LarsUlv
Norbrygg-medlem
Jeg skal ha en kran til eikefatet mitt etter råd fra @Einar Michelsen i denne posten Deilige bilder!!!
Og da tenkte jeg at jeg ville ha en som kan demonteres og rengjøres.
En slik 3-delt som dette:
Jeg har hørt at de enklere (2-delt) kan være vanskelig å demontere og gjerne går i stykker i forsøket.
Slike som dette:
Alle kranene jeg har er slike enkle 2-delte kraner, så jeg kjøpte en 3-delt til kokekjelen min også. Tenkte at det kunne være litt rusk inni den etter 2,5 år med brygging.
Gjennom denne kranen går jo den nedkjølte vørteren når det overføres til gjæringskaret så det bør jo helst ikke være ting der som kan infisere vørteren.
Jeg ville forsøke å demontere den for å se hvordan det så ut inni der, om den gikk i stykker i forsøket så var det OK.
@FrankD har en oversikt over ulike kraner og fine bilder som viser hvordan de er bygget opp.
Der er det også en forklaring på hva de ulike delene i kranen heter.
Se på denne siden og scroll ned til hvor det står om Kraner, https://daastoel.com/gjaerkar-og-omtapping/
Min kran på kokekjelen gikk faktisk veldig lett å demontere, og der var det MYE dritt!
edit: Hittil har 3 av 4 kraner enkelt latt seg åpne. Den siste ble deformert i forsøket.
Fest sikkerhetsbeltene. Her kommer bildene:
Demontert kran:
Huset mellom kulen og festet til slangen før og etter demontering:
Inni huset:
Holder (den minste delen av selve huset):
Kulen:
Sete:
Er egentlig et under at ikke alle ølene jeg har laget i det siste har vært infisert. Lykken står den dumme bi...
Jeg sirkulerer jo kokende vørter gjennom kranen før jeg kjøler ned, så det er nok det som har reddet meg.
Maks 10 bilder pr post, så det kommer en post til med bilder.
Hvordan ser det for eksempel ut i kjele-gjennomføringen?
Og da tenkte jeg at jeg ville ha en som kan demonteres og rengjøres.
En slik 3-delt som dette:
Jeg har hørt at de enklere (2-delt) kan være vanskelig å demontere og gjerne går i stykker i forsøket.
Slike som dette:
Alle kranene jeg har er slike enkle 2-delte kraner, så jeg kjøpte en 3-delt til kokekjelen min også. Tenkte at det kunne være litt rusk inni den etter 2,5 år med brygging.
Gjennom denne kranen går jo den nedkjølte vørteren når det overføres til gjæringskaret så det bør jo helst ikke være ting der som kan infisere vørteren.
Jeg ville forsøke å demontere den for å se hvordan det så ut inni der, om den gikk i stykker i forsøket så var det OK.
@FrankD har en oversikt over ulike kraner og fine bilder som viser hvordan de er bygget opp.
Der er det også en forklaring på hva de ulike delene i kranen heter.
Se på denne siden og scroll ned til hvor det står om Kraner, https://daastoel.com/gjaerkar-og-omtapping/
Min kran på kokekjelen gikk faktisk veldig lett å demontere, og der var det MYE dritt!
edit: Hittil har 3 av 4 kraner enkelt latt seg åpne. Den siste ble deformert i forsøket.
Fest sikkerhetsbeltene. Her kommer bildene:
Demontert kran:
Huset mellom kulen og festet til slangen før og etter demontering:
Inni huset:
Holder (den minste delen av selve huset):
Kulen:
Sete:
Er egentlig et under at ikke alle ølene jeg har laget i det siste har vært infisert. Lykken står den dumme bi...
Jeg sirkulerer jo kokende vørter gjennom kranen før jeg kjøler ned, så det er nok det som har reddet meg.
Maks 10 bilder pr post, så det kommer en post til med bilder.
Hvordan ser det for eksempel ut i kjele-gjennomføringen?
Sist redigert: