Koke i små kjeler

Jeg skal brygge min første IPA basert på maltekstrakt og humle (pellets). Jeg planlegger ca 20 liter på gjæringsdunken, men har kun kaserolle som passer til å koke 8 liter om gangen. Med stor kjele beregner Beermith en bitterhet på 85 IBU, men når jeg velger å koke 8 liter vørter og tilsette resterende vann etterpå får jeg IBU på 20.7 med samme mengde humle. Jeg hadde opprinnelig planlagt å koke all malt og humle i en batch og tilsette resterende vann i dunken etterpå, men det ser ikke ut til å funke i.f. Beersmith.

Er det slik at du får ut mere bitterhet av humlen dersom den kokes i større volum?

Bør jeg heller koke flere ganger og fordele ekstrakt og humle likt på hver batch? (eller aller helst, handle ny kjele)

Kjøp kjele, først som sist. Det er en befrielse fra småkjelekokkelering. Trenger ikke begynne med noen råflott diger rustfri jævel fullstappet med kraner heller :) 36L Aalukjele er fint å komme igang med.

Det som er av betydning er ikke volumet du koker humla i, men vørterstyrken.
Så enten må du tilsette mer humle eller bare koke humla i en del av vørteren.

Takk for svar.

Vil det si at sterkere vørter gir mindre bitterhet per tilsatt humle?

Noen som vet mekanismen/kjemien bak dette?

Gjør som meg og Halver oppskriften(10-12 l batch)

Når du koker i 8 l kjele kan du bruke ca 5l vann og da ca 1kg maltekstrakten som du koker opp og tilsetter humle ,når det gjenstår 15 min tilsetter du resten av malten som du har kokt i en mindre kjele med vann sånn at den er varm og du ikke stopper kokingen.

Ang beersmith så kan du legge in hvor mye og lenge du koker ekstrakten, tast in 1kg ekstrakt 60 min og så 0,8kg ekstrakt i 15 min så ska du se at du får høyre IBU.

Jeg fant ikke noe passende kjele og kokte derfor i to runder:

batch 1:
- trekte 350g crystal malt på 65 grader i 30min
- tilsatte 1.5 kg extra pale extra
- kokte i 60 minutter med tilsatt humle ved 0, 15 og 30 min

batch 2:
samme som batch 1, bare uten crystal malt

I tillegg kokte jeg 2x3liter med tørr ekstrakt som jeg kjølte ned og tilsatte som kjøing i "Hoved-vørteren". Tilsammen ca 22 liter som kokte ned til 20 liter og SG like under 1070 akkurat som beregnet i beersmith. Tilsatte to pakker med London Ale III og nå er det liv i gjærlåsen og det er en herlig humle-duft på på boblene. Får bre håpe jeg traff rett på bittherhet :)

Hvorfor vil ølet bli mørkere enn forventet når jeg koker i mindre kjeler?
Vørteren ser ganske mørk ut til å være en IPA, men den vil nok lysne litt etter hvert som bunnfllet legger seg.

Hvorfor vil ølet bli mørkere enn forventet når jeg koker i mindre kjeler?
Vørteren ser ganske mørk ut til å være en IPA, men den vil nok lysne litt etter hvert som bunnfllet legger seg.

Kanskje på grunn av karammelisering

loebrygg skrev:
spot on

antageligvis fordi alfa syrene er mer løselig i vann enn sukker

Dette skal faktisk ha med utfelling av proteiner i vørteren å gjøre, at proteinmaterialet drar med seg alfasyre når den bunnfeller. Siden en konsentrert vørter inneholder samme mengde proteiner, er ikke forskjellen i utbytte på langt nær så stor som en del kalkulatorer vil ha deg til å tro.

OK, så det er da mengde proteiner vs. alfasyrer i det endelige brygget som har noe å si?

Takk til alle for nyttige svar. Lærer litt hver gang :)

Oppdatering:

Tørrhumlet i går da vannlåsen roet seg etter 4 døgn. I kveld har det gått 5 døgn og det er ikke lenger klart overtrykk i dunken. Den er så absolutt ikke lufttett, så forhåpentligvis gjærer den godt enda. Det ligger også skum på toppen som kan indikere at gjæringen ikke er over. Målte SG mellom 1025-1030 (vanskelig å måle nøyaktig pga skum). OG var 1069 og beregnet FG i beersmith er 1019.

Jeg ble overrasket at det har gått så fort. Hadde regnet med at det ville gå en uke før jeg nærmet meg FG. Er det mengden gjær som har gjort at det går så raskt (2 pakker Wyeast London Ale III i pakke med næring, 20l vørter)?

Jeg skal prime med sukker og karbonere på flaske. Hvor lenge kan dunken stå etter at gjæringen er over før det går utover karbonering på flaske?

Takk til alle for nyttige svar. Lærer litt hver gang :)

Oppdatering:

Tørrhumlet i går da vannlåsen roet seg etter 4 døgn. I kveld har det gått 5 døgn og det er ikke lenger klart overtrykk i dunken. Den er så absolutt ikke lufttett, så forhåpentligvis gjærer den godt enda. Det ligger også skum på toppen som kan indikere at gjæringen ikke er over. Målte SG mellom 1025-1030 (vanskelig å måle nøyaktig pga skum). OG var 1069 og beregnet FG i beersmith er 1019.

Jeg ble overrasket at det har gått så fort. Hadde regnet med at det ville gå en uke før jeg nærmet meg FG. Er det mengden gjær som har gjort at det går så raskt (2 pakker Wyeast London Ale III i pakke med næring, 20l vørter)?

Jeg skal prime med sukker og karbonere på flaske. Hvor lenge kan dunken stå etter at gjæringen er over før det går utover karbonering på flaske?
Så dumt at det ikke ble skrevet mer her. Er akkurat dette jeg har lurt på. 2012 ja.. Lenge siden. Hmmph...

Nei. Altså, hvordan resultatet ble og sånt. Jeg lærte en del av denne tråden, feks at det gikk an å koke deler av ekstraktet med humle for å så tilsette resten senere. Jeg har fått tilgang til store gryter men har dessverre ikke noe plate å koke på. Så det var interessant før meg å lese om akkurat dette. Nå har jeg 2 gryter på 6 liter. Noe som funker på ferdigsett osv men har lyst til å begynne med ekstrakt nå. På tide å lage god øl.
Hvordan klarer ieg det liksom med så små gryter. La oss si at jeg har lyst til å lage
3 kg LME
0,5 kg DME
Crystal malt 200 gr (legges i og varmer opp til 70 grader eller meskes i halvtime)
Cascade:
-60min 30gr
-30min 15 gr
-15 min 15gr
-5 min 15 gr
Tørrhumle med 25 gr
Us-05 gjær

Mesker Crystal I 4 liter vann. Koker jeg da, 1,5 kilo LME i dette? Og koker all humlen der? For å så tilsette resten av Ekstraktet (ferdig kokt i kjele 2) rett i bøtta med det andre?
Går det?
Humle tilsettningene er eksempel, har ikke regnet ut i beercalc enda
Digger Cascade!

Sånne ting lurer jeg på.

Har sett på noen kokeplater med 2kw, som egentlig burde være nok til en 20 liter gryte. Men de er så jævli små, Ikea har en induksjonplate med for liten, wilfa sin cp-1 virker ok? Men igjen 18cm mot 28-30 på gryte. Er voksen student med familie så har ikke råd til skikkelig utstyr. Bare veldig veldig lyst på :D

Sånn.:)

Tilbake
Topp