Koking

FrankW

Norbrygg-medlem
Hei

Har koking av spraymalt noe mer å si enn bare å sterilisere?
Satte i gang ett brygg på coopers maltekstrakt og erstattet sukker med spraymalt. Fulgte oppskriften på pakken, men i forfjamselsen så glemte jeg å koke spraymalten men bare løste opp i nykokt vann som om det var sukker. Flaut, men kan skylde på dårlig tid.
Brygget bobler bra og det er bra trykk som har blåst ut vannet fra gjærlåsen ett par ganger.
Skummet er hvitt og går høyt.

mvh

Frank

Om den koker lenge kan det føre til litt karamelisering og slikt, men i utgangspunktet koker man for å sterilisere ja.
får satse på at du slipper infeksjon.
lykke til.

Takk for svar, var nøye med vaskingen så jeg får vel bare håpe på det beste.  :biersmile:

Frank

Ett spørsmål til, når jeg har lagt vin så rister jeg dunken en gang i døgnet eller mer. Har også gjort dette med ølsatsen. Er dette ok eller skal man la dunken fikse seg selv?
Har søkt på forumet men...

mvh

Frank

Det er jo sånn at gjæren koser seg mest når den har god tilgang på oksygen.
Likevel er det stort sett frarådet å tilsette oksygen under gjæring, da dette kan føre til oksidering.
Om du er flink til å riste inn oksygen før du tilsetter gjæren bør det holde.

Hei

Ristet for å få sirkulasjon på næringstoffer uten å slippe til oksygen. Men da slutter jeg med dette. Hva er forresten årsaken til at ølsats ikke skal ristes, mens vinsats kan?

mvh

Frank

Men når gjæringen pågår er det vel kun co2 i tomrommet, om man teoretisk sett ikke slipper inn noe oksygen skal det vel ikke ha noe og si? Hvis man feks har lyst til og virvle opp igjen litt av gjæren.. ?

Sent from my HTC Desire

Poenget her er vel at for øl bør oksygenet tilsettes rett før gjæring. Oksygenet trengs til gjærcelle delingen, men er en uting etter denne fasen. Om gjæret er veldig flokkulerende (synker fort til båns), mener noen det vil være en fordel å virvle det opp en og annen gang, men isåfall bør det gjøres så forsiktig som mulig for å unngå å oksidere ølet.

Det jeg ville oppnå var å få sirkulasjon på nærinsstoffer og gjær for å få en mest mulig effektiv utgjæring. Uten tilgang på oxygen. Gjorde dette ved å bevege hele dunken rundt og riste litt slik at det ble en virvel.
Dette er vel bare positivt, eller kan det ha innvirkning på smak el?

Frank

Hei

Da er første brygg laget, dersom man ikke ser bort i fra noe greier vi lagde på studenthybelen for 18 år siden...
Prøvesmakte noen slurker, lukten var ikke så verst men så ut som gammelmanns urin i fargen som ikke var helt klar.
Når man tar hensyn til lite kullsyre og at brygget var romtemerert så smakte det ikke så verst. Litt søtt, målte +16 med moselvekt etter ett lite oppkok for å fjerne kullsyre.
Lite bitterhet og minnet litt om en blanding av vørterøl og aass juleøl. Minus at ølet virket alkoholsvakt.
Edit: Etter at ett glass hadde stått i kjøleskapet for å bli litt kald så smakte det utvannet, gjør nytt forsøk og bestiller nytt ølsett.

her er noen erfaringer som jeg kan dele med andre nybegynnere og noen punktivse lærdommer på slutten.

Status:
12 dager siden ble ølet satt, hadde egentlig for dårlig tid og kjøpte ingredienser på en dyreforbutikk(!) i nærmiljøet.
Ingedienser:
1 boks Coopers ale konsentrat
1 kg spraymalt

Kokte opp 4l vann og løste opp maltekstrakt og spraymalt, kokte ikke opp etterpå.
helte over i gjæringskar og fylte på med vann slik at det ble 23l i karet.
Ristet kraftig i 2 min.
Tilsatte tørrgjæra som fulgte med og rørte til alt var inne.
På med lokk og vannlås.

Det gjæret bra og livlig første uken, andre uken hvert 20 sekund. Første uken ble det også vugget/ristet for å få sirkulert næringsstoffer.
Ølet ble stukket om med hevert ned i ett gjæringskar med sukkerlake for karbonisering. Hevertens slange legges slik at det blir sirkulasjon. Brukte ca 150 g sukker målt med litersmål.

Etter blanding med sukkerlake så var det å stikke om på rengjorte 1,5 litersflasker, tilsammen ble det 21 liter øl som står på kjøkkenbenken for karbonisering dekt over med mørke håndklær.

Har lært følgende:
1. Ikke ha dårlig tid, lag en god oppskrift med framgangsmåte og forbered deg godt
2. Kjøp ikke fra dyreforbutikker, prisene var horrible, 129,- for en halvkilo Coopers dry malt. Kjøpte fordi jeg skulle brygge søndagen etter. (se punkt 1 på nytt)
3. Kok spraymalten lengre, min 15 min.
4. Mål underveis med mozelvekt
5. Les hele eller deler av "How to brew" av John Palmer FØR man setter i gang (http://www.howtobrew.com/), forumet har også alt man behøver men ikke like konsentrert.
6. Til tross for ett tyrannisk rengjøringsregime så var ølbrygging ukomplisert og tok ikke så lang tid som jeg tenkte
7. Les punkt 1 på nytt, da alle mine feil skyltes dårlig tid, slurvete ført smørbrødliste av undertegnede og hadde ikke lest meg godt nok opp.

Så får vi se om det blir drikkanes øl til jul.  :)

Mens jeg brygget en ny runde klarte jeg ikke la vær å smake på ølen som står på benken for karbonering. Kjølte flaska under springen og var vel ikke så forhåpningsfull.
Til min store overaskelse smakte det jævla godt!
Kjærringa mente det var vel så bra som det man får på butikken :skitbra:
Det var ennå litt for mye ettersmak av malt enn det vi er vant med fra butikkøl, men jeg mener dette fint kan serveres gjester med stolthet.

Gleder meg til den har stått et par uker til!

Takk for at du delte erfaringene med ditt første brygg, har mitt første brygg i boden til gjæring.

Hvor lenge sto ølet før det ble kullsyre?

hva hvorfor oppkok?: "etter ett lite oppkok for å fjerne kullsyre"? er det bare for å kune måle?

hva er neste brygg?

Tor-H skrev:
Takk for at du delte erfaringene med ditt første brygg, har mitt første brygg i boden til gjæring.

Hvor lenge sto ølet før det ble kullsyre?

hva hvorfor oppkok?: "etter ett lite oppkok for å fjerne kullsyre"? er det bare for å kune måle?

hva er neste brygg?
Hyggelig at du har lest tråden, tenkte det kunne være ok for flere som starter opp å lære av mine feil i tillegg til at jeg fikk noen gode tips underveis.

Flaskene har nå stått en uke og har allerede fått mye kullsyre, skal stå en uke til i romptemperatur før jeg setter de i kjellern for lagring.
Jeg tok ett raskt oppkok for å fjerne kullsyre for måling av OG, kan sikkert ta noe over i en flaske og riste flere ganger for å få ut kullsyra.
I går brygget jeg ett nytt øl og har lagt ut tråden her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7962.0.html Etter det har jeg planlagt en pilsner basert på ekstrakt.

FrankW skrev:
Ett spørsmål til, når jeg har lagt vin så rister jeg dunken en gang i døgnet eller mer. Har også gjort dette med ølsatsen. Er dette ok eller skal man la dunken fikse seg selv?
De gangene eg har laget vin, så ristet eg den etter at gjæringen var ferdig, og vinen var omstikket. Dette for å få ut kullsyren i vinen.

Man bør ikke riste ølet etter gjæringen er over. Dette for å minimere faren for oksidasjon.

Den siste batchen har jeg latt ligge i fred uten risting eller flytting av noe slag. Tapper den på flasker til helga.

Takk for gode råd så langt.

/Frank

Tilbake
Topp