Så høyt alfasyreinnholdet betyr også ditto høyt olje/aroma, sånn cirkus?Høres bogus ut. Forskjellige humler har forskjellige mengde oljer av de forskjellige typene.
Hørte i dag at når man skal konvertere et humleskjema, feks når humlen har et annet alfasyreinnhold, så skal man bare justete bitterhumlen, og ikke aromahumlen, fordi all humle har like mye "aroma".
Fakta.
Målet er å få et øl som er så bittert det skal være. Selvfølgelig kan det være variasjoner i aromaen mellom årganger og produsenter også, men forskjellene er mindre og vanskelig å sette tall på. Derfor korrigerer vi normalt kun for bitterhet.
Det burde du hatt med i boka di ...
Tanken er altså at dersom man bytter en aromahumle med 17% alfa til en med 9%, så tar du lik mengde altså.
Det burde du hatt med i boka di ...
Det var tanken bak dette avsnittet, i hvert fall (side 79):
"For alle humlemengdene som kokes lenge (bitterhumle) er det angitt hvor mange IBU humletilsetningene skal gi. Før du har i humla, må du måle vørterstyrke og finne ut hvor mye alfasyre som er i humla du bruker. Når du vet dette, kan du beregne hvor mye humle som skal til for å få riktig bitterhet."
I oppskriftene er det også angitt hvor mange IBU du skal justere bitterhumletilsetningene til.
Ha! Har nettopp diskutert det samme med de på Vestbrygg. De mente det var åpent for diskusjon, men helte nok til å øke all malt.Litt i samme gate - om utbytter fra meskingen er lavere enn forventet (dvs får lavere OG enn hva man skal ha), er det da riktig å justere opp mengen av alle malttypene som inngår i brygget, eller bør man kun oppjustere basismaltet? Tenker da på faktorer som farge på brygget osv
Godt poeng. Mener jeg hadde lagt inn hveten fra sjappa, husker ikke helt hvilket malteri. Men jeg stusset litt på at alle andre tall enn hvete (sålangt) har stemt.Det er logisk å gjøre det som passer deg selv... Hvis du konsekvent får laver utbytte med hvete, ville jeg bare justert utbyttefaktoren du bruker for hvete når du beregner oppskriften. Det er nok ikke selve konverteringen som er dårligere.