Kontakttid med Sterkrens

Gahr

Norbrygg-medlem
Jeg pleier som regel å bløtlegge alle ting i Sterkrens under brygginen, men har noen saker som det passer bedre å bruke sterkrensløsning fra sprayflaske på. Hvor lang kontakttid bør jeg beregne med bruk av sprayfleske med en løsning med pH 1,5? Er det som med StarSan, 3 min.?

Vil tro det er pH-verdien som er avgjørende her. En løsning på pH1,5 er vel like effektiv uansett hvor den kommer fra. En forskjell er selvsagt at StarSan skummer, og derfor vil være i kontinuerlig kontakt med gjenstanden.

Mer utfyllende svar finnes i på Brew Strong sitt program om Sanitation, som er et langt intervju med Jon Herskovits fra Five Star Chemicals.
Trodde du brukte alle  Brewing Network sine podcasts i undervisningen, Gahr...  ;)

Har vi et norsk ord for sanitation?
Sanitation, desinfection og sterilization blir nevnt som 3 ulike graderinger av bakterieutryddelse...

Joda, jeg har hørt på begge episodene med Five Star på TBN, men spørsmålet mitt gjaldt Sterkrens, ikke StarSan. Men jeg har fått greit svar nå, forsåvidt!:)

Vi har vel ikke noe dekkende ord for "sanitize" på norsk, det nærmeste man kommer er vel egentlig å rense, men det sier ikke så mye...

Gahr skrev:
Joda, jeg har hørt på begge episodene med Five Star på TBN, men spørsmålet mitt gjaldt Sterkrens, ikke StarSan. Men jeg har fått greit svar nå, forsåvidt!:)

Vi har vel ikke noe dekkende ord for "sanitize" på norsk, det nærmeste man kommer er vel egentlig å rense, men det sier ikke så mye...

Javisst. Leste vel litt fort der. :)
Uansett flott med så kjapp kontakttid! Den vanskeligste delen er nå uansett å være helt sikker på at det er rent nok over alt først (og etterpå)...

Tilbake
Topp