Krausen - tørrhumling og tapping

Statherian

Norbrygg-medlem
Satte mitt andre brygg for uke siden - en slags amber/IPA som jeg "slumpet i sammen" sånn halvveis etter en oppskrift jeg fant på Coopers sitt forum og det jeg hadde av ingredienser. Brukte en pakke Wyeast 1272 som var 4 uker gammel, og det gjæret godt allerede etter 12 timer. OG var 44.

Målte SG i går, og den var på 12, så brygget ser ut til å nærme seg der det skal være. Smakte også litt på målingen, og det var allerede lovende smak synes jeg. Men det er fortsatt ca 2 - 3 cm ganske tykk krausen (og det har det vært helt siden stormgjæringen var godt i gang), selv om det nå ser ut som det er veldig lite aktivitet/bobling.

Har to spørsmål:

1: Har tenkt å tørrhumle brygget - har det noe å si om det fortsatt er såpass mye krausen? Har tenkt å ha humla i en humlesokk med klinkekuler (som jeg koker på forhånd), så den bør vel synke under krausen uansett.

2: Har lest om flere som "aldri" blir kvitt krausen på enkelte brygg. Hvis jeg etter en uke til måler stabil SG/FG, og det fortsatt er krausen, gjør det noe om jeg flasker? Jeg har et Coopers gjæringskar med tappekran på, så det vil jo tappes under krausen. Ser noen foreslår f.eks. å gi gjæringskaret et par kraftige dunk for å få krausen til å synke - er det en god idé?

Det er bare å tørrhumle, det gjør ingenting. Du kan selvsagt flaske også selv om krausen er der så lenge du har stabil fg.

Selv hadde jeg nettopp et brygg med god krausen, brygget hadde en stabil fg på 1.007 i flere dager så jeg tok et desinfisert dørslag og tok ut heilde driden. Lot det stå en dag for at resten av dritten som fløt rundt skulle synke og så var det klart til flasking.

Takk for svar!

Er jo redd for å røre i brygget før flasking, men det så lenge det en bruker er godt desinfisert går det vel å måke ut guffa. :) Skal uansett ikke flaske før om en uke i hvert fall, så det kan jo skje ting før det også.

Statherian skrev:
Takk for svar!

Er jo redd for å røre i brygget før flasking, men det så lenge det en bruker er godt desinfisert går det vel å måke ut guffa. :) Skal uansett ikke flaske før om en uke i hvert fall, så det kan jo skje ting før det også.

Jada, det kan godt hende ting i løpet av uka. Nå kan det vel hende at det er mulig å tappe fra under krausen selvsagt, men det ligger jo gjær og greier så når du begynner å tappe og røre i det så blir det nok endel grums og gjær ved omstikking. Derfor fjernet jeg krausen.

Siste brygget jeg tørrhumlet så helte jeg pelletsene oppå krausen og forventet at de skulle falle gjennom. Det gjorde de ikke, de ble sittende fast der.

Miguel skrev:
Siste brygget jeg tørrhumlet så helte jeg pelletsene oppå krausen og forventet at de skulle falle gjennom. Det gjorde de ikke, de ble sittende fast der.
Hvordan gikk det?  Ligner litt her nå.

Når du snakker om krausen, så begynner den å synke... :) Det er fortsatt ca 1 cm igjen, men det har minket en god del det siste døgnet. Det som er igjen er temmelig tykt - når jeg slapp humleposen nedi gjæringskaret, var det som den måtte jobbe seg gjennom et lag med snerk.

Det så ut som posen sank nedover (hadde i seks klinkekuler som jeg kokte sammen med posen), men i dag morges så jeg at posen lå og vaket rett under krausen. Trodde de seks klinkekulene skulle være mer enn nok, men den synker vel etter hvert.

Tim skrev:
Miguel skrev:
Hvordan gikk det?  Ligner litt her nå.

Endte opp med å pelle ut hele krausen iom at pelletsene begynte å bli brune, hvis det var nødvendig vet jeg ikke. Oljene kanskje sank gjennom.  Så humlet jeg på nytt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Det er bare å gi karet en liten "shake", da blir du kvitt litt co2, gjæren bunnfeller og pelletsen kommer i kontakt med ølet.

Ga karet et par slag med flat hånd på hver side i går, og nå er det meste av krausen borte. Men humleposen synker ikke... Akkurat nå ligger den med 1/3 av posen over overflaten - den er definitivt i kontakt med ølet, men burde den helst vært nærmere bunnen?

Gi det tid, humlen synker når den får trekt til seg litt vørter, Det er helt vanlig at humlen legger seg på toppen når det tørrhumles med pellets og blomst.
Men igjen, noen lette dunk i karet om noen dager burde få posen til å synke.

RDWHAHB :brygging:

Bernts skrev:
Gi det tid, humlen synker når den får trekt til seg litt vørter, Det er helt vanlig at humlen legger seg på toppen når det tørrhumles med pellets og blomst.
Men igjen, noen lette dunk i karet om noen dager burde få posen til å synke.

Posen har definitivt trukket til seg en god del vørter, for den er som en ballong nå i forhold til den slappe sokken jeg slapp ned i karet - den så også ut til å synke ned når jeg slapp den oppi, men nå har den tydeligvis fått "oppdrift" igjen. Men jeg gir det et par dager og ser hva som skjer.

RDWHAHB :brygging:

Haha, måtte Google den - skal nok knerte et par flasker av et tidligere brygg i kveld. :)

Tappet brygget i går. Krausen sank til slutt - var endelig borte for to dager siden. Hadde stabil SG de tre siste dagene, så gjæringen skulle være over. Humleposen sank aldri til bunns, men lå og vaket halvveis over og under overflaten hele tiden. Var litt spent på hvordan det ville påvirke resultatet, men fy f... så godt brygget luktet! :skitbra: Blir spennende å se hvordan smaken på denne utvikler seg etter litt lagring.

Når du tar av lokket er jo karet fult av co2. Om du tar en sveiv og rører forsiktig i krausen  vil denne vanligvis bunnfelle. Ser liten grunn til å bruke pose, jeg bare dumper pellets rett i. Det ser ille ut når du skal vaske gjæren, men humlen bunnfaller fort og det er egentlig ikke merarbeid for vaskeprosessen.
Trikset er som vanlig å bruke mye vann i første skylling, piske gjæren så alle klumper løser seg og vente 30 min før man kaster første bunnfelling.

Røsker opp en noe gammel tråd >:D

Jeg har noe av samme problemet som trådstarter. Ca 1 cm tykt lag med krausen.

1. Brygger en single hop cascade IPA fra brygg selv all grain. OG jeg fikk var 1067. Gjæret med Safale 05. En og en halv pakke. Brygget har nå gjæret i 10 dager.
SG måling for 2 dager siden viste 1015. Ingen aktivitet lenger. Og svær gjærkake på bunnen. Tørrhumlet samme dag. Laget et lite "hull" i krausen og helte pelletsene oppi der. Tittet nedi  bøtta i dag, og som jeg fryktet lå pelletsene oppløst i krausen.
Kan vel ikke bli mye smak og aroma når de ligger der? Smakte på brygget da jeg målte, var ikke kjempehumle smak som jeg forventet. Har klasket litt på bøtta med flathånd for å prøve å "løsne" krausen slik at den skal synke, men uten effekt.

Det som bekymrer meg er å få for lite humle aroma og smak på brygget. Jeg har en forkjærlighet for humlete brygg og vil nødig at det skal bli for lite smak.

Det jeg lurer på er : Siden SG er så lav som 15 kan jeg da fjærne krausen, og tørrhumle på nytt? Eller har krausen en funksjon?
Jeg har lyst til å tilsette muligens 50-100 g Cascade etter fjerning av krausen for å forsikre meg at jeg får nok aroma og smak.  Vil dette være for mye?

Tilbake
Topp