Kvalitetsmost av vindruer

Noen som veit om noe sted å få tak i god most fra vindruer? Tenker vel at "7-dagersvin" ikke er det beste stedet å begynne..?

(Bakgrunn: Har smakt noen gode saison med chardonnaydruer, så vurderer noe i den retningen. Vurderer også å kanskje lage noe chardonnaybasert i et eikefat for så å følge opp med saison i samme fatet)

Noen som veit om noe sted å få tak i god most fra vindruer? Tenker vel at "7-dagersvin" ikke er det beste stedet å begynne..?

(Bakgrunn: Har smakt noen gode saison med chardonnaydruer, så vurderer noe i den retningen. Vurderer også å kanskje lage noe chardonnaybasert i et eikefat for så å følge opp med saison i samme fatet)

Jepp. Vinmonopolet. De har glimrende vin laget på noen av verdens beste chardonnarydruer.
Men fra spøk til revolver. Tonsmeire nevnte dette spesifikt da han var i Drammen. Med mindre du har kontakter så får du neppe tak i god most. Den gode mosten brukes naturligvis til å lage god vin. Men det er ikke galt å putte god vin i øl. Renhetsloven er død.

"La loi de pureté est mort... Vive la loi de pureté!"

Er vel uaktuelt å "prime" fatet mitt med chardonnay fra polet, men som tilsetning kan det funke. Noen som veit åssen sulfitter vil påvirke gjær og andre mikrober? Vil det være så hemmende at jeg kan får problemer med flaskekarbonering? Vil det være negativt for fatet på en slik måte at jeg bør gjøre tilsettingen i en annen beholder, og la brygget "sette seg" ila noen uker på glass?

Tilbake
Topp