Kozel Cerny (Kozel Dark) Velckopopovicky ?

Denne ølen falt jeg og min bedre halvdel pladask for når vi var i Tsjekkia i sommer :). Jeg har jo ikke muligheten til å brygge lignende via allgrain metoden(enda) men jeg tenker det kunne vært artig å se om man kunne få noe ligner enten med kit(s) eller ekstrakt brygging?

Har noen oppskrifter/tanker hvordan man går frem for å emulere lignende type øl utenom allgrain?

http://www.beeradvocate.com/beer/profile/448/16273/

Munich Dunkel Lager
Description:
An old friend of Bavaria, Munich Dunkels are smooth, rich and complex, but without being heady or heavy. They boast brilliant ruby hues from the large amounts of Munich malts used, and these malts also lend a fuller-bodied beer. The decoction brewing process also lends much depth and richness. Bitterness is often moderate, with just enough to balance out any sweetness. Hop varieties used tend to be of the German noble varieties, like: Tetnang and Hallertau.

Jo de er det. Hvis jeg husker riktig er ølen omtrent helt svart med god sødme og karamelisert. Tenkte å ta med en flaske til bryggselv butikken og spørre om de kan hjelpe meg finne ut om jeg kan lage noe som ligna. Fremtidi kones favoritt og hva gjør vi ikke for å glede dem også? Elsker den selv og dog, tror den kunne vært en nydelig dessertøl. Er noe svak (3,8%) samtidig som den er søt

Må sies at denne ølen hadd en veldig rik kompleksitet ift malten men litt forsiktig på humlen. Ser at noen har prøvd på utenlandske forum å emulere denne men kunne ikke se rapporter på om det ble vellykket forsåvidt.

Hvis noen har innspill er det bare å fyre løs

Tilbake
Topp