DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

Enig styr unna rex. Har både sestos og rex i mitt bryggeri. Det er mer kvalitet over sestos pluss at den er mer stabil.
 
Noen som vet hvordan jeg får setosen til kjøre med en slags pulserende effekt for å holde rullende kok? Jeg har prøvd manual mode/inhibit maual/ on/off mode uten å bli klok på dette. Det gir bare full pinne ut uansett.. koblet opp med ssr. Noen som har en oppskrift eller vet hvor dette står forklart godt?
 
Jeg kjører platen utenom PID ved kok, men trodde det skulle være mulig å kjøre den %-vis av max i manuell.
 
Litt latskap av meg å ikke sjekke manualen (pun intended) men det beste jeg fikk til i manuell modus var en kort periode på noen sekunder av, deretter 100% effekt på i noen sekunder. Det eneste jeg fikk til å regulere var tiden imellom av og på periodene.
Da jeg ikke har mye tærmisk masse i varmeelementet ble dette ikke godt nok, kjøpte en effektregulator isteden. Satt Sestos til Ctrl=3,Ctl= se nedenfor,run=0
PID mode,manual, Control Period

Tror jeg fikk cycle time ned i minimum, men det ble ikke godt nok hos meg
4.6 Cycle time “t”
It is the time period (in seconds) that the controller uses to calculate its output. e.g. When t=2, if the controller decides output should be 10%, the heater will be on 0.2 second and off 1.8 seconds for every 2 seconds. Smaller t values result in more precision control. For SSR output, t is set at the minimum (2 seconds). For relay or contactor output, it should be set longer to prevent contacts from wearing out too soon.

Mulig det er en bug i Ctl period, har ikke sjekket selv men ser at andre har funnet dette

Ctl Period
40 = 40s
20 = 20s
10 = 10s
8 = 8s
6 = 8s
4 = 8s
3 = 8s
2 = 70s
1 = 70s
0 = 70s

Er jo lett å verifisere med f.eks. en lampe

Edit: Dette tilgir jeg da prisen er god ift. funksjonaliteten ellers på kontrolleren :)
Fungerer utmerket til Sous Vide, som er det jeg bruker den til.
 
Sist redigert:
Noen som vet hvordan jeg får setosen til kjøre med en slags pulserende effekt for å holde rullende kok? Jeg har prøvd manual mode/inhibit maual/ on/off mode uten å bli klok på dette. Det gir bare full pinne ut uansett.. koblet opp med ssr. Noen som har en oppskrift eller vet hvor dette står forklart godt?
Det er i utgangspunktet ikke så lett. Dette er jo en pid regulator som skal holde en jevn temperatur. Vann koker som kjent på 100 grader. Dersom du da stiller pid på 100,1 så vil den jo stå på med full effekt fordi den prøver å komme opp den siste 0,1 gradene. Hvis du stiller den på f,eks 99,9 så vil den kanskje koke, men svakt. Det om hadde vært ønskelig var å ha en effektregulator (tenk dimmer). Periodetiden på regulatoren bør ikke være for høy, ikke over 2 sek. (Tror parameteren heter ctl.)
 
Det er i utgangspunktet ikke så lett. Dette er jo en pid regulator som skal holde en jevn temperatur. Vann koker som kjent på 100 grader. Dersom du da stiller pid på 100,1 så vil den jo stå på med full effekt fordi den prøver å komme opp den siste 0,1 gradene. Hvis du stiller den på f,eks 99,9 så vil den kanskje koke, men svakt. Det om hadde vært ønskelig var å ha en effektregulator (tenk dimmer). Periodetiden på regulatoren bør ikke være for høy, ikke over 2 sek. (Tror parameteren heter ctl.)
Som jeg skrev over så kan du sette den i manuell modus og f.eks 75% output.
Styrer du en kokeplate med høy termisk masse fungerer sikkert dette helt fint når Ctl er satt til få sekunder.

Jeg har et varmeelement som har liten termisk masse og gikk heller for en effektregulator som fungerer trinnløst og helt glimrende
http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-...0A-VR-to-AC-/140553987088?hash=item20b9aba410
 
Ser dette nå og har lest i manualen. Man slår rett og slett av pid funksjonen. Run mode til manual. Ctl angir periodetiden. Den bør være så lav som mulig. Og sv angir da ikke lengre temperatur, men en ønsket prosentvis påtid? Setter man da clt til 8 og sv til 50 så vil elementet være på 4 sek og av i 4 sek.
 
Ser dette nå og har lest i manualen. Man slår rett og slett av pid funksjonen. Run mode til manual. Ctl angir periodetiden. Den bør være så lav som mulig. Og sv angir da ikke lengre temperatur, men en ønsket prosentvis påtid? Setter man da clt til 8 og sv til 50 så vil elementet være på 4 sek og av i 4 sek.
Stemmer, men med mitt element fikk jeg støtvis koking med en slik setting, derfor gikk jeg for en egen effektregulator som faktisk regulerer effekten trinnløst istedenfor påtiden slik Sestos gjør i manuell modus.
 
Ser dette nå og har lest i manualen. Man slår rett og slett av pid funksjonen. Run mode til manual. Ctl angir periodetiden. Den bør være så lav som mulig. Og sv angir da ikke lengre temperatur, men en ønsket prosentvis påtid? Setter man da clt til 8 og sv til 50 så vil elementet være på 4 sek og av i 4 sek.
Du seier du slår av pid funksjonen, hva setter du Ctrl til ? On/off eller pid?
 
Stemmer, men med mitt element fikk jeg støtvis koking med en slik setting, derfor gikk jeg for en egen effektregulator som faktisk regulerer effekten trinnløst istedenfor påtiden slik Sestos gjør i manuell modus.
Ja det er klart det er vanskelig elementet stopper med engang det mister spenningen. Det beste er derfor fasesnittregulering, men det får man ikke til med en slik pid regulator.
 
Vi har en BB60 som vi tenkte å styre med Sestos D1s PID, noen som vet om det funker?

Ja, om den orginale termostaten ikke slår inn og ut hele tiden på kok.

Om du lager PID og SSR i en ekstern boks kan du bare koble til stikkontakt på BB60. NB så må du ha egen PT100 temp føler for PID. Hvor denne skal stå kommer litt an på om du sirkulerer eller ikke.
 
Ja, om den orginale termostaten ikke slår inn og ut hele tiden på kok.

Om du lager PID og SSR i en ekstern boks kan du bare koble til stikkontakt på BB60. NB så må du ha egen PT100 temp føler for PID. Hvor denne skal stå kommer litt an på om du sirkulerer eller ikke.

Vi har PID og SSR i ekstern boks og BB koblet til denne med stikkontakt. Bruker også PT100. Out lyser til vi når satt temperatur, når det slukker fortsetter BB som aldri før :) kan vi ha koblet noe feil?
 
Takk Severin Seveland, er nå ferdig å bygge. Jeg valgte bort alarm og sikringer (har lite tro på at lokal sikring vil hjelpe så mye i forhold til den i sikringsskapet), og valgte til en ekstra lampe som lyser når den er aktiv. Jeg fant en summer sp det kan hende at alarm kommer om litt, om jeg ser noe hensikt.
Har endret på temp sensor til pt100 og da viser den rett temperatur. Gjenstår å kjøre den i HLT. Regner med at jeg bør kjøre autotune?
 
Tilbake
Topp