Kokekjele

Vi har en lignende (noe forskjellig, men samme volum, effekt og prinsipp), og den fungerer meget bra for oss.
Fyller den opp til 25 liter som kjelen koker inn til ca 20 liter på en time, uten å koke over (unntatt stout, som koker over om man ikke passer på).

Termostaten er ikke det helt store; den er helt ubrukelig til å holde mesketemperatur, men grei nok til å holde en ca rett temperatur på sparge-vann.
 
Knut André skrev:
Vi har en lignende (noe forskjellig, men samme volum, effekt og prinsipp), og den fungerer meget bra for oss.
Fyller den opp til 25 liter som kjelen koker inn til ca 20 liter på en time, uten å koke over (unntatt stout, som koker over om man ikke passer på).

Termostaten er ikke det helt store; den er helt ubrukelig til å holde mesketemperatur, men grei nok til å holde en ca rett temperatur på sparge-vann.

Takk for svar. Da ser det ut til at jeg går for noe slikt. Vet at både vin og bar og brygging har denne til salgs, men aner ikke hvem som er best. Noen som vet? Den skal forøvrig kun brukes til koking, synes kjøleboks fortsatt er den beste måten å ha temp. kontroll på så det viker jeg ikke ifra  :)
 
Eg har den fra brygging, og den er ikke verdt metallet den er laget av. termostaten slår seg ut når du koker, og bruker lang tid på å slå inn igjen. heilt ubrukelig
 
Ok takk for advarselen. Er det noen som har erfaring fra den som selges på vin og bar, eller er det noe annet folk anbefaler å kjøpe istedenfor?
 
Eg har to slike kjelar. Dei er heilt OK, men som andre har erfart er ikkje termostaten nøyaktig i bryggesamanheng. Kjelane er opprinneleg laga for parteurisering og sylting og er mykje brukt til det på kontinentet.
Dei to kilowattane er litt lite til koking men det går med ekstra isolasjon og lokket på snei.

Den eine kjelen min har eg byggd eit kjele-i-kjele-bryggeri av og det er veldig lettvint og kjekt å brygge med. Les om det her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg83668.html#msg83668
Prisen som V&B har er ganske gunstig. Mine kjøpte eg av elvathun.no og var litt dyrare.
 
Hmmm ja dette ble ikke en lett avgjørelse, men siden jeg ikke er en "mekker" er det vel best å gå for kjele med induksjon. Takker for alle svar  :ilike:
 
Tilbake
Topp