Det er i utgangspunktet ikke så lett. Dette er jo en pid regulator som skal holde en jevn temperatur. Vann koker som kjent på 100 grader. Dersom du da stiller pid på 100,1 så vil den jo stå på med full effekt fordi den prøver å komme opp den siste 0,1 gradene. Hvis du stiller den på f,eks 99,9 så vil den kanskje koke, men svakt. Det om hadde vært ønskelig var å ha en effektregulator (tenk dimmer). Periodetiden på regulatoren bør ikke være for høy, ikke over 2 sek. (Tror parameteren heter ctl.)Noen som vet hvordan jeg får setosen til kjøre med en slags pulserende effekt for å holde rullende kok? Jeg har prøvd manual mode/inhibit maual/ on/off mode uten å bli klok på dette. Det gir bare full pinne ut uansett.. koblet opp med ssr. Noen som har en oppskrift eller vet hvor dette står forklart godt?
Som jeg skrev over så kan du sette den i manuell modus og f.eks 75% output.Det er i utgangspunktet ikke så lett. Dette er jo en pid regulator som skal holde en jevn temperatur. Vann koker som kjent på 100 grader. Dersom du da stiller pid på 100,1 så vil den jo stå på med full effekt fordi den prøver å komme opp den siste 0,1 gradene. Hvis du stiller den på f,eks 99,9 så vil den kanskje koke, men svakt. Det om hadde vært ønskelig var å ha en effektregulator (tenk dimmer). Periodetiden på regulatoren bør ikke være for høy, ikke over 2 sek. (Tror parameteren heter ctl.)
Stemmer, men med mitt element fikk jeg støtvis koking med en slik setting, derfor gikk jeg for en egen effektregulator som faktisk regulerer effekten trinnløst istedenfor påtiden slik Sestos gjør i manuell modus.Ser dette nå og har lest i manualen. Man slår rett og slett av pid funksjonen. Run mode til manual. Ctl angir periodetiden. Den bør være så lav som mulig. Og sv angir da ikke lengre temperatur, men en ønsket prosentvis påtid? Setter man da clt til 8 og sv til 50 så vil elementet være på 4 sek og av i 4 sek.
Du seier du slår av pid funksjonen, hva setter du Ctrl til ? On/off eller pid?Ser dette nå og har lest i manualen. Man slår rett og slett av pid funksjonen. Run mode til manual. Ctl angir periodetiden. Den bør være så lav som mulig. Og sv angir da ikke lengre temperatur, men en ønsket prosentvis påtid? Setter man da clt til 8 og sv til 50 så vil elementet være på 4 sek og av i 4 sek.
Ja det er klart det er vanskelig elementet stopper med engang det mister spenningen. Det beste er derfor fasesnittregulering, men det får man ikke til med en slik pid regulator.Stemmer, men med mitt element fikk jeg støtvis koking med en slik setting, derfor gikk jeg for en egen effektregulator som faktisk regulerer effekten trinnløst istedenfor påtiden slik Sestos gjør i manuell modus.
som jeg skrev tidligere, Ctrl=3 som er PIDJa, den ser jeg. Men hva med denne? Se bilde Vis vedlegget 22462
Vi har en BB60 som vi tenkte å styre med Sestos D1s PID, noen som vet om det funker?
Ja, om den orginale termostaten ikke slår inn og ut hele tiden på kok.
Om du lager PID og SSR i en ekstern boks kan du bare koble til stikkontakt på BB60. NB så må du ha egen PT100 temp føler for PID. Hvor denne skal stå kommer litt an på om du sirkulerer eller ikke.