Kveik i gjæringsfat etter stormgjæring -temperatur?

Sarge

 
Jeg har en øl med kveik som er over stormgjæring (skap på 36,5 grader) og som jeg har tenkt å tørrhumle. Annen gjær øker man jo gjerne skaptemp på etter stormgjæring, men kveik gjærer jo mye varmere. Jeg tenker at kveiken uansett ikke trenger å være så aktiv nå, og at jeg heller kan senke temperaturen nå.

Hva mener dere er ideell temperatur for kveik etter at stormgjæringen er over og sukkeret spist opp? Gjelder f.eks. tørrhumling eller hvis man ganske enkelt må vente med flasking pga. tidsklemme.
 
Testa kveik tidlige i vinter. 2 dager på 38 grader, ned til 20 grader, tørrhumling på dag 3, inn i kjøleskap på dag 6, flasket dag 7. 2 uker til karbonering på varmekabler i 2 uker.

Var en American IPA som ble helt ok
 
Testa kveik tidlige i vinter. 2 dager på 38 grader, ned til 20 grader, tørrhumling på dag 3, inn i kjøleskap på dag 6, flasket dag 7. 2 uker til karbonering på varmekabler i 2 uker.

Var en American IPA som ble helt ok
Høres supert ut. Gjorde du nedkjølingen til 20 grader gradvis, eller mener du det ikke har så mye å si når hovedgjæringen er unnagjort uansett?
 
Her kommer gjæringstemp fra templogg.no. Har en kald kjeller som gradvis nedkjøler etter at jeg skrudde av både panelovn, varmeplate og tok vekk soveposen fra gjæringskarret. Tror mye var ferdig. Kveiken gjør jobben raskt
 

Vedlegg

  • #44-1.png
    #44-1.png
    159,7 KB · Sett: 34
Jeg tørrhumlet kveik-IPAen i går, og fikk da kikket og luktet ned i gjæringskaret for første gang. Det ser ut som ganske klar øl, helt ferdiggjæret og luktet godt. Smaken kan jeg ikke si noe om ennå, men det ser ikke ut til at kveikølet har tatt skade av å stå noen dager på 20 grader. Spent på hvordan dette ølet blir til slutt.
 
Tilbake
Topp