Kremet skum Stout

Gahr skrev:
loebrygg skrev:
Jeg hadde bare i 100g gram på en 12 liters batch, men kunne sikkert hatt i mer

Kjør på med havre eller flytende nitrogen om du har tilgang/råd

montro om havre har høyere innhold av nitrogen enn andre kornslag, om det er det som gjør det

Havren har et høyt innhold av beta-glukan, noe som bidrar til økt munnfølelse (dog ikke smak).

Et høyt proteininnhold i ølet gir et fastere skum.


Nitrogengass gir skummet finere bobler, og det er det som gir det tette skummet på bl.a. Guinness.

Jeg bruker ikke beergas (blanding av CO₂ og N2j, men ved å gi ølet et litt lavere CO₂-innhold enn vanlig og tappe det gjennom en stout-kran med restrictor discen satt inn, får man et svært tett skum og et mykt øl. Det lave kullsyre ivået bidrar til denne mykjeten.

Kan man trykke øl gjennom restriksjonsplata med bare CO₂? Hvilket trykk bruker man i så fall :jaha:? Jeg trodde at nitrogenet i blandingsgassen bare var der for å klare å trykke ølet gjennom plata og at det var egentlig plata i seg selv som laget kaskadeeffekten og det fine skummet? Grunnen til å benytte nitrogen trodde jeg var at dette ikke løser seg opp i væske slik som CO₂. Fordelen er at da kan man trykke ut ølet med høyt trykk, uten at karboneringsgraden i ølet øker over tid. Man kan jo selvsagt slippe ut det høye overtrykket etter at man er ferdig å tappe, men det medfører jo at man sløser bort mye gass gjennom sikkerhetsventilen, spesielt når fatet ikke er helt fullt lengre  :saadoevt:.

Det er mulig jeg er på jordet nå!

Jeg har i alle fall tappet med kun CO₂ gjennom stoutkrana. Ølet var karbonert til omlag 2Volumenheter, jeg tappet på litt under en bar og restriksjonsplata var tatt ut. Da fikk jeg masse tykt og deilig skum :yes:, mykt og lavt karbonert øl i glasset :skitbra:, men ikke noen fænsi kaskadeeffekt. Jeg har ikke prøvd å tappe med restriktorplata i med CO₂ fordi jeg rett og slett trodde at det ikke var mulig!


(Redigert: Sitat fra Gahr slik at mitt innlegg ikke kom midt i sitatet)
 
Yara har også 70/30. Det er det også vanlig å bruke på puber på Guinness/Murphy's. Begge typer blandingsgass kan også brukes som drivgass på annen øl som allerede er karbonert med CO₂ om fatene står kaldt. Husk at det ikke er samme dimensjon på koblingene på blandingsgass og ren CO₂.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
For dem som er interessert i å få tak i en blanding av Nitrogen og CO2 vil jeg anbefale å glemme Yarapraksis og Aga gass. Deres business er å leie ut flasker til en latterlig høy pris og til latterlige betingelser ved evt. oppsigelse.

Et mye bedre alternativ er å gå til f.eks. hos NOHA (ihvertfall på Forus) for få ønsket blanding av Nitrogen og CO2, enten det er 50/50, 60/40,70/30. Det er fullt mulig det finnes andre som driver med brannvern som også kan fylle opp flasker etter ønsket blanding.
 
Vekker liv i denne tråden igjen.

Ved bruk av havregryn for å oppnå tettere og fyldigere skum, hvor mye påvirker dette smaken og OG i ølet? Har en Brown Ale 50 liter jeg vurderer slik:

8kg Pilsen Malt
1kg Crystal Malt
1kg Havregryn
0,5kg Chocolade Malt
0,5kg Munich Malt

Regner med at havregrynen også kværnes og tilsettes med resten av malten?
 
Det påvirker ikke smaken noe og enzymer fra pilsmalten vil konvertere stivelsen
på samme måte som i maltetbygg
 
Det påvirker ikke smaken noe og enzymer fra pilsmalten vil konvertere stivelsen
på samme måte som i maltetbygg

Blir det da feil av meg å erstatte 1kg pilsenmalt med 1kg havre, fremfor å tilsette havren i tillegg til pilsenmalten? Du skjønner at jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bruke 9kg pilsenmalt, men byttet bort den ene kiloen med havre.
 
Nei, det er koreket
du får tilnærmet like mange SG poeng fra havren som fra pilsmalten, enzymene fra de 8 kg med pilsmalt sørger for det
men det ser du i et bryggeprogram
 
Tilbake
Topp