Koking og kjøling av vørter i Speidel

Hei
Har nettopp gjennomført mitt første forsøk på ølbrygging med en Speidel 20l med integrert kjølekappe.
Spørsmål:
1. Hvordan utfører man whirepool før koking starter? Holder det at man rører rundt et par ganger,
2. Kjøling tok 3timer før den var nede på 26 grader, målte med et separat termometer og fikk 16 grader. Er det vanlig at det er feil på temp til Speidel?
3. Må man vente til det er 20 grader før man tapper over på gjæringskar? Så i en oppskrift at det skulle tappes på 25 så er litt forvirret!

På forhånd takk for svar!
Mvh Richard
 
Hei
Har nettopp gjennomført mitt første forsøk på ølbrygging med en Speidel 20l med integrert kjølekappe.
Spørsmål:
1. Hvordan utfører man whirepool før koking starter? Holder det at man rører rundt et par ganger,
2. Kjøling tok 3timer før den var nede på 26 grader, målte med et separat termometer og fikk 16 grader. Er det vanlig at det er feil på temp til Speidel?
3. Må man vente til det er 20 grader før man tapper over på gjæringskar? Så i en oppskrift at det skulle tappes på 25 så er litt forvirret!

På forhånd takk for svar!
Mvh Richard
1. Whirlpool utføres etter koking for å samle humlerester og trub i midten av kjelen. Du kan gjøre det med å røre rundt, men prøv å lag en kraftig virvel, og bruk noe som er desinfisert.
2. Det kan være stor forskjell på temperaturen i vørteren, så det kommer an på hvor du måler. 3 timer til avkjøling er veldig mye. Å røre rundt kan forkorte tiden, men tenk på infeksjonsfaren i avkjølt vørter. Eller du kan vurdere å kjøpe en spiralkjøler som vil forkorte tiden mye.
3. Det spørs hvilken øltype du brygger, 20 grader før tilsetting av gjær er greit hvis det er en ale, lagerøl krever gjerne ned mot ti grader. Å starte på 25 grader vil jeg si er for høyt, gjæren tåler det, men vil lage usmaker i ølet. Kontroll på gjæringstemperatur er veldig viktig for å lage godt øl, og da er temperaturen de første par dagene viktigst.
 
Hei
Takk for kjapt svar!
Hvor lenge skal man røre rundt (whirepool)?
Leste et sted at temp måler på Speidel var i bunn, og at det kunne gi feil målinger, men hvis jeg bruker en separat temp måler som viser 20 grader kan jeg vel tappe vørter?
 
Hei
Takk for kjapt svar!
Hvor lenge skal man røre rundt (whirepool)?
Leste et sted at temp måler på Speidel var i bunn, og at det kunne gi feil målinger, men hvis jeg bruker en separat temp måler som viser 20 grader kan jeg vel tappe vørter?

Du trenger ikke røre lenger enn til du får så god fart på vørteren som du klarer.
Så er det bare å fjerne røreredskapen og la vørteren roe seg.

Ja, regner med det er en ale du brygger, og da kan du tappe av hvis du måler 20 grader.
Jeg vil gjerne ha temperaturen litt lavere, 18-19 grader, men 20 er greit.
Det spørs jo hvor god kontroll du har på temperaturen etterpå også.
 
Temperaturmåleren i Speidelen er i bunnen og kan bli dekket av bunnfall som isolerer, så et ekstra termometer som kan måle direkte i vørteren er ikke dumt å ha. Som nevnt kan det også være ganske store variasjoner, så det kan lønne seg å røre litt (med noe desinfisert).

Whirlpool i speidelen er, etter min mening, knapt verdt det. Joda, du får samlet bunnfallet litt, men det blir litt marginalt.
 
Det er et velkjent og meget diskutert tema det med den integrerte kjølekappa på Speidel i diverse dedikerte Speidel-forum, men konsensusen er vel at det funker nogenlunde greit på BM10 men ikke særlig på de større....

Å kjøre pumpa under kjøling akselererer kjøleprosessen betydelig, og kan sterkt anbefales. De fleste jeg kjenne med BM20+ har skaffet seg en ekstra kjølespiral og kobler denne i paralell med kjølekappa med en Y-kobling fra Gardena. Selv har jeg både BM20 og BM50 uten kjølekappe og bruker en spiralkjøler fra Jaded Brewinf, Hydra, til disse.

Jeg whirlpooler i begge, men siden jeg brygger med humlefilter er det lite trub og det samler seg greit rundt midtstanga. Bruker en plastmeskespade som er sanert i Starsanløsning og og rører så jeg får en malstrøm i vørteren.
 
Hei
Takk for svar!
Da bruker jeg pumpe under kjøling, etter at temp har gått litt ned. Trenger man da ikke å kjøre whirepool?
 
Hei
Takk for svar!
Da bruker jeg pumpe under kjøling, etter at temp har gått litt ned. Trenger man da ikke å kjøre whirepool?
Jeg har aldri sett noen særlig effekt av whirlpool på min Speidel. Jeg lar istedenfor den ferdig nedkjølte vørteren stå til bunnfelling (med lokk) i 30-60 minutter før overføring til fat.

Du kan trygt skru på pumpa når du starter nedkjølingen. Selv på min 2014-modell starter den først når temperaturen kommer under ca 85 grader.
 
Tilbake
Topp