Korking av flasker

Hei
I dag skulle vi flaske brygget våres, men gikk på noen problemer. Vi gikk til innkjøp av korkemaskin og korker fra europris. Korket greit på dem halvliter flaksene jeg hadde. Men det var bare til 5 liter. Har kokt og renset 3 kaser med diverse 0.33 flasker. Der vil faen meg ikke korkene på.
Jeg har stikket om på ny dunk, hvor jeg har tilsatt sukkerlake sammen med brygget. Hvor lenge kan dette stå på dunken, før jeg må ha dem på flasker?
Jeg bestiller meg skikkelig korkemaskin og korker fra bryggselv i kveld, hvis dette kan stå på dunken noen dager, uten at det blir ødelagt.
Synes også at smaken på brygget var var litt stram på bismaken, er dette normalt også? Weissbier er brygget som vi snakker om.

Sukkeret vert spist opp av gjæra ganske raskt. Så vist du ikkje får korka I løpet av noen få timer er det ikkje meir sukker igjen.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Ja, godt spørsmål, jeg har ofte lurt på det når jeg korker, hvor lang tid tar det egentlig før gjæra får spist opp sukkeret?
Det tar jo vanligvis noen dager før det blir kullsyre i øllet

Oss hadde eit øl som vart stående av uforutsette årsaker i 5-6 timer etter sukkeret var komt i, det ølet vart ganske flatt. Men den gang kjølte me ikkje ned før flasking. Så står det kaldt vil det nok vare lenge før sukkeret vert spist opp

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Går ut fra at du har gjærlås på omstikkingskaret slik at det meste av den Co2 en som blir laget nå blir værende i karet. Jeg ville latt det stå til du har fått deg ny kapselpåsetter og til det "midlertidige" karboneringssukkeret var spist opp. Hvis ikke blir det litt vanskelig å vite hvor mye sukker som skal til ved "endelig" karbonering.

Hei
Tusen takk for svarene. Nå fikk jeg endelig korket alle sammen. Har holdt på nesten 3 timer pga det søppelet fra Europris. Nå har jeg lært, at å spare noen kroner, ikke alltid blir det billigste. Så nå skal det handles inn noe som er skikkelig, som fungerer som det skal :)
SÅ nå venter jeg bare spent på om det vil bli bra Weissbier ut av dette. Vil smak forandre seg mye etter en ukes tid på flaske?

Hei
Tusen takk for svarene. Nå fikk jeg endelig korket alle sammen. Har holdt på nesten 3 timer pga det søppelet fra Europris. Nå har jeg lært, at å spare noen kroner, ikke alltid blir det billigste. Så nå skal det handles inn noe som er skikkelig, som fungerer som det skal :)
SÅ nå venter jeg bare spent på om det vil bli bra Weissbier ut av dette. Vil smak forandre seg mye etter en ukes tid på flaske?
Mer enn du ville gjette. Og etter to, og tre, og fire. Så kanskje litt mindre etter det.

Tilbake
Topp