Valg av kokekjele, montering av varmeelement

Vinnes Ølet

Norbrygg-medlem
Bruker i dag en 60 liters DIY oppgradert Netthandelbrygger til kokekjele, men den kan helt plutselig slutte å fungere og lurer på om jeg skal investere i en ny kjele.

Har en 56 liter SS brewtech kjele som brukes til mesking, men som det har vært oppe her på forumet er kranfeste noe skranglete og lett for å lekke, min er heller ikke helt optimal. Ser at de har en 60 liter Brew project kjele hos Brewshop med påsveiset gjennomføring for kran, som kan passe som kokekjele. https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/kjele-60l-med-kuleventil-og-lokk-project-brew

Er det noen som har erfaring med denne?

Og et spørsmål til, hvor langt over bunn av kjelen monteres varme element? Mtp. whirpool, trub catcher og evntuelle andre ting man har på bunn av kjelen. I kjelen ønsker jeg å bruke et element på 3500W

Takker for alle svar og erfaringer
 
Har brukt den 60 literen på noen brygg. Fungerer greit men både kjele og lokk er noe spinklere
enn de hjemmelagede vvb kjelene jeg buker ute. Valgte denne 60 literen pga sveist gjennomføring.
Det kan se ut som at avdampinga med 3,5kw casotopp er litt liten, men uten å måle nøyaktig så blir det ca 10% til slutt likevel. Har isolert med liggeunderlag men koker i kalde og trekkfulle omgivelser.
Måler casoen til rett under 3kw på full guffe. Det samme gjør du kanskje med et 3,5kw også.
Og litt sviing i bunn ved bruk av koketopp og rug/hvete må du regne med.

Kjøpte tre 4kw element for litt siden og hvis ikke motstenden forandrer seg ved oppvarming (og det gjør den nok, jeg vet bare ikke hvor mye) så vil de holde rundt 3,6kw. Så vær litt obs på at effekten på,element kan variere.


Hvis patina? 78 literen hadde hatt sveist gjennomføring hadde jeg valgt den.
For 60l kokekjele kan gi litt lite i to bøtter til gjæring.
Men samme hva du velger, det kan alltid bli for lite :)
 
Har brukt den 60 literen på noen brygg. Fungerer greit men både kjele og lokk er noe spinklere
enn de hjemmelagede vvb kjelene jeg buker ute. Valgte denne 60 literen pga sveist gjennomføring.
Det kan se ut som at avdampinga med 3,5kw casotopp er litt liten, men uten å måle nøyaktig så blir det ca 10% til slutt likevel. Har isolert med liggeunderlag men koker i kalde og trekkfulle omgivelser.
Måler casoen til rett under 3kw på full guffe. Det samme gjør du kanskje med et 3,5kw også.
Og litt sviing i bunn ved bruk av koketopp og rug/hvete må du regne med.

Kjøpte tre 4kw element for litt siden og hvis ikke motstenden forandrer seg ved oppvarming (og det gjør den nok, jeg vet bare ikke hvor mye) så vil de holde rundt 3,6kw. Så vær litt obs på at effekten på,element kan variere.


Hvis patina? 78 literen hadde hatt sveist gjennomføring hadde jeg valgt den.
For 60l kokekjele kan gi litt lite i to bøtter til gjæring.
Men samme hva du velger, det kan alltid bli for lite :)
Flott takk, stort sett greit for meg med en 60 liter da jeg går for to fulle 19 liters corny og ca. 43-45 liter til kok. har 3kw totalt med element i 60 liter bryggeren jeg koker på nå, synes det går greit. Men jeg ser den at dagen kommer at det kan bli noe lite, en får brygge oftere;)
 
Tilbake
Topp