DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

Hei!

Takk for detaljer tegning og oppkoblingsskjema av sestos. Har bare et spm i forhold til mitt eget bryggeprosjekt.

Ville dette oppsettet fungere i forhold til tilkobling til varmeelement i bryggekjele? Har da satt kryss over det som ikke er bakt inn i oppsettet mitt. Eller er det noe jeg glemmer av her?

Tegningferdig.jpg
 
Ville dette oppsettet fungere i forhold til tilkobling til varmeelement i bryggekjele? Har da satt kryss over det som ikke er bakt inn i oppsettet mitt. Eller er det noe jeg glemmer av her?
Det ser ikke ut som du har noe strøm inn på varmeelementet slik du har satt det opp ?
 
Fungerer det greit med å kontrollere varmeelementet med pid og ssr? Eller bør det være en regulator imellom? Evt hvor kobler jeg inn en regulator?
 
Ok, så du må ha strøm inn på varmeelement utenom det som går gjennom SSR'en?

Der det står 220V ut representerer plassen du plugger i varmelementet ditt. Hvis du følger den svarte lederen ser du at det er kun den som går igjennom SSR og strømmen slås av og på enpolig.
 
Det letteste er at du dropper alarm greiene, men benytter resten av skjemaet uendret. Setter du en kontakt på varmeelementet, er det lettere å demontere. Dropper du kontakt, kobler du elementet direkte på ledningene som går til det røde støpselet.
 
Hvordan er dette systemet jordet?
Ser ingen jordfeilbryter i boksen din. Viktig å tenke sikkerhet!
 
Ja, det er de originale tegningene jeg tenker på. Men disse baserer seg kanskje på at det er en jordfeilbryter på kursen man kobler seg til.
Ja det gjør den helt sikkert, fra jord i stikkontakt til f.eks jordfeste på bryggetank, gryte, VVB osv :beercheers:
 
Wago klemmer er bra, men det er vel enda bedre om du ikke klipper ledninger for å så skjøte dem igjen?
 
Ser at fleire folk digger kina piddene her, lurer på om det er noken spesiell grunn til det?
Siden du nevner dårleg plass, og allerede har ein arduino, kvifor ikkje bruke den som regulator og?

Digger prosjekta dine forresten :)
 
Sist redigert:
Ser at fleire folk digger kina piddene her, lurer på om det er noken spesiell grunn til det?
Siden du nevner dårleg plass, og allerede har ein arduino, kvifor ikkje bruke den som regulator og?

Digger prosjekta dine forresten :)
Prisen først og fremst. En kina pid får man for en hundrelapp og opp. En tilsvarende pid i norge må nok ut med 1500 for.
 
Ser at fleire folk digger kina piddene her, lurer på om det er noken spesiell grunn til det?
Prisen først og fremst ja. Fungerer bra til sitt formål med minimal fikling for meg, Sestos altså, og har blitt brukt mest mest til Sous Vide hos meg da jeg liker å styre meskingen manuelt må jeg innrømme. Synes Sestos har lite kina preg over seg, men er vel en blå/tjuv? kopi av Auber?.

Skulle jeg valgt noe for meskingen slik jeg mesker på mitt system, måtte det vært en pid som var mere avansert og kunne programmeres, kanskje noe som bcs-460 eller en pls. Og da har jeg vel motsagt meg selv litt, og det hadde sikkert vært moro med litt fikling og lage seg et prosjekt med arduino, ihvertfall når en ser prisen på slike mer avanserte løsninger...
 
Sist redigert:
Takk for hyggelig tilbakemelding :)
Jeg ville styrt unna de aller billigste fra Kina. Selv har jeg en enkel Sestos som brukes mot en analog plate, og jeg er fornøy med den.
Et kommende prosjekt er å integrere en Auber (SYL-2362) i en Hendi induksjonsplate.
Lik den i testen her: https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/311743/
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp