kokekar av varmtvannsbereder

Hei.

Holder på å utvide bryggeriet fra 50 liters kjele til 100 liters kappet varmtvannsbereder som kokekar. Får sveiset stativ til tanken som kan heves og senkes. Kokingen skal gjøres med et 3,2 kW speidel dyppelement. Planen min var å ha en 3/4" kuleventil i bunnen av kjelen, slik at jeg kan tappe ut truben etter nedkjøling og deretter dumpe vørteren rett i gjæringskaret. Vil dette funke greit, eller bør jeg ha kranen på siden av tanken, litt over bunnen?

Hei!
Tror nok du raskt vil finne ut at det vil ta sin tid å få kok med bare det ene dyppelementet.
Jeg har kranen på siden av tanken. Truben samles opp i bunnen, og så bikker jeg bare på den for å få ut resten.

har ikke tenkt å ha kjelen full i første omgang, tenkte å koke 60-80 liter i den. Kan godt hende elementet er i minste laget..

grunnen til at jeg vil ha uttapping i bunnen er at den blir enkel å rengjøre uten å måtte snu på den, men jeg vet ikke hvor bra det vil funke å få ut truben gennom bunnen.

Eg heldt på med lignande oppsett. Skal ha 6kw dyppkoker til +÷70l. Eg kjem til å montere kran på sida og i bunn. Ein for vørter og ein for vasking.

ok. Hvor kjøper du 6kW dyppkoker?

jeg har en 2kW melkevarmer som vi bruker på dagens oppsett som jeg kan bruke i tillegg til speidelvarmeren (får da 5,2kW)

grunnen til at kun tapping i bunne hadde vært en fordel er at da slipper jeg gjøre om på stativløsningen jeg har bestilt, men så vet jeg som sagt ikke hvordan det vil funke å tappe ut truben i bunnen først..

Eg har skamlaust lånt ideen frå magne1972 her inne  >:D Søk litt så finn du det, ligger ein byggetråd ein plass

Jeg fant tråden hans, det så jo smart ut. Han hadde sveiset inn en albue i bunnen av tanken..

Er det noen som har erfaring med å tappe ut truben fra bunnen av kokekjelen først, for deretter å tappe vørteren ut av samme bunnventil?

Tilbake
Topp