Lage gjærstarter

Hei

Skal nytta flytande gjær for første gang og treng tips.

Skal lage ein lager på 60 liter og og 1055.
Spørsmålet mitt er kor mykje flytande gjær treng eg og korleis skal eg gå fram med å lage gjærstarteren?
Er det nok å gi starteren eit par timar? Blandingsforhold med gjær? Og kva skal eg blande den med? Vørter? Vatn? Ekstrakt?

På forhånd takk!
 
Poenget med en starter er å dyrke opp mer gjær, altså må du bruke en vørter. Det anbefalte blandingsforholdet er 100 g spraymalt pr 1 L vann (egentlig 100 g spraymalt og så vann opp til 1 L pr liter). Putt inn data i Mr. Malty, og lag starter ut fra anbefalt størrelse der. Om du har gammel gjær må du lage større starter eller bruke flere pakker.

Så bruker starteren gjerne 24-36 timer på å gjøre seg ferdig. Da bør du sette den kaldt og helle av "ølet" hvis det er mye av det, og til slutt virvle opp gjæra og tilsette den i vørteren din. Søk litt rundt på forumet også, mye som er sagt og skrevet om gjærstartere.
 
Takk for tilbakemeldinger, lite spørsmål til: må ein lage gjærstarteren? Eg har nok gjær ifølge etiketten som står på gjæren.( 3x white labs wlp833 35mls). Vørter mengde blir ca 60l
 
Det er absolutt anbefalt å lage starter, spesiellt på lagerøl.

Du har ikke nok gjær til 60L OG 1055. Hvor gamle er pakkene? dersom de hadde vært helt ferske så har du ca 25% av det som er anbefalt mengde.

Uten å regne på det så ville jeg ha satt en starter på 3-4L og dumpet alle pakkene dine i den. Du bør da komme opp mot anbefalt mengde. Hvis du har pakker som er 2 mnd eller eldre så ville jeg satset på oppbygging over flere trinn.

Rist ofte de første 12-24 timene (hvis du ikke har rører), og rist godt før du har i gjæra. Husk på bryggingens 3 "R"-er Renslighet, Renslighet og Renslighet.

Lykke til!  :biersmile:
 
Takk for tilbakemeldinger, eg har 6 stk WLP 833 35mls, dei er bare 4 veker gamle..
Er dette nok? Ifølge white labs holder 1 stk til 5 gallon (19L vørter). Det står at den skal bare tilsettes vørteren..
Forstår ikkje heilt dette som dykk skriv at eg må tilsette den i vørter for å starte gjæren i 24 timer, i så fall må eg lage vørteren og så la den stå i 24 timar før eg kan tilsette gjæren som har stått i 24 timar?
 
En starter er egentlig en enkel vørter som du lager for å dyrke opp mer gjær. Når starteren har stått i 24 timer har gjæren formert seg, og du kan tilsette denne i det som skal bli ølet ditt (som også er vørter). Vørter er bare vann med uttrekk av malt.

Instruksjonen til White Labs er en forenkling, men det vil sikkert bli bra uansett. Poenget er at fersk gjær dør jo lenger den lagres, altså har en gammel pakke gjær mindre gjærceller enn en ny pakke gjær. Mr. Malty er et fint verktøy som gir et estimat på hvor mye gjærceller du har mot hvor mange du trenger, og derfor hvor stor starter du bør lage (hvor mange flere gjærceller du skal ha).
 
Har forstått prinsippet, ifølge mr malty skal eg lage ein starter med 12 liter vatn, 1,2 kg malt ekstrakt eller spraymalt med 6 kapsler fersk gjær. Dette skal vera nok til 60 liter vørter.
Når eg har latt starteren stå i 24 timar, korleis tapper eg ut vørteren som eg ikkje skal bruke? Hevert eller bare helle ut forsiktig?
Eg ser at du skriv at eg bør kjøle den ner før eg tapper, det er greit og høyres lurt ut. Men når eg så skal tilsette den i brygget mitt så må eg vel få den opp i 20-25c for at ikkje gjæren skal få eit sjokk ettersom eg tapper vørteren på denne temperaturen.

Ser at Beant skriv 3-4 liter, det var veldig ulikt i forhold til mr malty, men det regnestykket ditt var vel kanskje med 3 stk gjær?

Takk for svar!
 
Viss du brukar alle 6 pakkane og lagar først ein startar på 3l, så slår av veska over gjærkaka og fyller på nye 3 liter er du veldig nærme. Dette med magnetrørar ihht. Mr.Malty.

Veit det høyrest vanvittig ut, men det er vel ganske akseptert at Mr.Malty har rett. Alternativet er å bruke tørrgjær som er enklare ved så store gjærmengder. Eller kan du brygge ein mindre batch først, og så gjenbruke gjæren til eit større volum på neste brygg.
 
Niklas skrev:
Ser at Beant skriv 3-4 liter, det var veldig ulikt i forhold til mr malty, men det regnestykket ditt var vel kanskje med 3 stk gjær?

Takk for svar!

Mitt estimat var med 3 pakker fersk gjær, ja.

Med god beluftning så skal du klare opp mot ei 4-dobling dersom du gjør det rett. Er en del hensyn å ta her, ideellt så burde du kanske brukt opp mot 6 liter, men det er de færreste som har kolber over 5 liter... Du vil kanskje greie litt mindre gjær ved å bygge den opp med 4 liter, men det blir mye bedre enn å bare tilsette gjæra som du har.

Et problem med å pitche denne starteren opp flere ganger er at du etter 1. oppbygging kanskje sitter igjen med en plass mellom 600 og 1200 miliarder celler. Ved 600 miliarder celler må du minimum ha en starter på 6 liter for å få noe særlig vidre oppblomstring (anbefalt maks 100 milioner celler/ml på starteren man setter). Et alternativ da er å begynne med mindre gjær, kanskje 1 pakke på 1 liter som du så pitcher opp til 4 liter.

Mye å tenke på med gjærstartere... Anbefaler å sjekke ut og leke deg litt med http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm i tillegg til Mrmalty.
 
Tilbake
Topp