DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

Er det mulig å få AC ut fra pid kontroller og bort til SSR
Kjenner ikkje til den spesifikke pid kontrolleren du har, men kan sei på generelt grunnlag at utgangssignalet på PID er ein analog verdi, f.eks 0-100% av mulig pådrag. Inngangssignalet på eit relè er av eller på. Kan være spesielle forhold som gjer det det mulig å bruke ein PID regulator sammen med relè men det er då meir avansert enn berre ein enkel PID.
 
takker for raskt svar,
ja det har jeg tenkt på også men skulle ha bruk det nye utstyret denne uken og det tar veldig lang tid å få varer fra ebay, kansje noen i norge har ett SSR relay med ac/dc min 25 A
 
takker for raskt svar,
ja det har jeg tenkt på også men skulle ha bruk det nye utstyret denne uken og det tar veldig lang tid å få varer fra ebay, kansje noen i norge har ett SSR relay med ac/dc min 25 A
Sjå oppdatert svar :) såg nærmere på databladet og du har
REX-C100FK02-M*AN der "M" betyr relèstyring og på output står det 250V AC som er det du skreiv du har på relèet ditt
 
men ut fra PID står det plus minus på pinne 4-5 som skal egentlig bort til ssr siden på pluss -minus men der har jeg ikke plus minus men ac på alle pinner? er da ikke sikker på hvordan jeg skal koble når PID gir likestrøm ut fra pid og bort til ssr men den har veselstrøm?
 
Jeg har den siste tiden samlet litt info om PID og oppkobling - og formidler etter beste evne mine funn her. Jeg bruker selv både Sestos D1S-VR-220, og SYL-2362B fra Auberins.com . Likheten er større en forskjellen, men jeg opplever at kvaliteten på Auber PID'en er høyere, og særlig den nye 'Universal' PID'en til Auber har en langt mer intuitiv meny. Auber har også video av alle sine PID'er, noe som er betryggende, og bruksanvisningen er laaangt bedre.
Den nye PID'en til Auberins er 25% kortere enn de eldre, noe som kommer godt med i trange skap.
Disclaimer: jeg er ikke elektriker, og anbefaler alle å søke hjelp til elektrisk arbeide.

12v vs. 220v
Sestos'en min er 220v, noe jeg ønsket å endre på når jeg startet på det nye styringsskapet. Auber'en er derfor 12v (SYL-2363B - uten B er 220v), og de fleste styreenhetene i dette skapet kjører 12v eller lavere, inkl. ESP8266/Arduino. På denne måten kan jeg benytte enklere brytere, og ikke minst brytere med LED lys på 12v.

Temperatursensor
For oss bryggere anbefales temperaturmåleren pt100. Flere andre kan benyttes, men denne er tilstrekkelig nøyaktig, hurtig og rimelig for oss. Disse kommer vanligvis med tre ledninger og det skal ikke være nødvendig med kalibrering. Det er verd å merke seg at enkelte Sestos PID'er er markert feil mht hvilke ledninger som skal hvor når du har en tre-leders pt100. Får du feilmelding, bytt om på de to ytterste ledningene og se om dette løser problemet.
Ved kjøp av enkelte Sestos PID'er, følger det med en Thermokopler type K som er helt ok. Det anbefales allikevel å oppgradere til en pt100 pga nøyaktighet.
Pt100 sensorene kommer også ofte med 1/2" NPT-kobling, noe mange bryggere har standardisert på.

Når jeg har fått koplet opp Auberins PID'en, vil jeg lage en sammenligning mellom dem

Sestos D1S familien
Bruksanvisning / monteringsanvisning: http://www.sestos-hk.com/english/download/d1s-en.pdf
Det finnes flere variasjoner av D1S. Den vanligste for bryggere er VR versjonen, men CR versjonen brukes også. 2R brukes svært lite da den kun styrer to analoge releer [av] eller [på]. Dette vil ikke holde i lengden for bryggere som ønsker å styre varmeelementer trinnløst. Både VR og CR styrer SSR (Solide State Relay) som er digitale brytere. De to versjonene krever forskjellige typer SSR, noe jeg kommer tilbake til siden.
Alle versjonene kommer også i 12v-24v og i 220v utgaver. Dette er kun den interne strømmen, og har ingen ting med varmeelementet du skal benytte. Varmeelementet får sin strøm via SSR'en, og ingen strøm fra PID'en går til SSR'en. Bryteren styres faktisk med lyssignaler...

Alarm
Sestos PID'en har en høy og en lav alarmgrense du kan sette. Jeg må innrømme at jeg ikke er særlig fornøyd med disse da de er litt knotete og sette, de angis kun i hele grader og når alarmen utløses - blinker hele displayet. Dersom man allikevel ønsker å koble denne opp, er det nødvendig med en bryter slik at den hurtig kan slås av. Dette påvirker ikke blinkingen i displayet, men fjerner lyd / lys.
Selv om de fleste oppsett på nettet har bryter og oppkobling for PID alarm (ex. The Electric Brewery), anbefaler jeg dere å droppe den. Dere kommer trolig ikke til å bruke den, og den kan lett etterinstalleres.
Alarmen er kun en bryter med en ledning inn og en ledning ut (terminal ⑪ og ⑫ NO). NO står for Normaly Open - som betyr at kontakten slås på når alarmen går, normalt er den åpen (av). Man kan også koble terminal ① og ⑫ sammen (NC - Normaly Closed), og da vil kontakten være på. Når alarmen utløses - skrues den av.
Det er ingen intern strøm via denne bryteren, så dersom den skal benyttes, må dette tilkobles separat. Bryteren tåler opp til 220v / 2A. På min har jeg koblet et 9v batteri, en Piezo-alarm på 3v-24v og en egen bryter i forkant.
Selv om det er avbildet Al1 og Al2 i fronten av Sestos'en, har den bare en alarm med en øvre og en nedre grense...

SSR
De forskjellige versjonene (VR og CR) krever forskjellige type SSR. Teknisk er det forskjeller på hvordan SSR'ene fungerer, men i praksis er de like så lenge du har riktig SSR til riktig PID. Jeg går ikke inn på det tekniske her, men i denne videoen får du se en fra innsiden.
Under ramses opp likheter og forskjeller på de to versjonene.
D1S-VR-xxx
• Kommer i 12v-24v og i 220v utgave
• SSR type: 25A / 3-32VDC - http://goo.gl/RZCfqx
• 1 alarm-rele (se over)
D1S-CR-xxx
• Kommer i 12v-24v og i 220v utgave
• SSR type: 25A / 4-20mA
• 1 alarm-rele (se over)
D1S-2R- xxx - ikke anbefalt til brygging.

Sestos D1S 220v (Enkel)
Sestos-D1S-220v-enkel.jpg


Sestos D1S 220v (9v alarm)
Sestos-D1S-220v.jpg


Auberins.com - Auber SYL-2362B - 12v
Auber-SYL-2362B.jpg


Breakout layout
Sestos-D1S-alarm.jpg

Breakout layout - foto
pid-boks1.jpg



Neste versjon under oppbygging

Styreskap2.jpg

Dette er et gammelt sikringsskap fra 30-tallet. Formatet er A4 (ca. 20*30). Målet er å bevare den gamle look'en, men kjøre high-tech elementer inn. Det er derfor jeg går for stål knapper med led, og et 'stort' lcd display.

Arduiono temp-logger
Øverst er et 20 tegn * 04 linjers display (2004) tilkoblet en Arduino UNO. Dette er en 'fork' / videreutvikling av Arduino-temp-loggeren jeg har skrevet om tidligere som kobler seg til internett med en liten trådløs brikke (ESP8266). Arduino-temp-loggeren har nå fått større skjerm, og en DS18B20 temperatursensor fra BrewPi med 1/2" NPT gjenger. Jeg bruker hurtigkoblinger (Aviation plug) for enkel montering. Sensoren er kort nok til å ha direkte i et T-ledd.
Alu-hjulet (Potentiometer Knob) er tilkoblet en endeløs bryter (Rotary encoder) som styrer valgene for alarm-settings og annet. Arduino-temp-loggeren ble utviklet for å monitorere gjæringstemperatur, og oppgraderte da grafene på internett hvert 3 minutt. Disse er fremdeles i bruk, og grafene finnes her. Videreutviklingen innebærer at prosjektet nå også er laget for monitorering og logging av mesking. Alarm er integrert, og denne er langt enklere å styre / programmere enn de som kommer med PID'ene. Loggene blir oppdatert hvert minutt og man kan følge dem via pc, mobil eller nettbrett så lenge man har 3G / wifi dekning.
Kort fortalt benytter jeg PID for styring, og Arduino for logging og kvalitetssikring.

Auber 2362
Under kommer to Auber SYL-2362B PID'er. Disse er 12v og får strøm fra 12v omformeren i bunnen av skapet. Hver har to brytere (tofarget) som viser (av - armert - på). Dette skal kobles slik at dersom bryteren er mørk, er ssr frakoblet - dersom bryteren lyser grønt, er ssr tilkoblet, men får ikke signal fra PID - dersom bryteren lyser rødt er bryteren på, og PID tilkoblet som gir strøm til varmeelementet.
Jeg bruker disse trykk / Latching bryterne (Push on, Push again off) med to lys (rød/grønn) og to poler (2NO2NC) fra Elevind.

Sikkerhet
Jeg kommer til å integrere en to polet sikring ved 220v inngangen, og en nødbryter som første kontaktpunkt som vil bryte strømmen for hele skapet. Alternativet er å ha denne ved 220v utangen, slik at all 220v strøm ut blir brutt, mens all 12v måling kjører ubrutt.
Hvordan går det byggingen av skapet ? Har lenge tenkt å bygge et selv, men blir stadig utsatt. Jeg tenkte å ha et skap som styrte mesking en med ssr rele og pid. Til å begynne med en kokeplate, senere en herms. En stc 1000 styrer oppvarming av skyllevann fra samme skap. Og så en manuell bryter for pumpen.
Kjører du pumpen uavhengig av styringen med av og på bryter ? Det ser sånn ut på tegningen.
Jeg husker faktisk ikke om jeg har 12 volt pid eller 220 her jeg sitter på jobb langt uti havet. Etter å ha kikket på siden du la ut link til med brytere håper jeg på 12 volt.
Lodder du ledningene på bryteren eller er det hurtigkobling med ledninger å få kjøpt ?
 
Har ikke kommet til bygging av skap enda. Det blir utsatt hos meg også. Alt ligger klart med tegning og ferdig testet utstyr.
Regner med at høsten blir rolig
Planlegger mye lodding :)
 
Bare til å redigere posten og slette mye tekst
Legger ved bilde av PID jeg kjøpte. Regner med at jeg skal kjøpe 12 volts bryter til den? Skulle også gjerne ha en link til en omformer fra 220 volt ned til 12 volt til å bygge inn i skapet. Brukes til strøm til pumpen.
Mye som surrer rundt i huet når det gjelder å innrede styringsskapet. Ganske så grønn på slikt.
 
Jeg har noen 12v omformere (fra 220) jeg har brukt til pumper, men ønsker også selv noe med 12v + USB (fra 220) for tilkobling av Arduino + pumpe + PID (12v)
Håper noen har en anbefaling
 
Legger ved bilde av PID jeg kjøpte. Regner med at jeg skal kjøpe 12 volts bryter til den? Skulle også gjerne ha en link til en omformer fra 220 volt ned til 12 volt til å bygge inn i skapet. Brukes til strøm til pumpen.
Mye som surrer rundt i huet når det gjelder å innrede styringsskapet. Ganske så grønn på slikt.
Pid.jpg
 
Hva skal du bruke 5 og 3.3 volt til? Er ganske så grønn på strøm.
Lurer på om det blir rett å kjøpe den jeg linket til. Den leverer 120 watt. Tenkte å bruke den på pumpa som drar 15 watt og den andre utgangen til f.eks en radio og eller usb ladekontakt. Kan koble 2 ting på en utgang?
Kommer til å ha en del på 12v i skapet. For overgang fra 12v til 5v + 3.3v + USB, har jeg en slik i bestilling. Den tar 6.5v-12v inn
bab9ae4ad800acbac6ba8c6943090f8f.jpg
http://s.aliexpress.com/fAvUfQr6
A
 
5v og 3.3v er typisk micro-controllere som eksempelvis Arduino / ESP8266 / ESP32 ++
I mitt skap ønsker jeg en liten 12v omformer, men ikke så liten at den går varm. Sikter meg inn på Amp. behov * 2
Skapet er på størrelse med A4. Se post nr1 :)
 
5v og 3.3v er typisk micro-controllere som eksempelvis Arduino / ESP8266 / ESP32 ++
I mitt skap ønsker jeg en liten 12v omformer, men ikke så liten at den går varm. Sikter meg inn på Amp. behov * 2
Skapet er på størrelse med A4. Se post nr1 :)
Aah, ok. Litt for high tech for meg å begynne å styre med slikt. Skal være glad om jeg en gang klarer å montere en PID for mesking, en stc 1000 til hlt og 12 volt til pumpe.
 
Tilbake
Topp