DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

Kjenner hverken Severin eller Seveland, men jeg vil anbefale autotune :)
Selv usikker på sikring, men jeg hadde noen holdere liggende.... Mht alarm, så er de stort sett bare i veien. Dårlige greier. Et ekstra lys som viser status er en god ide, og noe jeg har tegnet inn på det neste prosjektet. PID'en øverst i tråden var laget som en 'proof of concept', noe som har vist seg nyttig. Lærte mye.
 
Eg har begynt å lesa meg litt opp på PID òg men førebels blir da ynskjetenking til eg har samla meir info (og økonomi).
Denne tråda var eitt godt tilskot.
Kva trur du eitt oppsett på 2xPID, 2xSSR, 2xElement av/på og 1xPumpe av/på kjem på prismessig, om da er lov å spørje ein som er litt meir erfaren?
 
Hvordan gjør dere med koking når varmekilden styres av PID? Kan denne PID´en justere output manuelt?
 
Min PID kostet vel 500 til sammen.
Bruker ikke PID til kok. Har tre kjeler, så da går den over i ny gryte og styres manuelt via Caso'en
 
Hvor mye strøm trekker Sestosen brukt som rent termometer?
(En enkel lampettledning til to Sestoser er det nok?)
 
Ja. Den trekker strøm som en klokkeradio :)
Dette er det samme om den brukes kun til termometer eller som PID styring.
Dersom den brukes til styring av varmeelement, går sterkstrømmen utenom selve Sestosen, men er normalt koblet slik at alt trekkes fra samme kontakt, og da må du selvfølgelig ha mer enn en lampeledning :)
Dette er forsøkt illustrert med en 220v /12v sone i Auberins tegningen i post #1
 
Sist redigert:
@msevland, har du koplingsskjema for å få den bryteren til å virke? Syntes det hørtes litt innviklet ut å skulle klare og bytte polaritet på LED-pins for å endre farge på lyset! :p
 
Dersom jeg husker riktig... det er over ett år siden... så er det en felles positiv og hver sin negativ som bestemmer hvilken LED diode som lyser. Dette styres av knappens posisjon.
 
Velig bra tråd som har gått meg hus forbi! Har bestilt Sestos PID og Kyotto '' variabel SSR''. Hvordan kan jeg koble dette fornuftig sammen slik at begge elementene blir styrt av PID, mens det ene kan effektreguleres?
Må også benytte meg av to kurser.
 
Velig bra tråd som har gått meg hus forbi! Har bestilt Sestos PID og Kyotto '' variabel SSR''. Hvordan kan jeg koble dette fornuftig sammen slik at begge elementene blir styrt av PID, mens det ene kan effektreguleres?
Må også benytte meg av to kurser.
Skal ikke påstå at det er umulig å få de to til å spille sammen, men det greieste er å styre vanlig ssr med pid. Da kan pid'en styre to stk ssr som er koblet på hver sin kurs.
Den variable kyotto'en er en kraftig dimmer som styres av et potmeter. Veldig hendig for manuell effektstyring.
 
Det er riktig som oberstbrau sier. Hvis du skal ha den muligheten som du antyder så kan du bruke to vanlige ssr som styres av pid, og gjerne på hver kurs. Så kan du i tillegg montere den variable i serie med en av de andre ssr. Dette krever da tre ssr. To vanlige og en for potmeterstyring.

Hva skal du bruke dette til? Mesking eller kok? Kan nevne at pid er ikke spesielt godt egnet til koking. Da er manuell effektregulering bedre.
 
Skal brukes til begge deler, tenker å brygge i en kjele! Mulig jeg bare gjør som planlagt da, og kobler det ene elementet utenom PID med effektregulering. Hadde bare vært litt fint å regulere alle elementene med PID når man skal varme opp vann til mesk..
 
Velig bra tråd som har gått meg hus forbi! Har bestilt Sestos PID og Kyotto '' variabel SSR''. Hvordan kan jeg koble dette fornuftig sammen slik at begge elementene blir styrt av PID, mens det ene kan effektreguleres?
Må også benytte meg av to kurser.
Hei
Anbefaler denne siden også hvis du bygger brygger selv. http://www.bryggerstupet.no/bryggeriet-vart/ Få med deg kommentarfeltet under. Har bygget en selv på bakgrunn av denne og pid forklaringen her.
 
Hei.

Jeg skal bestille meg en ekstra PID fra ebay.
Sist gang endte jeg opp med en INKBIRD selv om jeg trodde jeg bestilte Sestos.

Jeg skal bruke PID'en til å holde stabil temp under mesking.
Jeg sirkulere mens jeg mesker, kjelen står på Kervel plate som styres av PID'en. I fremtiden blir platen kanskje byttet ut med en mini HERMS.

Er det Sestos som er "state of the art" (selv om den igjen vel er ene kopi av Auber..)?
I så fall, er det noen som har en ebay link der man faktisk får en Stestos og ikke noe annet kopi-kopi?
 
PS: er ny når det gjelder innlegg, har bare lest innlegg, men ikke funnet det som jeg lurer på. glad om noen kan hjelpe

PID kontroller.
Er det mulig å få AC ut fra pid kontroller og bort til SSR da jeg har fått ett SSR som har AC/AC. på ssr pinne 1-2 24-380VAC og på pinne 3-4 (input) 80-250 VAC.
jeg har en PID med betegnelsen: REX-C100FK02-M*AN Og ett SSR AA 40 A. pinnene på PID er 1-2 ac inn 3,4-5 er ut fra pid hvor 4-5 er pluss og minus , 6-7 er alarm og 8-9-10 er til tmp føler, mitt problem er som sagt at SSR har ikke pluss minus men AC på begge sider.? har bilder men finner ikke ut hvordan få lastet opp bilder? når jeg klikker på bilde får jeg opp denne meldingen Bilde-URL: og hvis jeg henviser til mappen på min pc hvor bilde er kommer ikke bilde riktig inn.
 
Tilbake
Topp