Kristoffers Juleølprosjekt

Kristoffer J

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har en plan om å brygge syv slag øl til jul og håper noen kanskje har innspill på oppskrifter. Tanken er at det skal være syv ganske forskjellige øl og bare ale er aktuelt da jeg ikke har fasiliteter for å gjære på lagergjær (egentlig fint om alt kan gjæres på 18 grader).  Øllene bør jo også rekke å bli passelig modnet og drikkeklare til midten av desember. Planlegger å sette en batch i uka framover. Alt skal flaskes.

Dette er det jeg har sett for meg så langt:

1) Christmas Ale Gahr Edition ølsett fra Bryggselv.  Startet enkelt med ferdigblandet allgrainsett som nå står til gjæring.

2)  VanlijePorter. Basert på Port O' Palmer fra "How to Brew" med tilsetting av vanilje i gjæringskaret etter stormgjæring.  Har ca 16 vaniljestenger som har ligget på god rom en stund. Har brygget denne to ganger tidligere  og er ganske godt fornøyd med den. Fin sammen med kaffe og noen desserter (eller som dessert). Tar imidlertid gjerne imot innspill til forbedringer.

Oppskrift jeg brukte for 8,5 liter batch:
2kg  Maris Otter Pale malt
116g chocolate malt
116g Crystal malt 60L
58 g Black 1000 malt
Mesker på 69 grader i 60 min

18,8g willamette @60 min
12,2g Willamette @40 min
7,4g Willamette @ 20 min
OG = 1,052
Gjærer med WLP023 Burton Ale
4 vaniljestenger (delt og skrapt) i cognac tilsatt etter stormgjæring.

Tenker å kanskje ha 16 vaniljestenger til 18-20 liters batch denne gangen. Kan det bli for mye vaniljesmak?

3) Wit Jul. Fra denne oppskriften:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4475.0/all.html Så det stod en anbefaling om å brygge denne i september-oktober for å beholde kryddersmaken, så har tenkt å brygge denne tidlig i oktober.

4) En het stout. Hadde her tenkt på en basis basert på "Mill run stout" fra "How to Brew", men med tilsetting av chili, kaffe og kanskje kakao. Har prøvd chili og kaffe tidligere, men da hadde jeg en halv chili uten frø rett i flaska som et eksperiment.  Det er jo en sjanse for infeksjon her, så jeg bør kanskje tilsette chili på en annen måte eller få desinfisert den på et vis. En halv chili kan kanskje også bli i meste laget for noen ganer. Kakao har jeg aldri brukt i øl før, så her er jeg helt grønn.

Noen tips enten til tilsetting av chili, bruk av kakao eller forslag til oppskrifter?  Burde den også være litt hetere alkoholmessig enn en vanlig stout?

5) Et juleøl med røyksmak. Har fått veldig sansen for øl med røyksmak, så har lyst å prøve å brygge en selv.
Fant disse oppskriftene som kan være aktuelle, men tar gjerne imot noen andre.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2695.0.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10408.0.html
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2082.0/all.html
6) Et alkoholsvakt øl. Enten en Mild Christmas eller et annet alkoholsvakt øl som kanskje kan passe godt til akevitt.
Fant dette forslaget til Mild Christmas
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4740.0.html Tar gjerne imot andre forslag

7) XXX. Det siste øllet har jeg ikke bestemt meg for type enda, men har noen ideer
a) Et juleøl med belgisk gjær og "belgisk smak"
b) En Jule-IPA.  IPA gjør seg godt til mat, og jeg mener å huske at det ble fryktelig bra til julematen i fjor. Kunne enten prøvd en IPA med julepreg, eller en mer vanlig IPA tiltenkt julematen.
c) En annen øl som passer godt sammen med ribbe, pinnekjøtt eller lutefisk

Noen forslag til type øl eller oppskrifter?

Innpakking
Relatert til samme prosjekt, men passer ikke helt i oppskriftskategorien. Såfremt jeg blir fornøyd med øllene var tanken å gi dette til venner og familie. Noen lur måte for å holde sammen 7 ølflasker? Lage 7-pack i papp eller finnes det noe lurere? Planen er å flaske på vanlige brune pantbare 0,33-flasker.
 
Vil først bare si at jeg digger logoen din! :)

Dette er et utrolig kult prosjekt  :amen: ! Har egentlig ikke så mye å tilføre, men jeg hiver det nå ut likevel. Kakao i øl har jeg forsøkt meg på. Jeg tilsatte 50g ved flame-out i en porter-batch som endte på 12 liter. Jeg syns smaken er der, men det smaker mer kakao enn sjokolade. I tillegg så har dette ølet skum i bare noen få sekunder, noe jeg tipper skyldes kakao-tilsetningen. Jeg skal ikke si det helt 100% sikkert, men fra det jeg har lest meg frem til så kan dette skje. Skal jeg gjøre dette igjen så vil jeg heller prøve å tilsette kakao kokt i litt vann etter stormgjæringen i stedet, for å prøve å få mer av smaken. Vurderer også å prøve 70-80% Valrhona-sjokolade fremfor kakao-pulver. Over til jule-ipaen din. Siden en del humler har veldig sitrus-preg, noe som er en typisk jule-smak, hadde det kanskje fungert å krydre den videre med klassiske julekrydder som nellikspiker og koriander? Igjen, to tomler opp for prosjektet ditt!
 
Jeg lagde en Chilli-Choclate-Coffee Stout for ikke så lenge siden. Jeg brukte 60 gram 70% kokesjokolade som jeg tilsatte i kokekjelen. Jeg hadde litt samme erfaring som knutrw. Fettet som er i sjokoladen ser ut til å ta knekken på skummet. Jeg fikk litt for søt sjokolade smak. Villle bare ha et hint av sjokolade, men hadde tydeligvis for mye sjokolade i for min smak. (20 liters batch)

Når det gjelder chilli så hadde jeg 2 ferske jalapenos og 2 ferske røde chilli i koken de siste 5 min. Før jeg hev dem i gryta så "roasta" jeg de litt i ovnen. Etter å ha smakt på vørteren synes jeg det ble for lite chilli. Derfor tok jeg en teskje pulver som jeg kokte sammen med sukkerlaken før jeg skulle flaske. Totalt gav dette et mykt chillipreg, med litt "varme". Ganske fornøyd med styrken på chilli smaken.
 
Jeg brukte økologisk kakaopulver i sekundærfatet sammen med chipotle på en porter jeg laget. Ble fornøyd med sjokoladesmaken, men kommer til å benytte chipotlekrydder framover da jeg synes jeg trakk ut litt usmaker av fruktene når jeg benyttet disse.
 
Spennende!

Når det gjelder sjokoladen så anbefaler jeg deg å skaffe cacao nibs, og ha de i en humlepose i etter primærgjæring i 6-8 dager. Fungerte glimrende i min sjokoladeporter. Fått mye skryt for den!

Vanilje har jeg ingen erfaring med. Men har 15+ vaniljestenger i kjøleskapet jeg tenkte å bruke i en mjød. Der snakked de om at på 4-5 liter var 6 stenger mer enn nok.
 
Takk for tilbakemeldinger!

Cacao nibs i humlepose og chipotlekrydder er notert. Hvilke menger er passelig (per liter)? Hvor kan man få kjøpt dette?

Hvilke mengder ville vært passelig med kakaopulver?

JuleIPA med sitrushumle, nellikspiker og koriander høres spennende ut. I mitt hodet må det passe bra til ribbe. Fant denne, hvor noen har prøvd seg på en WIT IPA http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,9702.0.html det er jo i samme gate. Noen synspunkter rundt dette? Kunne Motueka passet som humle?

Planen er å brygge Vaniljeporteren denne helga, lurer da på å bytte ut WLP023 Burton Ale med WLP013 London Ale (siden jeg har den liggende hjemme). Vil smaken komme til å bli veldig anderledes, og hvilke endringer kan jeg forvente? Hadde ikke dette vært en del av Juleølprosjektet hadde jeg helt sikkert gått for London Ale for å teste forskjellen.
 
Med tanke på planlegging av brygging, hva blir optimal lagringstid for en kaffe/chilli/sjokolade-stout?

Blir det best om den lagres lenge, eller forsvinner smaken fra tilsetningene fort?

Bør jeg satse på å brygge den snart eller vente til november?
 
Dette er godkjent som chipotlekrydder for øl? Hvilken mengde på 20 liter?
yzujuqe5.jpg


Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
Jeg vil anbefale ordentlig, tørket chipotle chilier.. Jeg bestiller fra denne nettsiden. http://www.southdevonchillifarm.co.uk/
 
Jeg kjøpte krydder i pulverform basert på Odlands anbefaling. Har også bestilt knust chipotle fra et engelsk nettsted, men de har ikke kommet fram enda. Vurderer å brygge sjokolade/chilli/kaffe-stout på søndag.
 
Er ofte verdt å sjekke innholdsfortegnelsen på krydder, spesielt slike "spesialkrydder".
 
Krydderet inneholder chipotle og antiklumpemiddel E551

I følge linken nedenfor brukes E551 blant annet til å fjerne gjær fra øl og vin...
http://www.food-info.net/uk/e/e551.htm
Vil de mengdene det er i krydderet være nok til å påvirke gjæren?

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt brukbar chipotle i Oslo da?
 
Prøv Gutta på haugen på St. Hanshaugen, de har en del krydder. Hvis du bor et stykke unna, kan jeg stikke innom å sjekke for deg i helgen.
 
Takk for tips og takk for tilbud! Skal ikke langt fra Gutta på Haugen i morgen, så da regner jeg med at jeg får til å stikke innom.
 
Hvis Gutta På Haugen ikke har er Meny på Ringnes Park ikke lange biten unna, de har chipotle. Har brukt deres i øl med godt resultat.
 
Tilbake
Topp