Konsekvenser for lav OG

Hei,

Satte idag et brygg som skulle ha 1065-1070 OG, men endte på 155. Regner med at det er på grunn av for for mye vann og litt dårlig koking over en periode av koketiden. Vil det ha noen konsekvenser på smaken? Regner med % blir litt lavere, men det gjør meg ikke mye.

Mevner for ordens skyld at kokingen neppe er skyld i dette, med mindre du har beregnet veldig mye større fordampning enn du har hatt. Det er eventuelt hvordan du mesker og skyller du bør se på. Hvis prosessen din fortsetter å gi lavt utbytte kan du evt øke malt/vann forholdet for å kompensere.

Du finner info om mesketeknikker, OG og utbytte rundt her på forumet om du vil prøve å øke det til seinere.

"Skulle ha" utfra hva?
Ut ifra oppskriften. Har ikke brydd meg tidligere når jeg bommer med noen få tall, men nå var det en del. Regnet litt på notatene, og det var nok skyllingen som Ivar nevnte. Litt småtrøtt la jeg til noen liter ekstra.

Anbefaler dere å tilsette spraymalt, eller er det no-no?

Du kan tilsette spraymalt for å øke OG, men nå er vel gjæringa i gang så da hadde jeg ikke brydd meg om det.
Du får litt lavere alkoholprosent, men betyr vel ikke så mye.

Hvis du gjør det så husk å koke spraymalten i litt vann i 15 minutter og avkjøl før du tømmer det i gjæringsspannet.

Sålenge gjæringsprosessen går bra for seg kan man gjøre utrolig mange feil i selve bryggingen og fortsatt ende opp med godt øl! Det blir sikkert bra.

Tilbake
Topp