Kvalitet på SSR

Har dere noen anbefalinger til merker på solid state relays? Man får dem jo i alle prisklasser, gjerne helt ned til 10,-/stk.

Jeg har en bunke Fotek kinagreier, men etter å ha svidd to stk pga dårlig kjøling, lurer jeg på om man bør undersøke andre merker?

Tror iallfall de er svidd, de oppfører seg nemlig veldig merkelig, som nekter å skru seg av eller nekter å skru seg på. Førstnevnte er litt upraktisk under mesking :p

Jeg bruker 50A SSR-er for 25A element. Takk for tips om Auberins, det blir muligens en bestilling der etterhvert.

Auberins er berre re-labeled kinaprodukt og ikkje nødvendigvis så mykje bedre enn andre.

Crydom er kvalitet. Kyotto har eg brukt med hell i mange år. Billige Fotek har eg lest mykje negativt om men mine har gått feilfritt ei god stund.

Det som er verd å merke seg er at påstempla straum er ved optimal kjøling, som er vanskeleg å få til. Derfor er det bedre å overdrive størrelsen i forhold til kva ein treng.
Eit ssr på 25A blir varmare enn eit på 40A med samme straumtrekk og kjøling. Og det er varmen som knekk dei, ikkje straumen i seg sjølv.

Jeg skjønner. Som gammel pc-bygger har jeg naturligvis en haug av kjøleribber, vifter og kjølepasta, så har klint på med dette og gjør et nytt forsøk. Til prisen på disse reléene så kan man jo regne dem som forbruksvare, men det hadde vært fint om de overlevde iallfall ett brygg!

Først brukte jeg et Fotek 30A SSR, skrudd fast i et stålchassi. Her kjørte jeg ~25A gjennom. Den overlevde ca to brygg, etter dette begynte den å fuske en del i form av at den ikke ville skru seg av, selv når DC-spenningen ble koblet bort. Jeg tenkte ikke over at det var pga varmeutvikling og kom ikke på å sjekke temperaturen på reléet under bruk.

Etter dette brukte jeg et Fotek 50A SSR, også med ~25A, men opplevde en annen random feil med dette ved at det pluttslig gikk av og ikke ville på igjen før etter strømmen (AC) var koblet bort en stund.

I begge tilfeller er det nok sannsynlig at den integrerte kretsen har fått seg en støkk pga varmeutviklingen. Jeg skal gjøre nye forsøk av disse Fotekene og se om det hjelper med bedre kjøling. (Jeg kjøpte tre-fire stk da jeg først bestilte de, så det var jo lurt!)

Jeg har kjøpt inn Mager 50A SSR selv, vet ikke hvordan disse yter. Men jeg ser at jeg bør ha et par i reserve før jeg starter opp første batchen når alt er ferdigbygget. :)

Godt poeng å sørge for ordentlig kjøling av dem. Jeg tenkte å finne 1 stor kjøleribbe jeg monterte alle releene på, siden disse som regel ikke kommer til å kjøres så mye samtidig uansett. Da får jeg mye masse å fordele temperaturen på uten å bruke opp mer plass i/på skapet enn nødvendig.

Tilbake
Topp