Kullsyre

Hei!

Jeg har en pils stående som har lagret på 9 grader. Jeg skal nå begynne coldcrash prosessen og få ned vørter til 2 grader. Mitt spørsmål er: når e skal beregne hvor mye sukker som e skal benytte for karbonering. Skal e da plotte inn 2 eller 9 grader for å beregne hvor mye CO2 som er i ølet?

Tillegsspørmål

Når e filtrerer pils vil ikke mye av kullsyren fjernes da?
 
Sist redigert:
Sukkermengden er ikkje avhengig av temperatur slik som gasstrykk ved kunstig karbonering.
Det er vel ganske minimalt med co2 i ølet etter endt gjæring og lagring så det er uvesentleg i denne samanhengen.

Om du skal fate ølet trykker du opp mottakarfatet med samme trykk som i ølet, koblar saman fata med filter mellom og slepp sakte ut trykket på mottakarfatet mens du etterfyller trykk på ølfatet.

Om du flaskar og tenker å filtrere før flasking er det vel berre å la det renne gjennom eit filter når du tappar på flaske.
Her vil ølet vere ganske flatt i utganspunktet og lite co2 å miste.
 
Om du skal filtrere så vil jeg tro at det er bedre å gjøre dette når ølet ikke er karbonert (tenker da filtrering mellom 2 fat) Skal du flaskekarbonere ølet ser jeg ikke filtrering som veldig hensiktsmessig egentlig, du vil jo alikevel få gjærslam i flaska etter karbonering. Selvsagt kan det ha noe for seg om du vil filtrere for rundere smak.

Har du noe filtreringsutstyr? Hvordan tenker du å filtrere?
 
Jepp tenkte karbonere etter filtreringen. Er pils som e skal lage til en hagefest så har lyst til at man kan drikke ølet fra flaska og da er det en fordel å ha filtrert ølet:) vil det komme gjærslami flaskene hvis e flaskekarbonerer? Har dette filtreringsutstyret:

http://shop.petit-agentur.no/categories/filtrering-av-l

Om du skal flaskekarbonere så vil du få gjær i flaska ja. Skal du flaskekarbonere så er det nok ikke lurt å filtrere ølet da du nok filtrerer bort mye av gjæren og det er jo nettopp gjæren du trenger for å få kullsyre. Når du flaskekarbonerer tilsetter du sukker som gjæren spiser og gjør om til co2 og alkohol, da formerer gjæren seg og du vil uansett ende opp med bunnfall i flasken.

Vil du drikke rett fra flasken uten bunnfall kan du filtrere ølet og karbonere kunstig på fat og bruke en mottrykksfyller eller en beergun til å tappe på flaske. Da vil du kunne få et øl på flaske med minimalt med bunnfall. Purger du godt med co2 i flasken før fylling og etter fylling (lite co2 lag på toppen) vil du få et øl som du kan lagre lenge uten stor fare for oksidering.

Ellers kan du selvsagt flaskekarbonere og drikke fra glass, da får du jo også en mye bedre smaksopplevelse av ølet.
 
Sukkermengden er ikkje avhengig av temperatur slik som gasstrykk ved kunstig karbonering.
Det er vel ganske minimalt med co2 i ølet etter endt gjæring og lagring så det er uvesentleg i denne samanhengen.

Om du flaskar og tenker å filtrere før flasking er det vel berre å la det renne gjennom eit filter når du tappar på flaske.
Her vil ølet vere ganske flatt i utganspunktet og lite co2 å miste.

Dette er jo totalt feil! Det avhenger VELDIG av temperaturen hvor mye CO2 som er i ølet etter gjæring, tar man ikke hensyn til det kan man enten ende med voldsom overkarbonering eller flatt øl! Det er en grunn til at alle primingkalkulatorer har med temperatur i regnestykket. Prøv selv, så ser du hvor mye det endres hvor mye sukker som trengs hvis du endrer temperaturen
 
Ja det er slik jeg har forstått det også. Det jeg lurer på er om jeg skal bruke temperaturen som ølet har gjært på eller temperaturen som ølet er etter coldcrash? Jeg heller til første, men har tatt feil før:) differansen er 34 gram sukker på 23 liter.
 
Bruk temperaturen det er gjæret på før cold crash, ølet kan ta opp mer CO2 når det er kaldere, og når det er så kaldt som ved cold crash utvikles det ikke noe co2, så det er det man satt med før cc som gjelder.

Hvis du filtrerer vil du sikkert miste litt co2, men det burde bli mindre jo kaldere ølet er ved filtreringen (tilsvarende å helle en iskald øl i et glass vs en varm øl, den varme bruser og skummer mye mer pga mer co2 som går ut av ølet), men der vet jeg ikke hvor mye som forsvinner
 
Dette er jo totalt feil! Det avhenger VELDIG av temperaturen hvor mye CO2 som er i ølet etter gjæring, tar man ikke hensyn til det kan man enten ende med voldsom overkarbonering eller flatt øl! Det er en grunn til at alle primingkalkulatorer har med temperatur i regnestykket. Prøv selv, så ser du hvor mye det endres hvor mye sukker som trengs hvis du endrer temperaturen

OK, sidan du teknisk sett har rett får eg presisere litt...

Temperaturen ein plottar inn i kalkulatoren skal vere den høgaste temperaturen før cold crash (forutset at produksjon av co2 er ferdig), pga dette vil vere den temperaturen der mengden oppløyst co2 har stabilisert seg. (det har ikkje blitt meir fordi gjæringa er over og det har ikkje blitt mindre fordi ølet har blitt kjølt rett etterpå og soleis fått auka evnen til å ta opp co2).

Kor nøyaktig det blir vil avhange av fleire ting. Ein må anta at kalkulatoren brukar atmosfærisk trykk, då trykket i dunken kan ellers variere litt med kva type gjærlås, blow off, eller ev. åpen tank. Sjølve atmosfæretrykket varierar jo og.
Kor lang tid det har gått fra co2-produksjonen stoppa til ein kjøler ølet vil ha betydning for kva mengde som blir "låst" i ølet. Gassen treng noko tid for å gå ut av løysing.

Alt dette er sjølvsagt minimale faktorar, og ein kalkulator som dette er i beste fall ein tilnærming til verkelegheita.

Kva er galt med 6-8g/L? Etterkvart får ein erfaring med kva som fungerar i sitt bryggeri.
 
Med temp diff på 7 (9 - 2) som i dette tilfellet vil ikke forskjellen bli veldig stor, men om en har gjæret på 20 grader og coldcrashet til 2 ... Da er det absolutt fornuftig å ta hensyn til temperaturen, ja.
 
Prøvde å ta høyde for dette en gang, da med en engelsk ale. Big Fail. Selv om den skal være daff, såble den så og si død. Man mister Co2 når man overfører til flasker. Og hvis man i ny og ne tar målerprøver fra et kar med tight lokk så rister man som regel ut litt co2 idet man klemmer lokket på plass. Flytter man karet til omstikkingshøyde mister man også co2, etc etc. Veldig vagt det der.
 
Prøvde å ta høyde for dette en gang, da med en engelsk ale. Big Fail. Selv om den skal være daff, såble den så og si død. Man mister Co2 når man overfører til flasker. Og hvis man i ny og ne tar målerprøver fra et kar med tight lokk så rister man som regel ut litt co2 idet man klemmer lokket på plass. Flytter man karet til omstikkingshøyde mister man også co2, etc etc. Veldig vagt det der.

Nettopp derfor det enkle ofte er det beste...
 
Tilbake
Topp