Koking av maltekstrakt i flere steg

Jeg skal til å lage en Wit og tenkte å bruke 50/50 hvetemaltekstrakt og en lys maltekstrakt. Jeg har ikke store nok kjeler til å koke alt på likt så før har jeg bare kokt i 2 omganger. Nå skal jeg jo bruke to forskjellige typer maltekstrakt så jeg bare lurer på hvordan det vil bli å gjøre det i 2 omganger nå.

Planen er som følger:

Kok opp 10 liter vann og ha dette rett i gjæringsdunken. Kok så opp 5 liter vann med 1,5kg maltekstrakt sammen med humle (pellets), koriander osv. Når dette har kokt heller jeg dette i gjæringsdunken. Kok så 5 liter vann til sammen med resten av maltekstrakten og ha dette i gjæringsdunken når det er ferdigkokt.

Går det greit å gjøre det på den måten? Slik jeg tenker er det likegyldig om humla blir kokt sammen med hvetemalten eller den lyse ekstrakten. Mulig jeg får en og annen hoderister av dere nå, men har dere noen andre tips eller triks til de av oss som har små kjeler, bare kom med det! :) Og ja, jeg vet at "kjøp større kjeler" er et bra tips, men er på utkikk etter noe jeg kan gjøre før jeg evt finner en stor og fin kjele. :)
 
Ja, har sett den. Men jeg lurer fortsatt på om dette er en grei måte å lage det på til jeg får meg en ny kjele.
 
Tilbake
Topp