230V styring av SSR releer

HansV

 
Tenkte bare å dele en liten kobling jeg har laget for å styre SSR rele med 230V AC i stedenfor 12-32V DC.
Delene som trengs er:
- 2 stk. 1N4007 likeretterdioder. Andre dioden med minimum 800V reversspenning kan også brukes
- 1 stk. filmkondensator, 330nF, minimum 300V AC
- 1 stk. elektrolyttkondensator, 100uF, minimum 24V DC

Denne kretsen gjør det mulig å styre en SSR modul med 230V, enten fra en bryter eller hvis du har en temperaturkontroller med releutgang som ikke tåler så mye strøm. Da trengs det ikke ett eget 12 eller 24V power supply.
Delene kan loddes og limes fast oppå RRS releet. Skal poste bilde hvordan jeg har gjort det.

SSR modulen jeg har gjort dette på en denne fra ebay som jeg ser at mange andre også bruker, Fotek SSR-25 DA:
http://www.ebay.com/itm/SSR-25-DA-S...68?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5aef940240 Hvis koblingen skal brukes på en annen modul kan det være nødvendig å justere litt på verdien til C1 for å få riktig styrespenning.
Jeg skal bruke dette sammen med en STC-1000 temperaturkontroller for å styre varmeelement på 2-3000W. Da kan ikke det interne releet brukes.
 

Vedlegg

  • 230V SSR styring.bmp
    460,6 KB · Sett: 370
Ellers er selvsagt den enkleste løsning å kjøpe en lite 12V eler 24V strømforsyning. Hvis DC spenningen som går ut fra power supplyet styres med bryter eller rele vil det virke fint, men hvis innspenningen på power supplyet slåes av og på vil det holde på utspenningen en stund etter at det er slått av. Det vil begrense hvor kort periodetid regulatoren kan kjøre. På en AV/PÅ regulator vil dette fungere like bra.
For min del var dette den beste løsningen for å lage det enkelt, siden jeg allerede hadde komponentene jeg trengte liggende.
 
Bare husk at det ikke er lurt å teste kretsen uten SSR'en påkoblet, da går først 24V - kondensatoren i lufta, og etterpå har du over 600V ut på klemmene.

Mvh,
Erlend H.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk HD
 
Kjører forøvrig et 3kw element rett gjennom en STC-1000, det har funket problemfritt på 12 brygg og en masse vannskift på akvariet  8)
 
Helt høsrt best med 230v styring,men de billigste som selges på ebay har bare DC stying. Jeg hadde kjøpt to slike og det var derfor jeg trengte noe slikt får å bruke den sammen med en STC-1000.
Her er rett type med AC kontroll
http://www.ebay.com/itm/25A-AA-Solid-state-relay-SSR-AC-80-250V-control-24-380V-AC-/321106745443?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac3741863
 
Tilbake
Topp