Konverteringsevne for Maris Otter Pale Malt

Hei!

Jeg sitter her på nattevakt og funderer litt :jaha:

Hvor mange % umaltet bygg klarer Maris Otter å konvertere i en mesk med tetthet 2,5-3 L/kg?

Grunnen til at jeg spør er at min far har litt egenprodusert maltet bygg og en del umaltet bygg. Av erfaringer jeg gjorde meg i sommer så er konverteringsevnen i denne malten liten. Dette har jeg nå laget litt forskjellige spesialmalter av.
B.l.a
Golden malt
Brown/Amber malt
Chocolate malt
Black Patent
Roasted Barley
Lys Crystal
Mørk Crystal (Jeg er klar over at Crystalmaltene muligens ikke vil være veldig "Crystal" på grunn av liten konverteringevne)

Planen videre er å bruke kommersiell basemalt og egenprodusert spesialmalt for å sette mesteparten av maltsmaken i ølet. Foreløpig har jeg tenkt å lage 3 forskjellige øl av dette.

Lys og lett ca 5% (Pale Ale, Golden eller Amber?)
Mørkere og kraftigere ca 6-7% (Amber, Brown eller Porter)
Mørkt og sterkt (Porter eller Stout)

På grunn av liten kontroll med EBCer og fargetyper så er det vanskelig å forutsi noe mer om øltype foreløpig. De to mørke typene blir de letteste å få frem en særegen maltsmak i. Utfordringen tror jeg ligger i det lette og lyse ølet. Her kan jeg jo ikke bruke så mye av spesialmalten. Derfor tenkte jeg å bare knuse en ukjent andel egenprodusert malt og la Maris Otteren konvertere stivelsen i den. Spørsmålet blir som emnetittelen: Hvor mange %?

For øvrig kan jeg nevne at jeg har tilgang på litt kommersiell pilsnermalt, men ikke mye. Er det et poeng å bytte ut noen 100g Maris Otter med Pilsnermalt?

Jeg planlegger også bare en humletillsetting på 60 minutter for å få frem maltsmaken. Er dette uklokt? Er Chinook et dårlig valg i disse forsøkene?

Hvor mye en malt kan konvertere avhenger av konverteringsevnen som kan oppgis i Lintner L eller i WK. Det er vanlig å oppgi ca 120 L for maris otter. Men dette varierer. Muntons oppgir en L på 149 mens crisp oppgir fattige 49 .  Det kreves mellom 35 og 40 L for at et malt skal kunne selvkonvertere.  I prinsippet skal du kunne legge sammen antall Lintner og dele dette på antall kg og er du over 40 skal dette kunne selvkonvertere. Det er derfor et poeng å kjenne konverteringsevnen til akkurat den Maris Otteren du skal bruke. Eller velge en med høy L dersom du skal bruke mye malt som har lav konverteringsevne.

mvh

Bårdd

Bårdd skrev:
Hvor mye en malt kan konvertere avhenger av konverteringsevnen som kan oppgis i Lintner L eller i WK. Det er vanlig å oppgi ca 120 L for maris otter. Men dette varierer. Muntons oppgir en L på 149 mens crisp oppgir fattige 49 .  Det kreves mellom 35 og 40 L for at et malt skal kunne selvkonvertere.  I prinsippet skal du kunne legge sammen antall Lintner og dele dette på antall kg og er du over 40 skal dette kunne selvkonvertere. Det er derfor et poeng å kjenne konverteringsevnen til akkurat den Maris Otteren du skal bruke. Eller velge en med høy L dersom du skal bruke mye malt som har lav konverteringsevne.

mvh

Bårdd

Takk for bra svar!

Dette betyr altså at 4 kg MO med L 100 vil klare å konvertere seg selv pluss 6 kg umaltet bygg?
Det høres jo helt fantastisk ut for planene mine!

Vil mesketykkelse ha noe å si for mesketiden?  Oppe på gården har jeg bare tilgang på BIAB. Frem til nå er planen å meske med så lite vann som mulig, like under 3 L/kg på 65 grader. Jeg mesker vanligvis i en drøy time, men lurer på å utvide tiden til drøye 90 minutter. Har det noe for seg? Burde tatt en jodd-test men har ikke helt skjønt greia på de youtubesnuttene jeg har sett. Det virker som denne testen er vanskelig å lese riktig av og jeg ønsker å være sikker på at jeg får konvertert mest mulig stivelse. Forrige forsøk med bare egenprodusert malt endte med omlag 20l OG 1.049 etter dobbel mesking og dobbel skylling av 21 kg malt. Nå har jeg ikke så mange kilo igjen og ønsker følgelig å utnytte disse best mulig. Ølet ble forøvrig rimelig bra forrige gang  :skitbra:

Jeg hadde ikke dratt denne teorien til det ytterste. F.eks ved å prøve å konvertere 6 kg uten konverteringsevne sammen med 4 kg maris otter.  Selv om det teoretisk skal være mulig med den rette maris otteren. Mange forhold påvirker konverteringsevnen PH, temperatur og tykkelse på mesken.  Tror ikke jeg ville gått så langt som 1-1 en gang. Poenget med innlegget var å vise at man bør vite konverteringsevnen på det akkurat maltet man skal bruke og velge et med høy konverteringsevne hvis man skal meske mye med malt uten egen konverteringsevne.

Det med tid synes jeg er vanskelig. Enzymen brytes ned raskere ved høy temperatur. Lang mesketid på høy temperatur når et punkt hvor enzymene er brutt ned og videre mesk ikke gir noe resultat.  Jeg mesker mange av mine mørke lagre lengre enn en time men får ikke mer enn ett par oeschlegrader for de siste 30 minuttene og noe av dette kan rett å slett skyldes fordamping. Men så er det jo heller ikke noe stress å meske i 90 minutter.

En tykk mesk gir bedre utnyttelse av enzymene og de varer lenger, som kan være et poeng dersom du mesker varmt.

mvh

Bårdd

Skjønte poenget ja! Planlegger å holde mesken så tykk som mulig, både for god konvertering, stabil temperatur og mye skyllevann.
Når det gjelder mengdene umaltet korn så skal jeg forsøke å være litt konservativ da jeg føler at jeg ikke har råd til å kaste bort hjemmeprodusert malt til ukonvertert stivelse. Et forhold på 1:2 vil jo alikevell kunne gi et merkbart smaksbidrag selv i et relativt lyst øl, noe av eget korn vil jo være maltet og ristet slik at smaksforholdet muligens blir mer 1:1. Takker igjen for gode svar, dette er en liten hjertebaby for meg og alle gode innspill settes stor pris på!

Så var det disse ºLintner da...
Thomas Facett oppgir Kolbach index i specen. Dette googler jeg meg til å være en modifikasjonsprosent som ikke gir diastatisk styrke. ºL eller windisch kolbach units (WK) finner jeg ikke hos verken Thomas Facett eller Bryggselv som jeg handlet hos.

Kanskje denne er til hjelp?

http://www.weekendbrewer.com/thomasfawcett.htm

Takk det hjalp litt. Nå er dette fra en ekstern kilde som ikke oppgir hvor gammel informasjonen er. 40-50 L betyr vel at TF MO ikke greier å konvertere mye mer en seg selv, maks 20% umaltet korn altså? Beersmith2 oppgir 120 L men det må da være feil???

Har sent epost til både bryggselv og Thomas Fawcett, håper på å få kredible svar i alle fall fra TF.

Hvilke "smaksnøytrale" malttyper har høy diastatisk styrke?
Jeg leser at hvetemalt har mellom 150-200 L men siden min far er "skeptisk" tik hveteøl så hadde det vært greit å finne en pale eller pilsnermalt som konverterte en del mer en seg selv.

Pilsner/lagermalt pleier å ha relativt høy Lintner-verdi. Jeg har f.eks. aldri hatt problemer med å meske witbier med 50 % pilsnermalt, 45 % hveteflak og 5 % havregryn.

DETTE er spennende saker!!!

-jeg kom på samme sak i høst, og begynte en eksperimentering med en lett brown ale.

60% umaltet bygg, 40% malt.

Dette ga samme OG som om man bruker kun pilsmalt.
Men så var spørsmålet om jeg bare hadde dratt ut stivelse, eller om stivelsen faktisk var konvertert til gjærbart sukker....

Vørteren ble gjærsatt med en god mengde california ale gjær, som gjæret ølet tørt på 1 uke.
Resultatet hadde jeg med på si' NM igår, for å vise til eventuelt interesserte. Og ja, det funker! Ølet heter PØBEL. Brygget med minst mulig fiksfaks, og er blitt et godt drikkeøl.

Kan man komme enda lenger? Ja, jeg skal selvfølgelig fortsette. Neste batch blir 75% umaltet bygg og 25% malt. Så får vi se om det fortsatt fungerer.
Og hva er vitsen med å gjøre dette her?

Jo, du kan kjøpe umaltet bygg av en bonde for 4kr per kilo, og behandle det videre som du vil. Det blir veldig billig øl!
Jeg har en bonde med på laget som setter sorten TYRA til våren. Det er en feit torads bygg, som skal være velegnet til øl. Han vil selge tørket korn til 400kr for 100kg. Klart i slutten av august.
Man kan bruke alle sorter bygg, men det er stivelsen som er viktigst. (Protein/skall har mest betydning i skyllingen av mesk.)
Kommer tilbake med kontaktinfo og mer stoff om dette!

mvh Håvard:)

Tilbake
Topp