Korrosjon på tappekraner

Er det krom eller syrefast? Hvis det er krom kan det være at det har hengt slik i krombadet at det har vært en gasslomme der. Det utvikles hydrogen på katoden.

Sent from my iPad using Tapatalk

Er det krom eller syrefast? Hvis det er krom kan det være at det har hengt slik i krombadet at det har vært en gasslomme der. Det utvikles hydrogen på katoden.

Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg er ikke sikker på om det er krom eller syrefast, kjøpte kraner i rustfritt stål og bad om å få med gjennomgangene. Tenkte ikke på at de kanskje var i annet materiale. Bør jeg få den byttet, eller er det uproblematisk å bruke den? Tenker da på om det vil bli økt fare for korrosjon med en slik feil.

Hvis du polerer med f.eks tannkrem. Forsvinner det eller blir det mer kobberfarget. Er det kobber er det kanskje krommet messing.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og dette er en helt nyinnkjøpt veggjennomføring til Perlick. Ser ut som den alt har hatt en form for metallisk reaksjon før den er tatt i bruk. Skal tro om den bør byttes?Vis vedlegget 25153

Nå er ikke bildet 100% skarpt, men det kan for meg se ut som det er avskalling av belegg. Er det helt glatt eller kan du kjenne kanter i fargeovergangene? Lettest å kjenne om du drar neglen over. Kan kanskje også være en ide kontakte selger og spørre hva det er i delen. De vet kanskje bedre enn oss som driver kvalifisert gjetning.

Starsan spiser krom/fornikling (usikker på om det er krom eller nikkel som blir brukt på messing. Har en silikonslange jeg brukte til tapping på et tidligere meskekar som var kobla til karet med en kromma(?) messingstuss. Denne blei liggende over lang tid i starsan. All krom vekk, og helt svart nå.

Da vil jeg frikjenne Star-San som synderen.
Nå har jeg tatt krana som aldri har vært i bruk og lagt den i ei plastskål med øl. En dobbel IPA. Det er vel heller ikke unormalt å ha slik øl på tapp.
Tydelig korrosjon i løpet av 6 dager i romtemperatur.
Kula og fjærene er i rustfritt/syrefast, så det er metaller som står et stykke fra hverandre i spenningsrekka. Og øl er god nok elektrolytt til at det skaper korrosjon.
Da konkluderer jeg med at jeg har enda en gang spart masse penger.
Først kjøpe det billigste, og så må jeg kjøpe noe skikkelig i andre runde.
Går nok for syrefast hele veien.
Tappekran med korrosjon.jpg

Jeg lurer fremdeles på om det er bare jeg som har disse problemene?
Det må vel være andre som også har kjøpt kraner i annet enn syrefast?

Er vel ingen som vil innerømme det ;) . Har selv kjøpt inn perlick som jeg skal bytte med de 3 kina kranene som er i bruk nå.

Easybrew

jeg skal åpne t-koblingen min i forkrommet, avsinkingsherdet messing fra biltema og sjekke tilstand, vet ikke hvor mye det korriderer med kobber. er koblet med klemringskoblinger til kobbercoil. kan bare se for meg hvordan det ser ut når vørter, pbw og starsan har vært igjennom.
gir tilbakemelding

Tilbake
Topp