Koking i flere kjeler

Jeg skal til å settte en tjekkisk pilsner nå til helgen, men har et spørsmål i den forbindelse.

Jeg har et meskekar på 25 liter men ingen stor nok kjele til å koke det i. Jeg har tidligere kokt det i 2 kjeler på 11 liter hver, men da har det kokt bort for mye så jeg står kun igjen med ca 14 liter.
Mitt spørsmål er om jeg kan koke det 45 min i stedenfor 60 min? Vet at man koker for å få bort uønsket proteiner og tanniner, men siden mengden er mindre trenger den vel ikke å stå å koke såpass lenge?

Skal kjøpe nytt utstyr til sommeren men intill da må det blir denne nødløsningen  ::)

Anders_1979 skrev:
Jeg skal til å settte en tjekkisk pilsner nå til helgen, men har et spørsmål i den forbindelse.

Jeg har et meskekar på 25 liter men ingen stor nok kjele til å koke det i. Jeg har tidligere kokt det i 2 kjeler på 11 liter hver, men da har det kokt bort for mye så jeg står kun igjen med ca 14 liter.
Mitt spørsmål er om jeg kan koke det 45 min i stedenfor 60 min? Vet at man koker for å få bort uønsket proteiner og tanniner, men siden mengden er mindre trenger den vel ikke å stå å koke såpass lenge?

Skal kjøpe nytt utstyr til sommeren men intill da må det blir denne nødløsningen  ::)

Du skal koke bort ca 10% 

Anders_1979 skrev:

Brukar du pilsmalt er det ofte anbefalt å koke i 90 min. Det du vatnet du kokar vekk kan du erstatte med reint vatn. Ev. kan du bruke meir skyllevatn og få utnytta malten meir om du ikkje allereie nærmar deg 1,010 Oe på slutten.

Har prøvd å blande ut vann i brygget før med litt variert resultat, men kan kanskje prøve en blanding av litt skyllevann og vann.  ^-^

Om du dampar vekk for mykje H2O, kan dette erstattast av H2O. Ingen forskjel på vatn som har dampa vekk og reint vatn fra springen.

Ingen bakteriell fare altså? Vannet som har kokt er jo tross sterilt, men det er vel ikke det som kommer rett fra springen?

Bruker å etterfylle fra vannkoker underveis i kokingen! Er jo også en mulighet....

Kenneth

Brygget pils på mandag med en 30 l gryte, med startvolum som var større enn gryta. Startvolum 31 liter, sluttvolum 26 liter i følge oppskrifta. Løsningen var å tilsette kokende vann under kokingen. Fungerte helt fint.

Ok jeg kan jo alltids tilsette kokende vann fra vannkokeren helt på slutten. Skal komme tilbake med svar på hvordan det gikk etter helgen

Da tilsatte jeg vann fra vannkokeren når kokingen av vørteren var over og det fungerte veldig bra, iallefall det jeg kan se til nå. OG ble der jeg forventet at den skulle være også.  :skitbra: 4-5 uker til så får vi se hvor godt ølet blir  :)

Nå har jeg flasket brygget og det har stått 1 uke i romtemp. Altså 3 uker mellom 6-12 grader og 1 uke i ca. 20-25 grader. Tenkte jeg skulle åpne en for å sjekke smak og farge og gjett om jeg ble skuffa. Fargen skulle vært golden men var helt lys, noe jeg tror kom av at jeg helte 5 liter vann på slutten av koketiden for å erstatte vanntapet. Brygget var grumsete, men det tror jeg den bare trenger litt mer tid på å bunnfelle seg. Ølet var også altfor søtt og smakte nesten ingenting.

Tror dere at den trenger bare litt mer tid på seg til å utvikle smak og farge, eller vil det forbli slik?

Lager utvikler seg mye under, ja nettopp, lagring  ;)

Det skal ikke smake søtt. Var det ferdig karbonert? Hva var OG og FG på ølet? Fargen skal ikke påvirkes av at du tilfører vann som kompensasjon for mye avdamping. Det vi har opplevd er at fargen som oppskrifta antyder ikke alltid stemmer, noe som kan komme av at malten vi benytter ikke alltid er satt korrekt farge på i programmet...Eller dårlig kalibrert skjerm  ;D

La det stå 2 uker varmt og derette 4-8 uker kaldt  :biersmile:

Takk for svar

Ja den er nok ferdig karbonert men tåler nok å stå 1 uke til før jeg kan si det med 100% sikkerhet.

Jeg får bare la den stå og godlagre seg en stund til, synd for da ble det ikke noe påskeøl på meg  :nosmile:

Beant skriver:
La det stå 2 uker varmt og derette 4-8 uker kaldt

Så lagring blir da:

3 uker kaldt som den allerede har lagret som
3 uker varmt
4-8 uker kaldt igjen

Tja, sånn cirka. Det jeg mente var 2 uker varmt for karbonering og deretter 4-8 uker kaldt for modning. Mange lagrer det ned mot 0 grader (inkludert oss), men hvis du går litt opp på temp til feks 10-12 grader så går modningen raskere. Du kan jo prøve litt forskjellige varianter og prøvesmake innimellom for å følge utviklinga på ølet.

Ok

Jeg tror det var det jeg gjorde litt feil i dette tilfelle. Gikk rett fra primærgjæringen 10 grader til flasking og oppbevaring i romtemp. 22 grader. Da tar det nok litt lengre tid ja. Får slå meg til ro med det og være litt ekstra tålmodig ved dette brygget, takk for svar og hjelp  :ilike:

Tilbake
Topp