Krabbekoker.......

Bør ikke brukes innendørs uten særdeles god gjennomlufting (les: åpen garasjedør) :)
 
Jeg bruker en liknende krabbekoker. Koker i kjelleren ved siden av døren og det har fungert fint så langt. Jeg bare er på batch #3 - #4 skal i gang i dag.

I min er kurven veik - den er laget av tynn rustfri ståltråd, men den fungerer ok. Jeg bruker ikke stativet, da del ble upraktisk med kranen selv om jeg har satt den relativt lavt. Har bare flammebeskyttelsen stående rett på trebord. Det blir ikke varmt engang.

Volumet på min er 39 L til kanten - men bildet er det samme. 33 L til kok går akkurat og det blir en fin 25 L batch av det.

Bryggselv sine XXL meskeposer passer perfekt utenpå grytekanten.

Har ettermontert kran - vær obs på at alu er "seigt" så det fungerer absolutt best med hulltaker. Jeg brukte platebor og det tok sikkert 1 time på å få et pent hull.
 
Brygge kompisen min begynnte karrieren med en slik. Ulempen med disse er at kurven er litt liten så blir veldig mye veske på utsiden av kornet. Så han sluttet å bruke kurven. Utbytte ble da bedre. Når det gjelder kran er dette ingen problem, men hvis du ikke bruker en skive på gjennomføringen blir det et særdeles svakt punkt der krana er.

Vi har brukt gass inne. Det du må tenke på er å ha nok lufting. Når ikke brenneren brenner så lagres flaskene ute. En alarm er å anbefale.
 
Noen fine alternativ her: http://www.aliexpress.com/store/group/Kettle-Keg-Kits/1017341_260243643.html

Har ikke testet disse selv. Men fornøyd med alt annet jeg har kjøpt av denne selgeren.

Anbefaler å bruke hullpunch. Har selv denne som er fin til 1/2" gjennomføringer: http://www.ebay.com/itm/Q-Max-Sheet...817?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item484f785a51

Om du ikke vil invistere i en, er det bare å si hvor du bor og spørre om noen som har en kan hjelpe deg å ta hull. Ta med gryta så er det gjort på 10min. Jeg bor i Skedsmo om det er i nærheten. Sitter hjemme med gips på foten så har all verdens tid.
 
Brygga i dag på kjøkkenet med krabbekokar på ei stor kryssfinerplate på golvet. gikk brillefint med åpent vindu og kjøkkenvifte på full guff. kokar fort opp og har ganske ok temperaturstyring på gassen. :) brukte ikkje korga, men bere posen rundt kanten på panna.
anbefala krabbekokar til å starte med men ska du bruke inne bør du ha et stødig underlag ala treplate, og god gjennomlufting.
 
Tilbake
Topp