Kvit IPA

Karl J

Norbrygg-medlem
Jeg har ikke laget mange egne oppskrifter, men liker hveteøl og IPA så tenkte å prøve meg på en kombi.
Ønsker et øl med høy ABV og gjerne litt markert sødme..... Her er det jeg har tenkt:
Kvitserk Imperial DWIPA
9.2% / 21.1 °P


Recipe by

All Grain


Beer Brew 60L
70% efficiency

Batch Volume: 25 L

Boil Time: 60 min


Mash Water: 29.64 L

Sparge Water: 11.13 L

Total Water: 40.77 L

Boil Volume: 33.13 L

Pre-Boil Gravity: 1.070


Vitals
Original Gravity: 1.088

Final Gravity: 1.018

IBU (Tinseth): 62

Color: 14.4 EBC


Mash


Temperature — 65 °C — 60 min

Temperature — 78 °C — 10 min


Malts (9.55 kg)
6.5 kg — The Swaen GreenSwaen Ale — Grain — 7.1 EBC

2 kg — Ireks Wheat Malt light — Grain — 5 EBC

800 g — Wheat Torrified — Grain — 3.3 EBC

250 g — Castle Malting Chateau Cara Blond — Grain— 20 EBC


Other (500 g)
500 g — Candi Sugar, Clear — Sugar — 1 EBC


Hops (280 g)
50 g — Amarillo 9.2% — Boil — 60 min

25 g — Cascade 5.5% — Boil — 15 min

25 g — Citra 5.5% — Boil — 15 min

20 g — Amarillo 9.2% — Boil — 15 min

20 g — Amarillo 9.2% — Boil — 5 min

20 g — Cascade 5.5% — Boil — 5 min

20 g — Citra 12% — Boil — 5 min

100 g — Citra 5.5% — Dry Hop — 7 days


Er veldig usikker her så tar gjerne imot innspill
 
Ja....der sa du noe....Hva med Wyeast1318.....den bør funke tror jeg, og er vel relativt nøytral i smaken.
 
Ja....der sa du noe....Hva med Wyeast1318.....den bør funke tror jeg, og er vel relativt nøytral i smaken.
WY1318 og WLP028 har omtrent samme ugjæring og skotten er mer nøytral. Det er en veldig fin allround gjær. Men i en hvit Ipa bør man vel bruke witgjær? WLP400 er super.
 
Takk for tips .... Hva tror dere om malt og humle?

Jeg ville flytta litt på humletilsetningene. 30 - 15 - 0 er det skjemaet Kinn bruker i sin kvite IPA, Skoddehav. Det funker bra det. Eller du kan nærme deg det en gjør i NEIPA'er, og flytte den siste over i WP. Jeg tror jeg ville brukt Skoddehav-skjemaet her.

Enig i WLP400, eller Wyeast3944, eller Imperial B44. Disse er den samme gjæren. Imperials inneholder 200 milliarder celler, hvilket vel skulle greie seg til dette ølet. De andre har maks 100 milliarder på ei pakke, så du må ha to, eller sette en starter.
 
Hvor fersk er humlen du bruker?
Jeg ville heller droppet amarillo og citra som bitter humle og heller brukt noe billig colombus eller bare cascade.
Sleng heller amarilloen oppi sammen med citraen når du tørrhumler.
Jeg ville brukt wlp 028 selv. 1318 er mer bankers, men wlp 028 er mer spennende. la malten og humlen spille første fioloin fremfor gjæren. Belgisk gjær er forferdelig oppmerksomhetsyk i et brygg.
 
Hvor fersk er humlen du bruker?
Jeg ville heller droppet amarillo og citra som bitter humle og heller brukt noe billig colombus eller bare cascade.
Sleng heller amarilloen oppi sammen med citraen når du tørrhumler.
Jeg ville brukt wlp 028 selv. 1318 er mer bankers, men wlp 028 er mer spennende. la malten og humlen spille første fioloin fremfor gjæren. Belgisk gjær er forferdelig oppmerksomhetsyk i et brygg.

Hvis det er en hvit IPA man skal lage, så er det vel egentlig ikke noe annet enn belgisk gjær som gjelder? Kinn bruker den belgiske husgjæren sin - Wyeast 3787 Trappist High Gravity - i Skoddehav, siden det er den de har gående. Men WLP400/Wyeast3944/Imperial B44 er vel det "riktigste".
 
Joda, men spørsmålet er vel egentlig hvilke smaker man ønsker å få ut av ølen? En god hvit ipa for meg er bare en ipa med en god dæsj hvete.
Gleden ved hjemmebrygging for meg personlig, handler om å få prøvd ut nye ting. :)
 
Man må ikke ha hvetegjær i en Hvit IPA
Det er uansett en fordel med lys maltbase i en DIPA,
men det jo mer spennende med belgisk gjær
028 ville jeg styrt unna
 
Joda, men spørsmålet er vel egentlig hvilke smaker man ønsker å få ut av ølen? En god hvit ipa for meg er bare en ipa med en god dæsj hvete.
Gleden ved hjemmebrygging for meg personlig, handler om å få prøvd ut nye ting. :)

Enhver kan sjølsagt brygge det ølet han eller hun liker best på den måten de sjøl synes funker best. Men trådstarter sier han skal brygge en hvit IPA, og en hvit IPA er en egen øltype. Dette handler om språk. Å si at "en god hvit ipa for meg er bare en ipa med en god dæsj hvete" er det samme som å insistere på at for deg betyr "stol" "seng".

Hvit IPA er en krysning mellom en belgisk wit og en amerikansk IPA. Tar du vekk det belgiske preget, har du brygget et amerikansk hveteøl. Helt greit det, men du kan ikke kalle det en hvit IPA.
 
Neida, en Hvit IPA må ikke ha belgisk/hvetegjær,
men jeg er enig at den bør ha litt mer enn et par prosent hvete
 
Takk for alle innspill. :)

Jeg tenker litt at jeg mest sannsynlig må prøve meg litt fram og lage flere batcher.

Jeg går for å kjøre det humle oppsettet jeg har, men skyver litt på tidene slik at ikke tilsetter noe på 60min men heller bruker 50g Amarillo på 30min, så 15 min og 0min
for resten.

Splitter første batchen med tanke på gjær og kjører halvparten med 028 og halvparten med Wlp400 :beermug:

Forresten ... Hva med koriander og appelsinskall som vel hører med i wit? Blir kanskje litt 'feil her?
 
Takk for alle innspill. :)

Jeg tenker litt at jeg mest sannsynlig må prøve meg litt fram og lage flere batcher.

Jeg går for å kjøre det humle oppsettet jeg har, men skyver litt på tidene slik at ikke tilsetter noe på 60min men heller bruker 50g Amarillo på 30min, så 15 min og 0min
for resten.

Splitter første batchen med tanke på gjær og kjører halvparten med 028 og halvparten med Wlp400 :beermug:

Forresten ... Hva med koriander og appelsinskall som vel hører med i wit? Blir kanskje litt 'feil her?

Nei, det blir helt riktig. Alt som går i en wit, går i en hvit IPA. Denne typen er ganske enkelt en wit som er humlet som en IPA. Men du ikke bruke koriander og appelsinskall, det holder med smaksbidraget fra gjæren.
 
Neida, en Hvit IPA må ikke ha belgisk/hvetegjær,
men jeg er enig at den bør ha litt mer enn et par prosent hvete

Joda, en hvit IPA må ha belgisk gjær - og helst wit-gjær (men jeg har ingen oversikt over hva slags gjær belgierne bruker når de brygger wit): White IPA: The Beer Born From a Brainstorming Session

Hvis du hverken bruker de typiske krydderne eller den typiske gjæren fra en wit, hva blir da igjen av wit'en? Da snakker du jo om et helt annet øl.

Jeg mener ikke at man skal være så opphengt i alltid å brygge etter stilkriteriene - men skal du bruke en etablert stilbetegnelse om ølet ditt, mener jeg du er forpliktet til det. Det blir som med pusekatten Olav, som akkurat nå lurer veldig aktivt på om jeg ikke snart skal gi ham kveldsmat: Han er en salig blanding av de fleste typer katt som har vært i fritt omløp på Hadeland, og en veldig fin katt - skjønt ikke veldig smart - men det ville være veldig feil å kalle ham en perser.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp