Kveik uten gjæringsskap

Hei, snakket med en fyr på en bryggebutikk i går mtp kveik. Jeg har ikke gjæringsskap eller mulighet til å gi gjæren en stabil høy temperatur. Mannen sa at jeg kunne kjøle ned vørter til 40 grader, slenge oppi kveik, pakke dunken godt inn i dyner o.l. og da ville det være varmt nok til at kveiken ville gå på jobb og gjøre det den skal. Er det noen som har prøvd dette?
 
Det burde være mulig å gjære med kveik uten gjæringsskap. Dette er jo, tross alt, gjær som har vært brukt til å lage øl før folk begynte med elektriske hjelpemidler til gjæringa...
 
Det burde være mulig å gjære med kveik uten gjæringsskap. Dette er jo, tross alt, gjær som har vært brukt til å lage øl før folk begynte med elektriske hjelpemidler til gjæringa...
Ja, det skulle man jo tro. Så en video av en amerikaner som kveiket i badekaret. To dager tok det.
 
Har ikke prøvd det selv, men tipper det kan fungere greit. Gjæren varmer opp vørter når den blir aktiv.

På sikt kan du skaffe deg en temperatur kontroll og varmebelte. De fleste går for InkBird sikkert av en grunn. Denne har fungert for meg. 260,- inkl frakt og moms.

 
Hei, snakket med en fyr på en bryggebutikk i går mtp kveik. Jeg har ikke gjæringsskap eller mulighet til å gi gjæren en stabil høy temperatur. Mannen sa at jeg kunne kjøle ned vørter til 40 grader, slenge oppi kveik, pakke dunken godt inn i dyner o.l. og da ville det være varmt nok til at kveiken ville gå på jobb og gjøre det den skal. Er det noen som har prøvd dette?
Jeg har prøvd :)
Pitch varmt, isoler dunken med sovepose, dyne, e.l., og sett dunken i det varmeste rommet du har i huset.
Temperaturen blir ikke stabil, men kveik bryr seg åpenbart ikke. Husk, at ølet trenger mer tid enn to dager - selv med kveik.

Det burde være mulig å gjære med kveik uten gjæringsskap. Dette er jo, tross alt, gjær som har vært brukt til å lage øl før folk begynte med elektriske hjelpemidler til gjæringa...
Tradisjonelle bryggere brygger mye øl om gangen. 150l er vel standard. Såpass store mengder øl holder varmen mye bedre enn 20 - 25l vi vanligvis brygger.

De gangene jeg har prøvd å brygge med kveik uten temp. kontroll, droppa temperaturen fra ca 35 grader til ca 27-28 i løpet av gjæringsforløpet.
 
Jeg har litt andre erfaringer, nå har jeg ikke pitcha på varm temp så det kan være grunnen, men både Oslo og Skare var motvillig i romtemperatur, 22ish grader. Måtte til slutt sette de i gjæringsskap på 32 grader :)
 
Jeg har litt andre erfaringer, nå har jeg ikke pitcha på varm temp så det kan være grunnen, men både Oslo og Skare var motvillig i romtemperatur, 22ish grader. Måtte til slutt sette de i gjæringsskap på 32 grader :)
22 grader blir altfor kaldt.

Hos meg funka det ihvertfall med Voss (pitch på 35), Skare, Oslo og Jovaru - som visstnok ikke er kveik (pitch på ca 30). Det eneste jeg gjorde var at jeg satte dunken oppå en stol - for å unngå kontakt med kaldt gulv, og isolerte dunken godt.
 
22 grader blir altfor kaldt.

Hos meg funka det ihvertfall med Voss (pitch på 35), Skare, Oslo og Jovaru - som visstnok ikke er kveik (pitch på ca 30). Det eneste jeg gjorde var at jeg satte dunken oppå en stol - for å unngå kontakt med kaldt gulv, og isolerte dunken godt.
Hvor har du den informasjonen fra? Oslo har vært mye diskutert i kveik gruppen på Facebook og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har postet denne men det ser ut som den må postes igjen :)
Screenshot_20200108-230957_Chrome.jpg

Når det gjelder #41 Skare og #32Jovaru så er de registrert som kveik.
Screenshot_20210921_130003_com.android.chrome.jpg

Til tema så ja, jeg har ikke pitchet på 35 de 2 gangene jeg har prøvd å gjære på romtemperatur så den tar jeg på min kappe :)
 
Hvor har du den informasjonen fra? Oslo har vært mye diskutert i kveik gruppen på Facebook og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har postet denne men det ser ut som den må postes igjen :)
Vis vedlegget 53653

Når det gjelder #41 Skare og #32Jovaru så er de registrert som kveik.
Vis vedlegget 53654

Til tema så ja, jeg har ikke pitchet på 35 de 2 gangene jeg har prøvd å gjære på romtemperatur så den tar jeg på min kappe :)
Ser i etterkant at det var altfor lett å misforstå innlegget mitt:) Både Skare og Oslo er selvfølgelig kveik, men ikke Jovaru. Jovaru er en litauisk gårdsgjær.

jovaru.png
 
Tilbake
Topp