Kurs i hjemmebrygging vs. alkoholloven

Det vesentlige her er at dersom du er selvstendig næringsdrivende og benytter din spesialkompetanse, så skal det betales moms.
Å kople til en høyttaler regnes ikke som bruk av spesialkompetanse, siden de fleste er i stand til dette.
En maler kan male sitt eget bad f.eks., uten at det er momspliktig. Kreves ikke spesialistkompetanse.

Utrolig fort hvor en tråd går off topic forøvrig
Her er en artikkel hvor ovennevnte forklares mer i dybden
http://www.nettavisen.no/%F8konomi/har-du-en-lett-jobb-slipper-du-straffeskatt/3477234.html
 
Ja, du kan ihvertfall ikke hjelpe andre med det du har som fag. Visste ikke at det hjalp arbeid for deg selv også. For egen del fakturerer jeg nå hver gang jeg forklarer noen noe. Ser jeg skylder @Finn Berger noen kroner. :p

Nei, der er vi i rørlegger til rørlegger-relasjonen:). Det er verre, skjønner jeg, hver gang jeg leser en historiefaglig artikkel og forklarer meg sjøl hva dette dreier seg om (det er nødvendig, siden jeg begynner å bli såpass gammel at jeg trenger litt hjelp med det kognitive). Da bør det føres opp i selvangivelsen. (Jada, det heter ikke det lenger. Jeg vet det. Men jeg liker ordet.)

Men jeg har nok litt vondt for å tro at en snekker må skatte av å sette opp en lettvegg i heimen, mens jeg, fordi jeg som akademiker nærmest har papir på at jeg har 10 tommeltotter, slipper.
 
Komisk! Jeg, som selvstendig IT-konsulent, må jo da egentlig betale moms for hver gang jeg tar i en datamaskin omtrent. Sjelden jeg tar i en maskin uten å i det minste omdanne et par idéer til kode. Det aller meste ser aldri dagens lys, men mye tar jeg i bruk i hjemmet eller til og med publiserer gratis for verden. Jeg byttes ofte mine tjenester med venner og bekjente og; kompisen min hjelper meg med service på bilen, jeg setter opp CraftbeerPI med tilhørende utstyr for han. Win-win
 
Nei, der er vi i rørlegger til rørlegger-relasjonen:). Det er verre, skjønner jeg, hver gang jeg leser en historiefaglig artikkel og forklarer meg sjøl hva dette dreier seg om (det er nødvendig, siden jeg begynner å bli såpass gammel at jeg trenger litt hjelp med det kognitive). Da bør det føres opp i selvangivelsen. (Jada, det heter ikke det lenger. Jeg vet det. Men jeg liker ordet.)

Men jeg har nok litt vondt for å tro at en snekker må skatte av å sette opp en lettvegg i heimen, mens jeg, fordi jeg som akademiker nærmest har papir på at jeg har 10 tommeltotter, slipper.
Loven rammer bare personer med enkeltpersonforetak. Slike foretak har ikke noe skille mellom privatøkonomien og foretakets økonomi. Derfor er det en viss logikk i at du må betale mva av all produksjon uavhengig av hvem "kunden" er. Det er også et krav at jobben fordrer en stor grad av spesialkompetanse.
 
Loven rammer bare personer med enkeltpersonforetak. Slike foretak har ikke noe skille mellom privatøkonomien og foretakets økonomi. Derfor er det en viss logikk i at du må betale mva av all produksjon uavhengig av hvem "kunden" er. Det er også et krav at jobben fordrer en stor grad av spesialkompetanse.
Men det er jo ingen "økonomi" involvert her, i hvert fall ingen inntekt. Jeg har full forståelse for at inntekt skal beskattes (ellers er det svart arbeid), men hva er grunnlaget for denne skatten? X% av hva?
 
Men det er jo ingen "økonomi" involvert her, i hvert fall ingen inntekt. Jeg har full forståelse for at inntekt skal beskattes (ellers er det svart arbeid), men hva er grunnlaget for denne skatten? X% av hva?

Kan det ha noe å gjøre med at du øker verdien på boligen din ved å ta i bruk profesjonell hjelp?
 
De folkene som laget det lovverket der trenger "profesjonell hjelp", skal jeg si deg.

Nja - tenk deg at du er snekker, og bruker et år på å renovere ei gammal rønne du bor i, som du nettopp har kjøpt. Så selger du den med en pen fortjeneste.

Er ikke det yrkesinntekt?
 
Men det er jo ingen "økonomi" involvert her, i hvert fall ingen inntekt. Jeg har full forståelse for at inntekt skal beskattes (ellers er det svart arbeid), men hva er grunnlaget for denne skatten? X% av hva?

En personlig næringsdrivende snekker, elektriker, rørlegger, murer el.l. skal beregne utgående merverdiavgift når han utfører arbeid på egen privat bolig eller fritidsbolig. Dette gjelder selv om arbeidet utføres i fritiden.

Uten en slik regel ville en arkitekt kunne tegne sin egen bolig uten å betale mva, mens enhver annen som engasjerer en arkitekt må betale mva.

Grunnen til at en håndverker skal beregne uttaksmoms når han utfører tjenester i hjemmet er at privat forbruk skal avgiftsbelegges uavhengig av om man kjøper tjenesten av andre eller tar ut tjenesten fra egen avgiftspliktig virksomhet.

Hvis arbeidet du gjør i hjemmet eller på hytta ikke krever spesialkompetanse eller bruk av verktøy og materialer fra næringsvirksomheten din, vil enkle handlinger du utfører for deg selv ikke medføre plikt til uttaksberegning. Kan du utføre arbeidet like godt om du ikke hadde drevet næringen på grunnlag av dine ferdigheter, skal det altså ikke beregnes merverdiavgift ved uttak

Nja - tenk deg at du er snekker, og bruker et år på å renovere ei gammal rønne du bor i, som du nettopp har kjøpt. Så selger du den med en pen fortjeneste.

Er ikke det yrkesinntekt?
I merverdiavgiftssammenheng oppstår merverdiavgiftsplikt selv om arbeidet utføres i fritiden. Skattemessig stiller dette seg annerledes da skatteplikten avhenger av hvorvidt arbeidet er gjort i eller utenfor ordinær arbeidstid. Utføres arbeidet i ordinær arbeidstid, skal håndverkeren skattlegges for verdien av arbeidet. Dette gjelder også for arbeid utført utenfor eget fagområde. Utføres arbeidet derimot i fritiden, skal håndverkeren ikke skattlegges for verdien av arbeidet.
 
Sist redigert av en moderator:
Det vesentlige her er at dersom du er selvstendig næringsdrivende og benytter din spesialkompetanse, så skal det betales moms.
Å kople til en høyttaler regnes ikke som bruk av spesialkompetanse, siden de fleste er i stand til dette.
En maler kan male sitt eget bad f.eks., uten at det er momspliktig. Kreves ikke spesialistkompetanse.

Utrolig fort hvor en tråd går off topic forøvrig
Her er en artikkel hvor ovennevnte forklares mer i dybden
http://www.nettavisen.no/%F8konomi/har-du-en-lett-jobb-slipper-du-straffeskatt/3477234.html
Det vesentlige her er at dersom du er selvstendig næringsdrivende og benytter din spesialkompetanse, så skal det betales moms.
Å kople til en høyttaler regnes ikke som bruk av spesialkompetanse, siden de fleste er i stand til dette.
En maler kan male sitt eget bad f.eks., uten at det er momspliktig. Kreves ikke spesialistkompetanse.

Utrolig fort hvor en tråd går off topic forøvrig
Her er en artikkel hvor ovennevnte forklares mer i dybden
http://www.nettavisen.no/%F8konomi/har-du-en-lett-jobb-slipper-du-straffeskatt/3477234.html

Hvor går grensen for spesialkompetanse? Hvis en venn ringer meg og spør om jeg kan se på hvorfor det er så lite sub-bass i hjemmekinoen hans på stua, og jeg bruker no shit to sekunder på å finne grunnen fra da jeg går inn i stua.. Og sier «flytt subben dit», skal jeg momse av det?
 
Bakgrunnen for regelen var vel feks snekkere som sluttet å jobbe, kjøpte tomt, bygde hus til «seg selv» i enkeltmannsforetak der de har ansvarsrett, der alle innkjøp av materialer etc nærmest var uten mva, så solgte huset nøkkelferdig med stor skattefri fortjeneste. Så begynte en på et nytt hus igjen «til seg selv» og igjenog igjen, mens de selvfølgelig bodde i et annet hus mens byggearbeidet pågikk.
 
Hvor går grensen for spesialkompetanse? Hvis en venn ringer meg og spør om jeg kan se på hvorfor det er så lite sub-bass i hjemmekinoen hans på stua, og jeg bruker no shit to sekunder på å finne grunnen fra da jeg går inn i stua.. Og sier «flytt subben dit», skal jeg momse av det?
Loven gjelder bare selvstendig næringsdrivende, la oss anta at du er det. Da utøves det skjønn.

Dersom det dreier seg om aktiviteter enhver kan utføre uten spesielle forutsetninger eller om tjenesteutførelsen er av mindre omfang, vil ikke hensynene bak uttaksbestemmelsene gjøre seg gjeldende. Da skal aktiviteten følgelig ikke avgiftsberegnes.
 
Loven gjelder bare selvstendig næringsdrivende, la oss anta at du er det. Da utøves det skjønn.

Dersom det dreier seg om aktiviteter enhver kan utføre uten spesielle forutsetninger eller om tjenesteutførelsen er av mindre omfang, vil ikke hensynene bak uttaksbestemmelsene gjøre seg gjeldende. Da skal aktiviteten følgelig ikke avgiftsberegnes.

Jeg er det.. Men ok. Så selv om i mine øyne er av mindre omfang (et hjemmekinoanlegg liksom) og jeg bruker måleverktøy som mannen i gata ikke har.. Altså mikrofon og hardware og software.
 
Men det er jo ingen "økonomi" involvert her, i hvert fall ingen inntekt. Jeg har full forståelse for at inntekt skal beskattes (ellers er det svart arbeid), men hva er grunnlaget for denne skatten? X% av hva?
Verdien av timene foretaket legger ned i jobben.
 
Det finnes lover og forordninger og forarbeider og fandens oldemor man må forholde seg til dersom man går med tanker om å avholde bryggekurs eller lignende. Jeg ser at ulike kurstilbydere opererer med ulik praksis hva gjelder dette med å ta med seg vørter eller ferdig vare hjem. Hvor går grensen når det gjelder delaktighet i en bryggeprosess og når grenser et kurs opp mot salg? Sendte derfor Helsedirektoratet en mail i mars, og fikk i dag endelig et svar :) Deles i sin helhet her, i tilfelle andre også lurer på det samme:
Vørter må være uproblematisk å dele, denne inneholder jo ikke alkohol. Ved tilsetting av gjær er man jo delaktig i prosessen, så da er kravet etter loven oppfylt.
 
Vørter må være uproblematisk å dele, denne inneholder jo ikke alkohol. Ved tilsetting av gjær er man jo delaktig i prosessen, så da er kravet etter loven oppfylt.

Vørten inneholder ikke alkohol like etter gjæren er tilsatt, det tar en stund før alkoholen kommer, så det kan bare kalles kverulering hvis noen blander inn alkoholloven her. Det blir jo alkohol på et bakeri også men hvem blander inn alkoholloven der ?
 
Tilbake
Topp