Lage 5 forskjellige øl av samme base

Hei
Vi har et 150 liters bryggeri og tenker å eksperimentere litt med neste brygg. Vi skal gjære alt i 20 liters gjæringskar og prøve litt forskjellig gjær og andre ingredienser. Er det noen som har forslag til base og hva man kan leke seg litt med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om du skal eksperimentere med gjær, vil du nok få best kunnskapsutbytte av å brygge et enkelt og rent øl: basemalt, kanskje en dæsj med krystallmalt (ikke obligatorisk), moderat bitterhumle og kanskje litt aromahumle (heller ikke obligatorisk, men sikkert kjekt å ha). Det trenger ikke bli kjedelig av den grunn. Det er forresten heller ikke noe i veien for å brygge sterkt øl (det kan gi sterkere gjærpreg), med tripel, barley wine, exportpils og diverse fra nøyaktig samme vørter -- ikke typeriktig, men for science.

Om du er redd for å kjede deg, kan du alltids tørrhumle et spann eller to med noe amerikansk humle.

Skisse til oppskrift:
Pale malt til X OG
EKG som bitterhumle til X/2 IBU
0,9 g EKG per liter som aromahumle 5 minutter før kokeslutt
 
Hei, kan kanskje bruke følgende til et eksperiment. Alle utgavene vil ikke bli 100% typeriktig men det er kanskje
heller ikke poenget.

85% Pilsnermalt
10% Munich
5% sukker

Rundt 20IBU. OG rundt 1050

Av dette kan du lage..
1. Belgisk blonde (WPL 500,510,530+++)
2. München helles (WLP860)
3. Belgisk saison (WPL 400,565,566..)
4. Engelsk golden ale (en eller annen britisk strain, f.eks Burton)
5. Amerikansk cream ale (wlp810)

Britiske humler vil vell dekke opp for den meste..EKG som Kjetil S nevner er et godt valg
 
Ville variert det du er nysgjerrig på. F.eks lignende gjærtyper mot hverandre, eller samme gjærtype på forskjellig temperatur, i steden for at det kanskje blir fem variabler som ikke har noe særlig med hverandre å gjøre, hvis du skjønner. Hvis du er pro science da:)
 
Hvis du kan kjøre bitter @ 60 og bare heftig whirlpool, så kan du få mekket en del "singlehop" (bitterhumla betyr lite).
 
Da har vi brygget. Det ble et restebrygg med 20kg pilsnermalt og 15kg palemalt. EKG 60 min til 25 IBU og Mittelfrau 15 min til 5 IBU, altså 30 IBU totalt. Vi valgte å eksperimentere med gjær og kandissirup denne gangen. OG før tapping på kar var 1,052. Vi fikk 6 kar med 23-25 liter vørter.

Kar 1: 2 pakker US-05, 2 poser med lys kandissirup - Simplicity, skal tørrhumles
Kar 2: 2 pakker US-04, 2 poser med lys kandissirup - Simplicity, skal tørrhumles

Kar 3: 2 pakker M21 - Belgian WIT, 2 poser med mørk kandissirup - D-90
Kar 4: 2 pakker M29 - French Saison, 2 poser med mørk kandissirup - D90

Kar 5: 2 pakker M47 - Belgian Abbey, 2 poser med ekstra mørk kandissirup - D-180
Kar 6: 2 pakker M31 - Belgian Tripel, 2 poser med ekstra mørk kandissirup - D-180

Som dere ser så har vi 3 eksperiment her. sammenligne gjærtypene mot hverandre. Samt at vi får en liten pekepinn på hva kandissirupen gjør.
Kommer tilbake til resultat.
 
Da nærmer det seg ferdig gjæring. Etter måling dag 12 har alle karene gjæret lavere enn forventet. Henholdsvis;
US-05: 1,008
US-04: 1,008
M21-belgian WIT: 1,014
M29-french saison: 1,002
M47-belgian abbey: 1,010
M31-belgian tripel: 1,004

Er ikke dette veldig lavt? Noen som har en forklaring på dette? Maltblandingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du måler med?
Det kan tenkes at instrumentet er litt OFF? Hydrometer med forskjøvet papir inni eller refraktometer der du ikke tar høyde for alkoholen?
 
Måler med hydrometer, testet med 2 forskjellige for å teste om det ene var ødelagt. Så det er ikke instrumentfeil...hmm


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har laget 3 like batcher med US-05. Mesket rundt 65 grader. OG 48. Alle gjæret ut på 1008. De andre gjærtypene har jeg ikke så mye data på.
 
Tanken har slått meg. Men hva er sammenhengen isåfall?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er forsåvidt ikke helt unormal utgjæring. 84%. Så det spørs vel på meskingen bla.a. Men hva slags sirup er det. Er det maltekstrakt eller kandissukker? Sukker er jo lettfermenterbart.
 
Dette er vel kandissirup? Det er praktisk talt 100% forgjærbart, og trekker nok ned FG en del.
 
Det er sirup ja. Har brygget litt med det i det siste. Delikate forpakninger på sirupen har lokket meg til hyppig bruk. Det kan stemme bra med at de har gjæret lavere enn hva jeg har forventet. Det er imidlertid litt rart at sirupens egen produsent har laget oppskrifter med sirupen i hvor de har oppgitt forventet FG på 1,014 og jeg endte på 1,002. Klar sammenheng her ja....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp