Konisk gjæringskar, første bruk

Hei,

Tok i bruk en ny SS Brew konisk gjæringstank i rustfritt stål i går, og det dukket opp noen spørmål/erfaringer jeg ikke har funnet svar på andre steder.

Etter å ha vasket over alt med PBW og oppvaskbørste, brukte jeg star san for å passivisere tanken. Jeg lot det være igjen litt skum og fuktighet på innsiden av tanken siden dette ifølge alt jeg har lest skal være ufarlig. Satt deretter på lokket så den skulle holde seg steril til dagen etterpå.

Når første batch skulle i tanken neste kveld, så jeg noe som lignet en hvit gummi substans inne i tanken. Jeg tok ett papir og tørket litt på innsiden. Papiret ble nesten sort! Fikk litt hetta, og tenkte det verste..

Tørket over hele tanken med papir, og det var MYE sort papir på gulvet etterpå. Sprayet så over med star san igjen, og fylte opp tanken. Virket som stålet var blankere nå enn når det var nytt.

Spørsmålet er om jeg hadde vasket for dårlig, eller om det var dumt å ikke tørke etter passivisering av stålet? Hadde jeg ikke sett dette før jeg helte 20L 10% porter på det hadde det nok ikke blitt spesielt vellykket..
 
Jeg kjøpte et rensemiddel som er ment for rengjøring av bremseskiver, tror jeg kjøpte på biltema. Gikk over med det først før jeg vasket med PBW. Tror produsenten anbefaler dette før førstegangs bruk.
 
Databladet til PBW viser at det inneholder silikater. Disse vil kunne reagere med CO2 i lufta til ei seig, hvit masse dersom du lar løsningen lufttørke på utstyret.
Så tipset er å skylle vekk alle rester av alkaliske rengjøringsmidler umiddelbart etter bruk.

Det er også viktig å fjerne alkaliske midler dersom starsan som er syrebasert skal fungere etterpå
 
Sterkt blandet starsan fjerner "blemmer" og korrosjon på rustfritt. Prøv i kjelen din engang, hell litt i bunnen + teskje vann eller to og skur. Alt ser ut som nytt etterpå med mindre du har for vane å mishandle kjelen din ;)
 
Tilbake
Topp