Kondens og avtrekk

Heisann

Jeg er plaget av mye kondens på fettristene til avtrekksvifta jeg bruker. Kan dette skyldes at jeg har montert vifta for høyt i forhold til kokekjelen (det er min teori)?

utu3abes.jpg

Vifta er montert > 60cm over toppen på kokekjelen.

Vifta er en IKEA luftig.

Jeg plages med det samme selv om vifta mi er 5 cm over kjelen. Tror skråstilte fettrister hadde vært tingen, da kan man lett samle opp kondensen.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

Ta vekk fettristene. Er jo ikke steikeos vifta skal ta. Det vil uansett kondensere med så mye damp som kommer under kok, men da vil dt kondensere lengre oppe og renne ned på kanten inne i hetta. Du vil mest sannsynlig få litt drypp der lyset er, som jeg kan se på bildene.

Må igjen nevne at viftefri løsning ble det beste for meg, fullstendi fritt for damp og kondens i bryggerommet, men det betinger at du kan kjøre en 10 cm kanal ut i det fri.

Ble også verre for meg å fjerne risten. Opplevde samme som Dr. Odland.

Spørs på hvordan trekket i rommet ellers er. Hvis jeg lukker døra hjelper vifta lite, åpner jeg den forsvinner alt opp i vifta. Jeg har min ca 15cm over kjelen. På bildet ditt ser det høyt ut, men igjen, spørs på trekken i rommet ditt.

Prøvde også å senke vifta slik at den lå som et lokk over kjelen, men da fikk jeg mye dårligere avkok.  Bruker en eller annen ikea-vifte jeg og.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Heisann

Jeg er plaget av mye kondens på fettristene til avtrekksvifta jeg bruker. Kan dette skyldes at jeg har montert vifta for høyt i forhold til kokekjelen (det er min teori)

Vifta er montert > 60cm over toppen på kokekjelen.

Tror ikke det hjelper stort. Så lenge røret går rett opp vil dampen kondensere et eller annet sted på veien opp og tyngdekraften ta seg av resten.

Husk også at vifter som står for langt nede ikke klarer å trekke inn damen. Den har rett og slett for mye fart oppover. (Sliter med dette selv på kjøkkenet.)

Konklusjon: Jeg ville heller hevet viften.

Jeg har samme vifta, men mye nærmere gryta, og har det samme problemet. Har merket en del variasjon i hvor mye kondens jeg får basert på trekk og temperatur i rommet.. Jeg har ikke noen konklusjon da :( Heldigvis for meg så samler den seg ikke over gryta og drypper tilbake igjen, så torky er min løsning...

Prinsippet blir det samme som ved raffinering av f.eks. olje (og hjemmebrenning). Dampen kjøles etterhvert som den stiger og de forskjellige stoffene felles ut. Her er det snakk om 99,x% vann og det kondenserer rett under null grader etter å ha vært rett over i det det forlot gryten. Dermed er lengre rør mer til bry enn til hjelp.

kap1-oljedestill.png

Tilbake
Topp