Konvertere oppskrift mtp kortere koketid og humle-skjema (ekstrakt brygging hovedsakelig)

Har lurt lenge på hvor mye humlesmak man egentlig får med 30 min tilsettinga, så tok likesågodt å lagde to eksperimentbrygg her i morges.
TestBlonde 60 min og 30 min (1 Ltr):
OG 1.053
85% Lys DME
7.5% Hvete DME
7.5% Sparkling Amber DME
60 eller 30 min - 28 IBU Huell Melon (5.2%) (hhv 1.7g og 2.3g)
1g Safale-05

image.jpeg image.jpeg

(noe må man jo gjøre mens poden sover).
 
Har lurt lenge på hvor mye humlesmak man egentlig får med 30 min tilsettinga, så tok likesågodt å lagde to eksperimentbrygg her i morges.
TestBlonde 60 min og 30 min (1 Ltr):
OG 1.053
85% Lys DME
7.5% Hvete DME
7.5% Sparkling Amber DME
60 eller 30 min - 28 IBU Huell Melon (5.2%) (hhv 1.7g og 2.3g)
1g Safale-05

Vis vedlegget 27002 Vis vedlegget 27003

(noe må man jo gjøre mens poden sover).


Du må gjerne oppdatere hvordan det går i denne tråden, følger spent med:)
 
Da fant jeg endelig litt tid til å smake på resultatet av dette lille eksperimentet. Kjørte en liten uhøytidelig trippeltest blindtest må vite. 2 glass av samme og 1 av den andre (ala Brulosophy).

IMG_6437.JPG

Merket raskt at to av de skilte seg ut med mer aroma og litt mer krydra smak, mens den siste var mer clean. Kunne det være 30-min humlekok versus 60-min humlekok som gjorde utslaget? Nei, sjelden har det vel vært mer treffende med det Tolkienske uttrykket: Alas! Mer feil kan man vel ikke ta på en trippelblindtest?

Trodde trekant og stjerne var 30-min kok, mens det VAR trekant og firkant som var 60-min kok.

Etter at jeg fikk vite jeg hadde tatt feil, så var den innbilte forskjellen jeg kjente helt vekke.. klarte ikke å kjenne noen forskjell på ølene lenger.
 
Sist redigert:
Test igjen. Og skriv litt mer konsist, jeg fikk ikke med meg hvilken som var den ene eller den andre. Dette vil jeg vite! :)
 
Tilbake
Topp