Kvalitet på flytende maltekstrakt?

Hei. Etter å ha holdt på hele dagen med et allgrain brygg så tenkte jeg at mitt neste brygg skal bli et ekstrakt brygg. Mest for lettvintheten men også for å sjekke hvor bra jeg kan få det. Tenkte å kjøpe uhumlet ekstrakt og koke + humle selv. Ser det er mange som selger ekstrakt. Er det noen merker/leverandører som er å anbefale over de andre? Eller er det hipp som happ hva jeg velger?

Basert på egen erfaring anbefaler jeg å kjøpe lys ekstrakt, og så heller trekke spesialmalt/krystallmalt selv. Mer kontroll på sødmen og oppskrift på den måten.

Var det jeg tenkte ;) Men mente om feks muntons, coopers, weyermann eller andre er å foretrekke? Eller er de liten forskjell i kvalitet på de forskjellige merkene?

Eg vil anbefale spraymalt då du med denne ikkje er så avhengig av å ha fersk ekstrakt. Du kan m.a.o. lagre denne lenger enn flytande ekstrakt, ergo kan du kjøpe inn i større kvanta

Vil tru at det ikkje er store kvalitetsforskjellen frå leverandør til leverandør. Sidan eg er glad i engelske øl så ville eg vald Muntons - enkelt og greitt.

Eg er veldig glad i brygge med ekstrakt og steepe spesialmalt sidan dette forenklar brygginga. Ulempen er at du ikkje har så veldig god kontroll på utgjæring så du risikerer å få eit søtare øl enn planlagt. Litt kjedeleg om du t.d. vil ha krisp pils. Eg synes også at du ved ekstrakt manglar noko av den gode maltsmaken du vil ha frå t.d. bitter og bayer. Men om tid er ein knappheitsfaktor, så er ekstrakt supert ved at du fort sparer inn eit par timar på bryggedagen pga kortare tid til oppkok av vatn (pga mindre mengde), ved at du nesten kan halvvere tid til mesking og skylling, samt hurtigare nedkjøling med t.d. tilføring av kaldt kranvatn.

Anbefaller Bryggselv sin ekstrakt. De har fra ekstra lys til mørk og det blir bra resultat.
Har selv ikke hatt noen problemer med utgjæring på ekstrakt og spesialmalt. En porter som stoppa på 18 men denne hadde jeg underpitcha noe da det var første gang med fersk gjær. Brukte 2 rør men ingen starter. Smaksmessig ser det ut som om 18 var en grei FG på denne.
Mine 4 IPA`r har alle gjæra ned bra (10-12 med US-5). Bruker ekstra lys ekstrakt samt 300-400 g sukker for å sikre utgjæring.
Skal prøve meg på en APA med WLP007(med starter) til uka og se hvor langt ned denne kan gå.

Er på vei over på Allgrain selv men mangler litt utstyr/penger. Synes dog det blir helt akseptable øl med ekstrakt og spesialmalt så jeg kommer nok ikke til å legge det helt på hylla. Tror forøvrig det er lettere å få til gode IPA/APA eller andre velhumlede mindre maltrike øl med ekstrakt.

Tilbake
Topp