Koke eller ikke koke (ølsett) og noen andre spørsmål

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Skal sette mitt aller første ølset (Coopers lager) og leser (og planlegger å i stor grad å følge) "Bedre instrukser for brygging fra ølsett" (http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-bryggingfra-olsett). Jeg har også vært en ivrig leser av forumet her i noen uker nå og forsøker å ta til meg det som er av erfaringer her (og det er mye!).

Men jeg er litt forvirret av det som står (oppdateringen av Kjetil S) i punkt 2:

Det å brygge øl er en prosess som involverer et helt sentralt element: Brygget må kokes. Jeg gjentar: Brygget MÅ kokes. Jo, jeg vet det står trykket på nesten alle ølsettene "No boiling required", men dette er ganske enkelt ikke sant. Muligens fremsetter man en slik påstand i håp om å selge flere bokser - jeg vet ikke, men tro meg, kokingen er nødvendig for å være sikret et godt resultat. *OBS: En oppdatering angående dette, ved Kjetil S: "Tvert imot vil kokingen få det vesle som måtte være av aroma til å fordampe. Men eventuell spraymalt eller sukker må selvfølgelig kokes."

Jeg har kjøpt Maltekstrakt Lys/Pale 1,8kg (http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/134) hos bryggselv og tenker å erstatte sukkeret i oppskriften med 1,3 kg av dette (har lest en plass at en tommerfingerregel er at 1,3 kg maltekstrakt erstatter 1 kg sukker).

1) Bør jeg koke maltekstrakten (både den i ølsettet og den ekstra som jeg har kjøpt) i noen liter vann, eller ikke?

2) Har jeg kjøpt riktig maltekstrakt fra bryggselv - bør dette fortsatt kunne bli et greit brygg?

Jeg har opprettet en blogg (http://bryggerstupet.wordpress.com/) med en stegvis plan for gjennomføringen av min første batch. Om noen skulle ha kommentarer til resten av gjennomføringsplanen, så er det selvsagt bare hyggelig!

mvh.
Øystein

Den formaningen om at ølsett må kokes er nok noen år gammel...
Mye har nok skjedd siden den ble skrevet, og jeg brygget en del sett i starten som de fleste.. :)
Kokes ølsettet, fjerner du det som skulle være av humle i det,og jeg annbefaler ikke at det gjøres.
kok opp vann og maltekstrakten, og etter nedkjøling av dette tilsettes ølsettet og blandes godt ut. (her er det helt greit å utsette vørteren for oksygen)
kast gjæren som fulgte med ølsettet, og bruk ordentlig gjær. som tørrgjær er nottingham og US-05 fine alternativer.
Ellers er det viktig at alt er helt rent og dessinfisert som kommer i kontakt med vørteren. (ølsettet er allerede dessinfisert, og trenger derfor ikke kokes.)
Lykke til.

Takk for raskt svar!

Du skriver at jeg skal koke opp vann og maltekstrakten - betyr det at jeg skal gi det et oppkok og så kjøle ned? Eller mente du "kok opp vann og tilsett maltekstrakten"? :attevar:

Jeg har bestillt en slik "Beer Brew 30" som er omtalt i en annen tråd her på forumet, men inntil jeg får denne har jeg ingen utstyr for kjøling. Kan jeg koke opp maltekstrakten i noen liter vann og så tilsette kaldt vann i riktig mengde fra springen for å få ned temperaturen til gjæringstemperatur.

Når det gjelder gjær: Vet ikke om jeg rekker å få fatt i en av de gjærtypene du anbefaler - men jeg kan få fatt i saflager (http://www.vinspesialisten.no/index.php?valg=produkt&produkt_nr=754&gruppe_nr=35) - vil denne duge?

Saflager er lagergjær, og krever lavere gjæringstemperatur, men burde fungere fint den.
For å gjøre det enkelt kan du koke opp 3-4 liter vann med maltekstrakten, og la det koke i minimum 15 minutter.
tilsett så kaldt vann for å kjøle ned. (vet at det ikke er anbefalt, men jeg har gjort dette uten problemer)
Hvis ølkittet er beregnet til 25 liter, skal maltekstrakten og vannet etter nedkjøling tilsvare 22-23 liter.
Hvorfor det? jo når du skal helle i ølkittet er det greit å bruke en liter kokende vann å skylle ut restene fra boksen med :)
sett ølkittet i stekeovnen på 50-60 grader i 45 minutter slik at det blir tynntflytende, tøm det i vørteren, og skyll ut restene med kokende vann til du har 25 liter.
Rør godt sammen alt, og visp gjerne inn oksygen til gjæren.
Tilsett gjæren og la stå i 14 dager :)

magne1972 skrev:
Saflager er lagergjær, og krever lavere gjæringstemperatur, men burde fungere fint den.

Jeg ser at de har Safale S-04 på samme stedet og jeg ville heller anbefalt den dersom man ikke kan holde gjæringstemperatur på 10-12 grader.

Glimrende!

Da forstod jeg at jeg kan koke maltekstraktet - men ikke ølkittet (det hadde jeg forstått om jeg hadde lest det første svaret ditt litt nøyere, magne1972).

Takk for tips om Safale S-04, gustavf!

Da tror jeg at jeg har en plan!

Takk begge to!

Ser i bloggen din at du planlegger en noe kort gjæringstid. Men Safeale S-04, bør du nok legge deg opp mot 2 uker gjæring.

Flasker, tja, skal du kjøpe mange flasker og få de sendt til deg, blir det jammen fort dyrt, selv om det er en tilnærmet engangsinvestering... Vasking av flasker tar ikke så mye tid og energi...

Ole Mørkved skrev:
Flasker, tja, skal du kjøpe mange flasker og få de sendt til deg, blir det jammen fort dyrt, selv om det er en tilnærmet engangsinvestering... Vasking av flasker tar ikke så mye tid og energi...

Jeg kjøpte flasker på Vinspesialisten (samme plassen hvor jeg kan kjøpe den nevnte gjæren). Det ble brune 0,5 liters flasker med swingtop-kort. Ble noe dyrt (15,- pr. flaske) - men satser jo på at de vil bli brukt mange, mange ganger  ;)

Hei!

Takk for gode råd sålangt!

Vi er ivrige etter å komme igang og satser på å sette brygget i morgen kveld. Jeg har vært på Vinspesialisten og kjøpt gjær. De hadde ikke Safale S-04, så jeg kjøpte 1 pakke av hver av de 3 typene de hadde:

Fermentis Saflager s-23
Safbrew s-33
Safbrew t-58

Pluss at jeg har pakken med gjær som fulgte med Coopers-settet som alle anbefaler at jeg kaster i bosset.

Her er det jeg kan lese ut av produktsbeskrivelsene fra Fermentis:

Saflager s-23:

- Dosering: 80-120 g/hl (noe jeg antar betyr 80-120 g per hektoliter (100 liter) - hvilket betyr at jeg har kjøpt en pakke for lite ... Men kan få fatt i en pakke til før brygget settes til gjæring i morgen kveld)
- Anbefalt gjæringstemperatur: 9 - 15 grader

Safbrew s-33:

- Dosering: 50-80 g/hl (noe som betyr at jeg har nok med den ene pakken jeg kjøpte)
- Anbefalt gjæringstemperatur: 15 - 24 grader

Safbrew t-58:

- Dosering: 50-80 g/hl (noe som betyr at jeg har nok med den ene pakken jeg kjøpte)
- Anbefalt gjæringstemperatur: 15 - 24 grader

Rommet jeg har tilgjengelig for gjæring holder for tiden ca. 16 grader. Utetemperatur kan nok få temperaturen i rommet til å svinge med en grad eller to i begge retninger. I tillegg har jeg et øleskap, men dette får jeg ikke varmere enn ca. 5 grader.

Spørsmålet blir da: Gitt temperatur i rommet/eventuelt øleskapet: Hvilken gjær (av de jeg har tilgjengelig) ville dere benyttet?

Kan jeg for eksempel benytte Saflager s-23 og sette gjæringsdunken i øleskapet på ca. 5 grader, eller blir det for kaldt (ser at gustavf sier jeg bør prøve noe annet hvis jeg ikke kan holde rommet på 10 - 12 grader)? Eller vil temperaturen i rommet (+/- 16 grader) være kaldt nok for denne gjæren?

Eller er det bedre å bruke Safbrew s-33 eller Safbrew t-58?

Og: Hvordan vil valget påvirket sluttproduktet?

Noe annet, men litt relatert: Ser av produktbeskrivelsene at disse gjærpakken bør oppbevares ved <10 grader. Vinspesialisten oppbevarer dem i romtemperatur ute i butikken - er det et problem?

mvh.
Øystein

Endte opp med saflager s-23 (ca. 17 gr på 23 liter) pitchet på 23 (!) grader (vi feilberegnet  :roedme: varmen i vørteren slik at vi havnet for høyt). Det gikk ca. 1/2 døgn og nå plopper det livlig i gjæringslåsen (ca. 2 ganger i minuttet). Temperaturen i rommet er på 17 grader.

Er det mulig å forutse gjæringsforløpet her?

mvh
Øystein

Høres helt fint ut. Litt høy temperatur i starten, men ellers helt greit.
Skulle det bli litt mye smak av gjæringen pga temperaturen, vill lagring ordne det.

Hei!

Lurer litt på gjæringen her.

Satte brygget til gjæring på tirsdag og det boblet ca. to til tre ganger i minuttet i et par døgn. Det boblet ganske kraftig. Hver utblåsning varte i kanskje over et sekund og hvis det var mye vann i låsen så blåste den ut overskuddsvann. Nå 4 døgn etter har det roet seg litt. To plopp i minuttet og med mindre kraft. Etter ett døgn var det dannet seg en hvit bunn i brygget som jeg kunne se gjennom plasten. Etterhvert flyttet denne seg opp til overflaten og nå ser det ut som om den har lagt seg på bunn igjen. Det er nå 18 grader i rommet.

To spørsmål:

1: Høres dette noenlunde normalt ut?

2: Hvordan vet jeg når jeg bør øke temperaturen til god romtemp i noen dager på slutten (som jeg har forstått kan være lurt). Skal det slutte å ploppe helt eller bør jeg måle FG? Noen tips om hvor lang tid jeg kan forvente at det må gå før jeg eventuelt måler og øker temp?

Er veldig takknemlig for alle tips. Har ikke lyst til å ta det for tidlig. Men har heller ikke lyst til å la det stå for lenge (har lest at noe kan skje med gjærcellene da som setter usmak på ølet)

mvh.
Nervøs, men tålmodig førstegangsbrygger,
Øystein

Ørnegård skrev:
Hei!

Lurer litt på gjæringen her.

Satte brygget til gjæring på tirsdag og det boblet ca. to til tre ganger i minuttet i et par døgn. Det boblet ganske kraftig. Hver utblåsning varte i kanskje over et sekund og hvis det var mye vann i låsen så blåste den ut overskuddsvann. Nå 4 døgn etter har det roet seg litt. To plopp i minuttet og med mindre kraft. Etter ett døgn var det dannet seg en hvit bunn i brygget som jeg kunne se gjennom plasten. Etterhvert flyttet denne seg opp til overflaten og nå ser det ut som om den har lagt seg på bunn igjen. Det er nå 18 grader i rommet.

To spørsmål:

1: Høres dette noenlunde normalt ut?

2: Hvordan vet jeg når jeg bør øke temperaturen til god romtemp i noen dager på slutten (som jeg har forstått kan være lurt). Skal det slutte å ploppe helt eller bør jeg måle FG? Noen tips om hvor lang tid jeg kan forvente at det må gå før jeg eventuelt måler og øker temp?

Er veldig takknemlig for alle tips. Har ikke lyst til å ta det for tidlig. Men har heller ikke lyst til å la det stå for lenge (har lest at noe kan skje med gjærcellene da som setter usmak på ølet)

mvh.
Nervøs, men tålmodig førstegangsbrygger,
Øystein
Helt normalt!

Plopping i gjærlås er bare indikasjon på gjæringsforløpet. For å vite hvordan det går må man ta SG-målinger. Beste praksis er å la ølet få stå i to uker før omstikking til flasker/fat. Da vil ølet være ferdig gjæret og gjæren har fått tid til å rydde opp etter seg.

Du kan øke temperaturen når hovedgjæringen er over, dvs du kan sette ølet ditt varmere nå. Det kan hjelpe på utgjæringen og fjerning av diacetyl.

OyvindEG skrev:
Helt normalt!

Plopping i gjærlås er bare indikasjon på gjæringsforløpet. For å vite hvordan det går må man ta SG-målinger. Beste praksis er å la ølet få stå i to uker før omstikking til flasker/fat. Da vil ølet være ferdig gjæret og gjæren har fått tid til å rydde opp etter seg.

Du kan øke temperaturen når hovedgjæringen er over, dvs du kan sette ølet ditt varmere nå. Det kan hjelpe på utgjæringen og fjerning av diacetyl.

Hei igjen!

Satte opp temperaturen på sist søndag til ca. 22 grader. Plopping har avtatt kraftig. Plopper nå med ca 5 minutters mellomrom.

Dilemma: har planlagt å tappe på dagen 2 uker (tirsdag om en uke) etter jeg satt det til gjæring (ikke fordi det nødvendigvis er så viktig med nøyaktig 2 uker, men fordi det passer best da). Men hvis den  avtagende ploppeaktiviteten er et tegn på at gjæringen er ferdig: er det problematisk at ølet står i gjæringskaret en uke til før jeg flasker?

Eller er det slik at gjæringen ikke nødvendigvis er ferdig selv om det går lang tid mellom ploppene?

Får ikke målt SG i kveld men regner med å gjøre det i morgen.

Hvis SG viser at ølet er klart for flasking - kan jeg likevel vente til tirsdag om en uke?

Øystein

Hei,

To uker vil ikke gi deg probelemer. Om det ennå plopper er det vel og bra, men det er ikke uvanlig at det roer seg betraktelig etter kort tid. Selv om målingen din i morgen muligens viser at ølen har gjæret ut kan det være en god regel å la ølen stå videre i minst to uker. Dette fordi gjæren gjør en "oppryddingsjobb" etter selve alkoholdannelsen er ferdig, og dette bidrar til at smaken kan bli bedre. Hvis du venter en uke til og det har gjæret bra inntil videre, kan du trygt la ølet stå uten sg måling. Hver gang du åpner gjæringskaret utsetter du brygget for infeksjonsfare. Så hvis du klarer, la være og tapp som planlagt om en uke.

Klarte ikke la være  ;D (men takk for tips og råd likevel!)

Vi kunne ikke dy oss og måtte åpne gjæringdunken for å ta en SG-måling og smake på brygget.

Smaken først: Første reaksjon var at dette smakte litt rart. Etter litt mer smaking smakte det igrunn bedre og bedre og vi er ved godt mot! Sluttgjæringen, modningen på flasker, kullsyre og kjøleskapstemperatur på ølet vil forhåpentligvis heve smaken mange hakk!

Fargen og klarhet: Vi synes fargen var fin (okergul - noe som heter det?) og ølet var ganske klart. Skal bli spennende og se hvordan det er etter enda en uke i gjæringsdunken og deretter 2-3 uker på flasker.

Så om SG-målingen: Denne var litt skuffende høy og havnet på 1.009 (noen sjanse for at denne synker ytterligere under sekundærgjæringen som vi nå er inne i?). Hvis OG-målingen vår (på 1.031) stemmer så skulle alkoholen i brygget være (31 - 9) / 7,6 = 2,8% - lavt og lavere enn forventet. For å bli ytterligere forvirret målte vi alkoholen med en "Vinprovare" (sånn sak som du heller ølet på, blåser det igjennom og snur på hodet). Denne påstod at ølet hadde en alkoholprosent på 8? For å gjøre en kontroll, målte vi også alkoholinnholdet i en Hansa Premium (som ifølge boksen inneholder 4,7%). Målingen her viste 9% ...! Vi ristet og ristet på hansaølet for å få ut kullsyren - for den roter vel til målingen. Foretok for moroskyld en kontrollmåling med Vinprovaren av vann. Resultatet ble nøyaktig 0% ...

Vi er litt skeptisk til OG-målingen vi foretok. Dersom ikke maltekstraktet var godt blandet ut vil dette kanskje ha kunne sunket litt i gjæringsdunken slik at mengden sukker i vørteren øverst i dunken var lavere enn i bunn av dunken? Men at vi skal ha fått 8% er helt usannsynlig - like usannsynlig som at det er 9% i Hansa Premium.

Så hvor sterkt er ølet? Sannsynligvis en plass mellom 2,8% og 8% - ikke særlig presist med andre ord. Hva har gått galt? Hvorfor spriker målingene så mye? Ølsettet lovde en OG på 1.040, men det er med 1 kg sukker og 22 liter vørter. Vi byttet ut sukkeret med 1,35 kg maltekstrakt og endte på rundt 23 liter grunnet litt trøbbel med nedkjølingen.

Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet og flaske om en ukes tid. Det for bli som det blir - men vi er spente!

Det hadde vært artig å fått noen kommentarer på dette med målingene våre - eller andre ting :)

Bilder av brygget kan ses på bloggen vår (nederst på siden): http://bryggerstupet.wordpress.com/2011/09/17/75/

Øystein

Tilbake
Topp