeren jeg har skrevet om tidligere som kobler seg til internett med en liten trådløs brikke (
ESP8266). Arduino-temp-loggeren har nå fått større skjerm, og en DS18B20 temperatursensor fra
BrewPi med 1/2" NPT gjenger. Jeg bruker hurtigkoblinger (
Aviation plug) for enkel montering. Sensoren er kort nok til å ha direkte i et
T-ledd.
Alu-hjulet (
Potentiometer Knob) er tilkoblet en endeløs bryter (
Rotary encoder) som styrer valgene for alarm-settings og annet. Arduino-temp-loggeren ble utviklet for å monitorere gjæringstemperatur, og oppgraderte da grafene på internett hvert 3 minutt. Disse er fremdeles i bruk, og
grafene finnes her. Videreutviklingen innebærer at prosjektet nå også er laget for monitorering og logging av mesking. Alarm er integrert, og denne er langt enklere å styre / programmere enn de som kommer med PID'ene. Loggene blir oppdatert hvert minutt og man kan følge dem via pc, mobil eller nettbrett så lenge man har 3G / wifi dekning.
Kort fortalt benytter jeg PID for styring, og Arduino for logging og kvalitetssikring.
Auber 2362
Under kommer to Auber SYL-2362B PID'er. Disse er 12v og får strøm fra 12v omformeren i bunnen av skapet. Hver har to brytere (tofarget) som viser (av - armert - på). Dette skal kobles slik at dersom bryteren er mørk, er ssr frakoblet - dersom bryteren lyser grønt, er ssr tilkoblet, men får ikke signal fra PID - dersom bryteren lyser rødt er bryteren på, og PID tilkoblet som gir strøm til varmeelementet.
Jeg bruker
disse trykk / Latching bryterne (Push on, Push again off) med to lys (rød/grønn) og to poler (2NO2NC) fra
Elevind.
Sikkerhet
Jeg kommer til å integrere en to polet sikring ved 220v inngangen, og en
nødbryter som første kontaktpunkt som vil bryte strømmen for hele skapet. Alternativet er å ha denne ved 220v utangen, slik at all 220v strøm ut blir brutt, mens all 12v måling kjører ubrutt.