Kulekraner og rengjøring

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg skal ha en kran til eikefatet mitt etter råd fra @Einar Michelsen i denne posten Deilige bilder!!!

Og da tenkte jeg at jeg ville ha en som kan demonteres og rengjøres.
En slik 3-delt som dette:

2018-04-06 14.05.13.jpg

Jeg har hørt at de enklere (2-delt) kan være vanskelig å demontere og gjerne går i stykker i forsøket.
Slike som dette:

2018-04-06 13.23.06.jpg

Alle kranene jeg har er slike enkle 2-delte kraner, så jeg kjøpte en 3-delt til kokekjelen min også. Tenkte at det kunne være litt rusk inni den etter 2,5 år med brygging.
Gjennom denne kranen går jo den nedkjølte vørteren når det overføres til gjæringskaret så det bør jo helst ikke være ting der som kan infisere vørteren.

Jeg ville forsøke å demontere den for å se hvordan det så ut inni der, om den gikk i stykker i forsøket så var det OK.

@FrankD har en oversikt over ulike kraner og fine bilder som viser hvordan de er bygget opp.
Der er det også en forklaring på hva de ulike delene i kranen heter.
Se på denne siden og scroll ned til hvor det står om Kraner, https://daastoel.com/gjaerkar-og-omtapping/

Min kran på kokekjelen gikk faktisk veldig lett å demontere, og der var det MYE dritt!
edit: Hittil har 3 av 4 kraner enkelt latt seg åpne. Den siste ble deformert i forsøket.

Fest sikkerhetsbeltene. Her kommer bildene:

Demontert kran:
2018-04-06 13.35.37.jpg

Huset mellom kulen og festet til slangen før og etter demontering:
2018-04-06 13.24.07.jpg 2018-04-06 13.36.58.jpg

Inni huset:
2018-04-06 13.37.07.jpg

Holder (den minste delen av selve huset):
2018-04-06 13.36.28.jpg 2018-04-06 13.36.39.jpg

Kulen:
2018-04-06 13.36.15.jpg

Sete:
2018-04-06 13.37.12.jpg

Er egentlig et under at ikke alle ølene jeg har laget i det siste har vært infisert. Lykken står den dumme bi...
Jeg sirkulerer jo kokende vørter gjennom kranen før jeg kjøler ned, så det er nok det som har reddet meg.

Maks 10 bilder pr post, så det kommer en post til med bilder.
Hvordan ser det for eksempel ut i kjele-gjennomføringen?
 
Sist redigert:
Kjelegjennomføringen demonterte jeg også. Her var det også mye utrivelig.

Demontert gjennomføring.
Øverst er låsemutteren og i midten er skive og pakning. Begge på innsiden av kjeleveggen.
Nederst er selve gjennomføringen med pakning, som tres inn fra utsiden av kjeleveggen:
2018-04-06 13.39.47.jpg

Selve gjennomføringen har gjenger både på innsiden og utsiden og her var det MYE drit.
Sett fra innsiden:
2018-04-06 13.40.08.jpg 2018-04-06 13.40.13.jpg

Sett fra utsiden:
2018-04-06 13.41.37.jpg 2018-04-06 13.41.44.jpg

Låsemutteren:
2018-04-06 13.40.20.jpg

Selve kjeleveggen:
2018-04-06 13.41.04.jpg


Ja. Hva skal man si? Jeg visste at det kunne være litt urenheter inni her, men jeg ble faktisk sjokkert over hvor mye det var. Spesielt i kjelegjennomføringen.

Dette er deler som man regelmessig må plukke fra hverandre og rengjøre.
Både kulekranen og gjennomføringen.

Dersom du har en 2-delt kran som du ikke får fra hverandre ville jeg, etter å ha sett inni mine, anbefalt å kjøpe en ny kran som kan demonteres for rengjøring.

Jeg la alt i PBW:
2018-04-06 13.44.48.jpg

Etter at det var oppløst og vasket så det slik ut (legg merke til den hvite pakningen på bunnen av isboksen):
2018-04-06 14.23.00.jpg
 
Sist redigert:
Det er vel ikke uten grunn at gamle saftkokere ikke har ventil, men bare en slange man løfter opp eller klemmer flat.

Er det noen som ikke bruker ventiler, bare feks. silikonslange som løftes opp over væskeoverflaten? Evnt silikonslange med utvendig klemme om man vil strupe? Det burde jo være det mest hygeniske og enkleste, eller?
 
Har heldigvis ingen ventiler, kun kulekraner. De åpner og demonterer etter hver brygging. Skylles med starsan og lufttørkes. Aldri noe problemer med kulekranene
 
Kjelegjennomføringen demonterte jeg også. Her var det også mye utrivelig.

Demontert gjennomføring.
Øverst er låsemutteren og i midten er skive og pakning. Begge på innsiden av kjeleveggen.
Nederst er selve gjennomføringen med pakning, som tres inn fra utsiden av kjeleveggen:
Vis vedlegget 36202

Selve gjennomføringen har gjenger både på innsiden og utsiden og her var det MYE drit.
Sett fra innsiden:
Vis vedlegget 36203 Vis vedlegget 36204

Sett fra utsiden:
Vis vedlegget 36207 Vis vedlegget 36208

Låsemutteren:
Vis vedlegget 36205

Selve kjeleveggen:
Vis vedlegget 36206


Ja. Hva skal man si? Jeg visste at det kunne være litt urenheter inni her, men jeg ble faktisk sjokkert over hvor mye det var. Spesielt i kjelegjennomføringen.

Dette er deler som man regelmessig må plukke fra hverandre og rengjøre.
Både kulekranen og gjennomføringen.

Dersom du har en 2-delt kran som du ikke får fra hverandre ville jeg, etter å ha sett inni mine, anbefalt å kjøpe en ny kran som kan demonteres for rengjøring.

Jeg la alt i PBW:
Vis vedlegget 36200

Etter at det var oppløst og vasket så det slik ut (legg merke til den hvite pakningen på bunnen av isboksen):
Vis vedlegget 36201

Gjorde det samme for litt siden siden jeg hadde fått infeksjon fra et eller annet. Du verden så mye drit som samler seg ja. Neste prosjekt her i gården er å eliminere alt av gjenger og kulekraner på hotside, minus på pumpa, der sitter det gjenger + en av de nye blichmann kranene som er veldig enkle å rense
 
Skuffende lite gørr i mine. Kanskje en "fordel" at både syn og hørsel svekkes med tiden:)
Det jeg la merke til var ar disse såkalte rustbestandige kinakranene (både 304 og 316 tror jeg)
ruster. For meg ser det ut som bildene til @LarsUlv viser litt av det samme.
Men om rust mikset med gammel vørter er å foretrekke kontra alminnelig gørr vet ikke jeg.
Så vasking og tørking etter bruk er vel løsningen hvis man skal bruke slike.

Kanskje "norske" 316 kraner er bedre. Har erfart at noen av de er gode, andre ubrukelige.
Men da er de brukt i båt på sjøvann. Og gørr er ikke tema.
 
Skuffende lite gørr i mine. Kanskje en "fordel" at både syn og hørsel svekkes med tiden:)
Det jeg la merke til var ar disse såkalte rustbestandige kinakranene (både 304 og 316 tror jeg)
ruster. For meg ser det ut som bildene til @LarsUlv viser litt av det samme.
Men om rust mikset med gammel vørter er å foretrekke kontra alminnelig gørr vet ikke jeg.
Så vasking og tørking etter bruk er vel løsningen hvis man skal bruke slike.

Kanskje "norske" 316 kraner er bedre. Har erfart at noen av de er gode, andre ubrukelige.
Men da er de brukt i båt på sjøvann. Og gørr er ikke tema.
Etter en runde med PBW og litt skuring var både gjennomføring og kran gullende rene.
Ikke tegn til rust altså. Dette er kjøpt på den lokale bryggeforretningen, vet ikke om det har noe å si?
 
Skuffende lite gørr i mine. Kanskje en "fordel" at både syn og hørsel svekkes med tiden:)
Det jeg la merke til var ar disse såkalte rustbestandige kinakranene (både 304 og 316 tror jeg)
ruster. For meg ser det ut som bildene til @LarsUlv viser litt av det samme.
Men om rust mikset med gammel vørter er å foretrekke kontra alminnelig gørr vet ikke jeg.
Så vasking og tørking etter bruk er vel løsningen hvis man skal bruke slike.

Kanskje "norske" 316 kraner er bedre. Har erfart at noen av de er gode, andre ubrukelige.
Men da er de brukt i båt på sjøvann. Og gørr er ikke tema.
Imotsetning til det alle "tror" så er ikke 3XX (304/316/321) legeringen rustfrie i alle forhold. Mye salt og det vil ruste. Veldig mye avhenger og av renhet på metallet, og noe sier meg at en del av Kina-sakene er av litt mer tvilsom kvalitet.
 
Er klar over det. Ikke bare salt, temperatur pluss flere andre (glemte) faktorer.
Og vi har jo mange ulike korrosjonstyper.
Derfor kan det være greit å kalle det "rustfrie" for (mer eller mindre) rustbestandig.
 
Rustfrie rør som skal isoleres offshore blir malt først. Altså maling og ikke malt :D
.
Ellers blir det korrusjon pga varme og fukt.
 
Tilbake
Topp