koking av vørter

gus

Norbrygg-medlem
hallo
Hvor viktig er det at lokket er på under koking av vørter? Er klar over at man ønsker at stoffer skal fordampe, for ikke å sette bismak på godsakene, men også pga. OG .Holder det med en liten sprekk som er åpen? Sist jeg brygget var fordampingen stor, og kona bjeffet! Brygging er vel ikke ment å være kun for enslige? Noen med erfaring som kan svare eller komme med noen løsninger på problemet?

For å få dampet bort nok av "uhumskhetene", bør fordampingen være ca. 8 % per time over 90 minutters kok (altså ca. 12 % på 90 min.). Hvorvidt lokket er av eller på er uviktig så lenge fordampingen er god nok.

Problemet jeg hadde med koking med lokket delvis på er at det skummer noe jævlig og humlen klistrer seg oppetter veggen på kjelen og henger der og ikke gjør noe fornuftig. Men med endel skraping så har det jo blitt øl av det også. Kanskje det kan løses med foamcontrol?

runarstock skrev:
Problemet jeg hadde med koking med lokket delvis på er at det skummer noe jævlig og humlen klistrer seg oppetter veggen på kjelen og henger der og ikke gjør noe fornuftig. Men med endel skraping så har det jo blitt øl av det også. Kanskje det kan løses med foamcontrol?

Jepp, foam control er tingen! Funkar som ein draum!

Tilbake
Topp