Korrigering av FG avlesing

Kanskje denne hjelper: http://www.brewunited.com/abv_calculator.php ? (Den har også en kalkulator.)

La oss ikke begynne å splitte hår her:). Du sier at kalkulatoren gir feil resultat. Men det forekommer meg at det å avgjøre hva som er riktig og hva som er feil, er litt vrient. Det ser i alle fall ut som om det ikke finnes noen enighet der ute om hvilken formel som er best/riktigst.

Kalkulatoren til Brewer'sfriend gir oss valget mellom to beregningsmåter, og de gir økende forskjeller etter hvert som alkoholprosenten i det ølet vi måler, stiger. Forskjellene blir etter hvert temmelig store. De er større enn de forskjellene artikkelen jeg lenket til over her, får mellom den enkle måten å regne på, og den mer kompliserte formelen, som går veien om å beregne ABW, som den har.

Den utypende artikkelen til Brewer'sfriendkalkulatoren ( https://www.brewersfriend.com/2011/06/16/alcohol-by-volume-calculator-updated/ ) sier følgende om denne problematikken: "The alternate equation reports a higher ABV for higher gravity beers. This equation is just a different take on it. Scientists rarely agree when it comes to equations. There will probably be another equation for ABV down the road."

Hvor bevisste folk er på at de alkoholprosentene vi opererer med, ikke er nøyaktige, veit jeg ikke. Det som er sikkert, er at det oppstår mye større feil pga. feil ved målingene våre enn pga. av feil ved kalkulatorene og de formlene de benytter. Ta en kikk på denne siden, hvor du an se hvordan den alkoholprosenten hjemmebryggere oppgir, stemmer med målt alkoholinnhold: https://www.vithvadudrikker.no/2016/04/25/hjemmebryggfestivalen-resultat. Kalkulatorene er nok ikke det vi trenger å bekymre oss mest for:).

Men visst er det interessant nok, dette her. Nå brygger jeg så å si ikke øl som er så sterkt at avvikene mellom de ulike utregningsmåtene spiller noen rolle, men det er likevel litt utilfredsstillende å ikke vite om det faktisk stemmer at avvikene kan bli så store som de blir mellom de to utregningsmåtene til den kalkulatoren jeg vanligvis bruker.

Som sagt, så er jeg ikke realist, og har en nokså begrenset forståelse av hva dette egentlig dreier seg om. På hvilken måte henger det begrepet om en korrigert FG som du snakker om, sammen med de ulike formlene i de to kalkulatorene jeg linker til her? Er det inne i de to formlene?

Hei,

Må poengtere igjen at jeg ikke har sakt at kalkulatoren er feil. Det er hvis man legger inn feil verdier at man får ut feil resultat (Feil FG=feil resultat).

Har nå studert den alternative formelen til brewersfriends ABV kalkulator:
ABV = (76.08 * (OG – FG) / (1.775 – OG))* (FG / .794)
som blir
ABV = ABW * (fg / 0.794)


Fant denne forklaringen for ABW formelen:
ABW = 76.08 * (OG – FG) / (1.775 – OG)
ABW is alcohol by weight. To get alcohol by weight, you must know that original extract value (which is figured from the orignal gravity of the beer) and the real extract value (which is figured from apparent extract, which in turn is figured from the measured final gravity of your beer, as well as the atteunation coeeficient, which is figured from the original extract number). Extract, incidentally, is measured in degrees Plato.
Dette ser lovende ut, jeg tolker forklaringen slik at FG korrigeres.

Synes måleresultatene til Vit hva du drikker virket interessant, om disse har brukt brewersfriends kalkulator så vil dette være med å vise at FG er korrigert slik som forklaringen til formelen over.

Skal forske videre på dette, skal ta forskjellige målinger og få testet alkoholprosent profesjonelt, da kan man regne seg tilbake til helt riktig FG.

Mvh
Morten
 
Dette ser lovende ut, jeg tolker forklaringen slik at FG korrigeres.
Det er liksom det vi har forsøkt å få frem her da.
At de verktøyene vi som hjemmebryggere benytter (og de aller, aller fleste små bryggerier) tar hensyn til at vi måler FG med hydrometer og formlene som benyttes inkluderer at det må korrigeres for alkohol i vesken etter at gjæringen er startet opp.
Det er for eksempel derfor Brewersfriend har to formler. Den ene er lett å huske og er "god nok", men der blir upresis ved steke øl. Da bør man benytte den alternative formelen.

:)
 
Tilbake
Topp