Kvit IPA

Forøvrig. På fredag slipper vi Hug Me i BU på polet, en godt tørrhumlet amerikansk hvete pale ale med WB-06 og US-05 gjær. Tørrhumlet med Mosaic, cascade og motueka.

Hva er tanken bak WB06 og US05? WB06 for fenoler hvis den er gjæret varmt, og 05 for lett fruktighet eller noe? Slik ville jeg tenkt iallefall. 06 gjærer jo lengre ut enn 05 og.
 
Hva er tanken bak WB06 og US05? WB06 for fenoler hvis den er gjæret varmt, og 05 for lett fruktighet eller noe? Slik ville jeg tenkt iallefall. 06 gjærer jo lengre ut enn 05 og.
Jepp.
skrev feil forresten, vi brukte Vermont gjæren til Lallemand i Hug me. WB 06 byttes nok ut med wlp380 til neste gang. WB-06 blir litt f for tørr iht til hva jeg vil med ølet.
 
Bilde av første forsøk...
Ble litt mer "på sparket" enn jeg hadde tenkt:
Endte opp med tørr M21 fra MJ som gjær.
Malt sammensetning og Humle som planlagt, men kjørte 1 kg mindre pale og bare 250g candy sukker for å tone ned alkoholstyrken ihht gjæren.
Selve Bryggekvelden gikk fint men gjæringa var litt treg i byrjan.

Traff OG minus 01 men målet var 1.018 i FG og endte på 1.026.
Trenger mer gjær neste runde. IMG_20190405_224104.jpg

Smaken er ok. Markert smak av koriander, for mye sødme (pga dårlig utgjæring?)
Smaker mer Wit enn IPA og det var ikke akkurat meningen.
 
Det at gjæringen var treg i begynnelsen kan du med meget stor sannsynlighet til skrive gjæren du brukte. Det er ingen bombe at du skrev det i samme innlegg som at du nevnte MJ-gjær. Bytt gjær spør du meg. Treg + helt random utgjæring er ganske typisk fra den generiske rebrandende gjæren der.
 
Det at gjæringen var treg i begynnelsen kan du med meget stor sannsynlighet til skrive gjæren du brukte. Det er ingen bombe at du skrev det i samme innlegg som at du nevnte MJ-gjær. Bytt gjær spør du meg. Treg + helt random utgjæring er ganske typisk fra den generiske rebrandende gjæren der.

Tenkte meg det ja.....neste blir med Wlp400
 
Det at gjæringen var treg i begynnelsen kan du med meget stor sannsynlighet til skrive gjæren du brukte. Det er ingen bombe at du skrev det i samme innlegg som at du nevnte MJ-gjær. Bytt gjær spør du meg. Treg + helt random utgjæring er ganske typisk fra den generiske rebrandende gjæren der.
Enig, har prøvd M21 to gongar. Det kan ikkje sammenlignast engong med å bruke f.eks wlp400. Slo faktisk ut mesteparten etter å ha prøvd å tvinga det ned.. Stoppar tidlig og då blir ikkje den «frisk», og en wit som ikkje er frisk er ganske forferdelig
 
Heldigvis ikke lenge til neste batch....
Gjæret i 3.5 uker for å skvise FG nedo_O
Netopp, bytt gjær, ikke bare pga utgjæringen men også den kunstige smaken.

Prøv WB-06 på 24 grader. Det er en grei tørr wit-gjær. De som bruker den til hefe har misforstått alt eller fått dårlige tips.
 
Tilbake
Topp