Gahr skrev:loebrygg skrev:Jeg hadde bare i 100g gram på en 12 liters batch, men kunne sikkert hatt i mer
Kjør på med havre eller flytende nitrogen om du har tilgang/råd
montro om havre har høyere innhold av nitrogen enn andre kornslag, om det er det som gjør det
Havren har et høyt innhold av beta-glukan, noe som bidrar til økt munnfølelse (dog ikke smak).
Et høyt proteininnhold i ølet gir et fastere skum.
Nitrogengass gir skummet finere bobler, og det er det som gir det tette skummet på bl.a. Guinness.
Jeg bruker ikke beergas (blanding av CO₂ og N2j, men ved å gi ølet et litt lavere CO₂-innhold enn vanlig og tappe det gjennom en stout-kran med restrictor discen satt inn, får man et svært tett skum og et mykt øl. Det lave kullsyre ivået bidrar til denne mykjeten.
Kan man trykke øl gjennom restriksjonsplata med bare CO₂? Hvilket trykk bruker man i så fall :jaha:? Jeg trodde at nitrogenet i blandingsgassen bare var der for å klare å trykke ølet gjennom plata og at det var egentlig plata i seg selv som laget kaskadeeffekten og det fine skummet? Grunnen til å benytte nitrogen trodde jeg var at dette ikke løser seg opp i væske slik som CO₂. Fordelen er at da kan man trykke ut ølet med høyt trykk, uten at karboneringsgraden i ølet øker over tid. Man kan jo selvsagt slippe ut det høye overtrykket etter at man er ferdig å tappe, men det medfører jo at man sløser bort mye gass gjennom sikkerhetsventilen, spesielt når fatet ikke er helt fullt lengre :saadoevt:.
Det er mulig jeg er på jordet nå!
Jeg har i alle fall tappet med kun CO₂ gjennom stoutkrana. Ølet var karbonert til omlag 2Volumenheter, jeg tappet på litt under en bar og restriksjonsplata var tatt ut. Da fikk jeg masse tykt og deilig skum :yes:, mykt og lavt karbonert øl i glasset :skitbra:, men ikke noen fænsi kaskadeeffekt. Jeg har ikke prøvd å tappe med restriktorplata i med CO₂ fordi jeg rett og slett trodde at det ikke var mulig!
(Redigert: Sitat fra Gahr slik at mitt innlegg ikke kom midt i sitatet)