Krystallmalt i ekstraktbrygg

Tenker å lage en IPA basert på ekstrakt og har blitt anbefalt av noen å tilsette krystallmalt,
nærmere bestemt 500 gr i et brygg på 20 l hvor jeg skal bruke en lys/pale-ekstrakt.

Hvordan tilsette dette?
Legge det i en pose og la det trekke mens vannet koker opp, så ta det ut?
La det ligge i hele tiden?
Ikke bruke pose i det hele tatt og bare hive det oppi?

Legge det i en pose, og la det trekke til vannet har nådd 75 °C, og så ta det ut. Om vannet blir for varmt, kan du få beske tanniner i ølet, og det er ikke noe særlig. 500 gram er kanskje litt mye, siden maltekstrakten gjerne er fremstilt av en viss andel krystallmalt.

Vil også anbefale noe mindre for ekstraktbrygg basert på egne erfaringer. Ser at nå når jeg brygger all-grain så får jeg bedre utgjæring enn når jeg hadde tilsvarende brygg med ekstrakt. Jeg vil anbefale kanskje 70-80 % av mengden.

Må også føye til at krystalmalten må knuses, siden det ikke kom frem, og jeg har selv gått på den smellen i starten av min bryggekarriere. :)

Kasami skrev:
Vil også anbefale noe mindre for ekstraktbrygg basert på egne erfaringer. Ser at nå når jeg brygger all-grain så får jeg bedre utgjæring enn når jeg hadde tilsvarende brygg med ekstrakt. Jeg vil anbefale kanskje 70-80 % av mengden.

Dette er nok mitt viktigaste argument for å gå til allgrain.

Tilbake
Topp