Lage gjærstarter på vørter.

Hei.

Idag vil jeg brygge en Bayer.

Neste kok ut er en trappist med fersk gjær. Jeg har ikke laget starter før...

Det blir 2 x 25 liters sett. Det følger med 2 tuber fersk gjær til disse settene.

Kan jeg ta vare på 2 liter av vørteren,,koke den, og justere til 1040,,og bruke dette som utgangspunkt for gjæren.

Har ikke magnet rører,,men kan vel riste dette med jevne mellomrom?

Er dette en ide som vil fungere ?

Skjønner det ikke er optimalt,,men likevel?

Buster skrev:
Kan jeg ta vare på 2 liter av vørteren,,koke den, og justere til 1040,,og bruke dette som utgangspunkt for gjæren.

Har ikke magnet rører,,men kan vel riste dette med jevne mellomrom?

Ja og ja  :)

Gjæren er wlp530, til trappist.

Den er en mnd gammel,så da skal vel teoretisk 80% være aktiv.

Går det å bruke røra direkte i vørteren,,eller MÅ jeg lage starter?

Buster skrev:
Gjæren er wlp530, til trappist.

Den er en mnd gammel,så da skal vel teoretisk 80% være aktiv.

Går det å bruke røra direkte i vørteren,,eller MÅ jeg lage starter?

Du ikke lage starter, men det er langt på vei anbefalt. Ikke bare sørger du for tilstrekkelig gjær, men gjæren vil også være mer vital.
Å lage starter er superenkelt.

Jeg lagde min første starter i en femliters vanndunk (kjøpte på Rema for 35 kroner, helte ut vannet og desinfiserte). Jeg synest de funket ganske bra, siden det er skrukork på er det bare å lukke den når man rister så blir det garantert fritt for søl og man får ristet ordentlig. Jeg brukte Ringnes vørterøl siden jeg ikke hadde DME, den er vel strengt attt ikke nødvendig å koke (er steril i utgangspunktet) men jeg gjorde det uansett. Ble bra mengde gjær på to dager og taklet fint fin batch med OG på 1.072 (ca 20 liter i gjæringskaret).

Vørterøl fra butikken har rigtig OG for gjærstarter, greit å vite om man plutselig skal lage starter og ikke har DME eller noe annet tilgjengelig.

Tilbake
Topp