konvertere Steampunk-IPA oppskrift (mørk IPA) fra ekstrakt til korn

Hei,
jeg trenger litt hjelp av mer erfarne bryggere for å få konvertert en oppskrift. Dette er oppskriften til en venn av meg som jeg har laget flere ganger og fått gode resultater. Dog syns jeg det blir litt dyrt med en OG 1.081 oppskrift som bruker malt ekstrakt, så jeg vil gjerne eksperimentere med å lage samme oppskrift men med malt korn.

Er ganske sikker på at jeg må dobbelt meske for å få OG opp til 1.081, men aller viktigst er at jeg trenger råd til hvilke korntyper/sorter og mengder jeg bør bruke for å få omtrentlig samme smak?

Her er oppskriften: https://www.brewtoad.com/recipes/steampunk-ipa

Ps. er det noen programvare der ut som hjelper en konvertere mellom ulike kortsorter og mengder gitt et ønsket farge/alkohol(sukker) innhold og meskeprofil?
 
Du kan bruke beercalc.dk. Bare bygg oppskriften din først med ekstrakt som ingrediens, og bytt så ut ekstrakten med ekte malt i oppskriften og skaler opp mengden til du når den OGen du vil ha. Evt kan du gjøre en kombo, feks en boks flytende ekstrakt og resten all-grain.

Anbefaler også å brygge mindre mengder om gangen, så kan dere leke dere mer med oppskriftene uten p sprenge banken.

Ps: beercalc.dk har ikke lagt inn alle humlesorter, mangler feks mange av de nye spennende variantene fra New Zealand, men du kan velge en sort som ligner, og også endre alpha-syre-mengden manult.
 
Tilbake
Topp