koking og utløp i bunnen

Hei

Jeg holder på å sette sammen bryggeriet mitt av gamle varmtvannsberedere og har montert ventil i bunnen for inn/ut-tapping av vørter før og etter kok. På denne gjennomføringen som jeg har i bunnen skal montere en kuleventil, men jeg lurer på om jeg MÅ plassere denne helt oppunder tanken, eller om jeg kan ha den ca 20 cm fra utløpet i bunnen? Problemstillingen er jo om den lille skvetten med vørter fra utløpet og ned til kuleventilen får tilstrekkelig varmebehandling/koking eller om jeg må gjøre det på en annen måte.

Takker for alle innspill.

Sirkuler litt vørter gjennom ventilen under kokingen. Så er du sikker på at alt er kokt.

Det blir litt vrient. Ut fra kokekaret er det bare rett i pumpa og gjennom motstrømskjøleren. Det er i alle fall planen... Sirkulerer jeg gjennom alt dette, blir det stående vørter i dette. Men det er kanskje greit å få kjørt litt kokende vørter gjennom alt før jeg kjøler ned og fyller gjæringskaret?
Vørteren som blir stående i systemet da er jo kokt... Kanskje det vil gå likevel...

Er mange som gjør det slik. Sirkuler siste 5-10 min eller noe sånt av koketiden. Det vil hjelpe til med å desinfisere pumpe og kjøler også.

Tilbake
Topp