Hei
Da er første brygg laget, dersom man ikke ser bort i fra noe greier vi lagde på studenthybelen for 18 år siden...
Prøvesmakte noen slurker, lukten var ikke så verst men så ut som gammelmanns urin i fargen som ikke var helt klar.
Når man tar hensyn til lite kullsyre og at brygget var romtemerert så smakte det ikke så verst. Litt søtt, målte +16 med moselvekt etter ett lite oppkok for å fjerne kullsyre.
Lite bitterhet og minnet litt om en blanding av vørterøl og aass juleøl. Minus at ølet virket alkoholsvakt.
Edit: Etter at ett glass hadde stått i kjøleskapet for å bli litt kald så smakte det utvannet, gjør nytt forsøk og bestiller nytt ølsett.
her er noen erfaringer som jeg kan dele med andre nybegynnere og noen punktivse lærdommer på slutten.
Status:
12 dager siden ble ølet satt, hadde egentlig for dårlig tid og kjøpte ingredienser på en dyreforbutikk(!) i nærmiljøet.
Ingedienser:
1 boks Coopers ale konsentrat
1 kg spraymalt
Kokte opp 4l vann og løste opp maltekstrakt og spraymalt, kokte ikke opp etterpå.
helte over i gjæringskar og fylte på med vann slik at det ble 23l i karet.
Ristet kraftig i 2 min.
Tilsatte tørrgjæra som fulgte med og rørte til alt var inne.
På med lokk og vannlås.
Det gjæret bra og livlig første uken, andre uken hvert 20 sekund. Første uken ble det også vugget/ristet for å få sirkulert næringsstoffer.
Ølet ble stukket om med hevert ned i ett gjæringskar med sukkerlake for karbonisering. Hevertens slange legges slik at det blir sirkulasjon. Brukte ca 150 g sukker målt med litersmål.
Etter blanding med sukkerlake så var det å stikke om på rengjorte 1,5 litersflasker, tilsammen ble det 21 liter øl som står på kjøkkenbenken for karbonisering dekt over med mørke håndklær.
Har lært følgende:
1. Ikke ha dårlig tid, lag en god oppskrift med framgangsmåte og forbered deg godt
2. Kjøp ikke fra dyreforbutikker, prisene var horrible, 129,- for en halvkilo Coopers dry malt. Kjøpte fordi jeg skulle brygge søndagen etter. (se punkt 1 på nytt)
3. Kok spraymalten lengre, min 15 min.
4. Mål underveis med mozelvekt
5. Les hele eller deler av "How to brew" av John Palmer FØR man setter i gang (http://www.howtobrew.com/), forumet har også alt man behøver men ikke like konsentrert.
6. Til tross for ett tyrannisk rengjøringsregime så var ølbrygging ukomplisert og tok ikke så lang tid som jeg tenkte
7. Les punkt 1 på nytt, da alle mine feil skyltes dårlig tid, slurvete ført smørbrødliste av undertegnede og hadde ikke lest meg godt nok opp.
Så får vi se om det blir drikkanes øl til jul.