Lage HLT og koker selv.

Hei.

Pusler med tanker om å bygge en HLT og koketank selv av VV bereder.

Ser for meg volum på ca 140-150 liter totalt.

Trenger tips fra dere selvbyggere her inne med å velge de rette komponentene med en gang.

Har forstått at ST1000 er glimrende regulator som man bruker til temperaturstyring.  ( http://www.ebay.com.au/itm/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-Whit-sensor-/320628773067 )

Hvilke elementer foreslår dere til elektrisk oppvarming, og hvor mange kilowatt trenger jeg for å holde 125 liter i kok.  ( http://www.amazon.com/Camco-02953-1...dp/B0002YU2YS/ref=pd_cp_hi_0#productDetails)
Er i tvil om jeg skal lage en egen mesketank nå,,eller kombinere meske og koketank med silbunn etc og rengjøring mellom øktene.

Kom gjerne med stalltips og gode linker til komponenter dere har benytte selv med suksess.
 
Hei. For det første at st1000 kan ikke styre så stort bryggeri. Skal du bruke varmeelement trenger du mellom 8-10 kw. Da må du over på pid og SSR (solid state relay) kommer ann på hvilke muligheter du har med strøm , men trefase er å anbefale , ved 230 V. trenger du en
32 A kurs 400v kan du berge deg med 16A.
 
Jeg bruker kjele i kjele prinsippet som speidel men heiser innerkjelen ut av ytterkjelen og elementet under innerkjelen. Bruker 5 kw element for varmntvannsbereder, og kan koke 95 l med det uten problem. Har koblet til pumpe og resirkulerer under merkingen og whirphool under kjølingen. Bilder fins på forumet.
 
Hei Brede.

Har kun 220 volt tilgjengelig. Kan nå ut med  2 x 16,,evt 3x16 med litt skjøteledninger til garasjen ;)

Tenkte å bruke flere varme elementer. 2 eller 3?  Så kjøre evt 1 eller 2 på SSR 25 A regulator trinnløs for å effekt regulere under kokingen. ( http://www.ebay.com/itm/40Amp-25-38...tDomain_0&hash=item484f6dcbcd#ht_1548wt_1400   )

eller denne   http://www.ebay.com/itm/CRYDOM-D242...tDomain_0&hash=item2c6a80740a#ht_1473wt_1400
Om nødvendig gjøre det enkelt med gassbrenner,,men jeg heller litt mot varme elementer.
 
Hei!

STC1000 takler ikke mer enn 10A og det vil bli alt for lite for anlegget ditt. Jeg ville heller brukt en PID til å styre temperaturen i mesken med. Noe slikt: http://www.ebay.com/itm/100-240V-Digital-PID-Temperature-Controller-max-40A-SSR-K-Thermocouple-Probe-/290825156892?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43b687b91c.

Når det gjelder kilowatt: Det er mye diskutert i denne tråden (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6478.msg55303.html#msg55303)

Der sies det blant annet at "Det tar 150 kilo X 4,2 X fx. 40 grader(60 til 100 grader) /6,4 kilowatt = 3937 sek/65 minutter."

Ut fra dette kan du beregne at det f.eks. trengs 9 kw for å løfte temperaturen i 120 liter vørter fra 70 grader til kok på 28 minutter. Hvis du f.eks. trenger å varme 70 liter meskevann fra 5 til 70 grader vil du bruke ca. 32 minutter ...

Med 3 x 3kw f.eks. kan du bruke 3 ulike 16 amp kurser i huset.

Med kun ett kar med silbunn må du tappe vørteren over i noe midlertidig, tømme ut malten og overføre vørteren tilbake i kokekaret før koking.

Vi bruker et maltrør (laget av enda en vvb hvor topp og bunn er kappet av, sylinderen slisset på langs og sveiset sammen igjen slik at den har en diameter på 1 cm mindre enn kokekaret). Vi koker ca. 95 liter og mesker da med ca. 17-18 kg malt. Malten + vannet i malten + selve maltrøret veier da fort 40 kg. Vi bruker derfor talje for å løfte maltrøret opp etter mesking. Med maltrør er det relativt fort gjort å gå fra mesking til koking.
 
Hei Ørnegård.

Ser den med egen innsats.

Jeg har allerede fått tak i en eldre modell VV bereder som er "slim", så den vil passe rett inn i en moderne ozo mener jeg.

Da trenger den bare å slisses med en tynn kappskive som du beskriver for å holde malten.

Jeg ser ikke vekk fra at det ender opp med den patenten. Med taljefeste en plass i garasjen eler lignende.

Så en egen HLT for skylling.

Kjører du med gass,,eller har du elektriske elementer?
 
går du for brukte bereder hvorfor ikke 3 tanker separat, fx 100 liter mesk og HLT og kanskje 150 liter kokekjele.
Bruker selv 3x2Kw turnamat elementer i HLT, 1 i mesketank og 3 Burcoelementer i kokekjelen.
 
Oddvar.

Kanskje flere tanker etterhvert.
Har brukt en BB60 til nå.

Det er vel plass som avgjør litt til slutt ?

Men jeg ser fordelene. Som sagt,,det er på tankestadie,,og alle innspill og kommentarer noteres og mottas med takk ;)
 
Hvis du veldig gjerne vil bruke STC-1000 til temp styring, så kan du det uansett effekt.

At kontakten på selve regulatoren ikke tåler mer enn 10A har jo ingen betydning, annet en at du må finne et passende relé/kontaktor for å styre elementet/elementene med.

Edit: Trykkleif
 
Hei Oddev.

Tenkte det samme selv. Men takker for alle innspill dog, keep em coming. :)

oddev skrev:
Hvis du veldig gjerne vil bruke STC-1000 til temp styring, så kan du det uansett effekt.

At kontakten på selve regulatoren ikke tåler mer enn 10A har jo ingen betydning, annet en at du må finne et passende relé/kontaktor for å styre elementet/elementene med.

Edit: Trykkleif
 
Bra!

Jeg så bare litt lenger oppe her at det var påstander om at grunnet 10A relekontakt på STC1000, måtte man bruke en PID-regulator for å kjøre en enkel varmestyring, og det er jo noe villende informasjon.
En PID tilkoblet er relé blir jo som en avansert thermostat.
Da bør man eventuelt programmere den til puls-bredde modulering (om mulig) for at det skal virke som tiltenkt.

Buster skrev:
Hei Oddev.

Tenkte det samme selv. Men takker for alle innspill dog, keep em coming. :)

oddev skrev:
Hvis du veldig gjerne vil bruke STC-1000 til temp styring, så kan du det uansett effekt.

At kontakten på selve regulatoren ikke tåler mer enn 10A har jo ingen betydning, annet en at du må finne et passende relé/kontaktor for å styre elementet/elementene med.

Edit: Trykkleif
 
Oddvar Demmo skrev:
går du for brukte bereder hvorfor ikke 3 tanker separat, fx 100 liter mesk og HLT og kanskje 150 liter kokekjele.
Bruker selv 3x2Kw turnamat elementer i HLT, 1 i mesketank og 3 Burcoelementer i kokekjelen.

Oddvar - har du link til utstyret du har montert hos deg?
 
Dette har jeg lagd, det funker så bra at jeg lagde en til.
Jeg bruker gass, enkel og brutalt. ca 20kW (søk etter paella brenner) . Ja det går en del gass. Jeg har sirkulasjon pumpe fra en vaske maskin som jeg dimmer farten på. Jeg bruker temp kontrollere fra www.auberins.com  disse lar jeg styre en elektrisk gass ventil (aquastopp fra en oppvask maskin litt modifisert), det er montert en bypass lekkasje slik at flammen ikke sluker helt. Den ene auberen bruker jeg bare som temp sensor.
Bryggeriet har et koke karr (120L) og et meske karr (95L) som jeg kan heise opp, denne har en "myggnetting" av rustfrittstål i bunnen. Jeg bruker sveiv for å heise kurven på min, men hvis du har en fast installasjon ville jeg brukt en el-vinsj eller talje.
Sjefs testen var en hvete øl med mer en 80% hvete. Ellers har jeg en virknings grad på ca 85% På slutten av brygginga (skylling) måler jeg ca OG 1005-1006 ut av meske kurven. Du må belage deg på å sveise rustfritt stål.
Til nå har jeg lagd ca 1500L på første karret, det nye har jeg ikke prøvd ennå.
Skal se om jeg finner no bilder. Mine ligner veldig på en terrasse brygger fra Brattberg.
 
Per skrev:
Dette har jeg lagd, det funker så bra at jeg lagde en til.
Jeg bruker gass, enkel og brutalt. ca 20kW (søk etter paella brenner) . Ja det går en del gass. Jeg har sirkulasjon pumpe fra en vaske maskin som jeg dimmer farten på. Jeg bruker temp kontrollere fra www.auberins.com  disse lar jeg styre en elektrisk gass ventil (aquastopp fra en oppvask maskin litt modifisert), det er montert en bypass lekkasje slik at flammen ikke sluker helt. Den ene auberen bruker jeg bare som temp sensor.
Bryggeriet har et koke karr (120L) og et meske karr (95L) som jeg kan heise opp, denne har en "myggnetting" av rustfrittstål i bunnen. Jeg bruker sveiv for å heise kurven på min, men hvis du har en fast installasjon ville jeg brukt en el-vinsj eller talje.
Sjefs testen var en hveteøl med mer en 80% hvete. Ellers har jeg en virknings grad på ca 85% På slutten av brygginga (skylling) måler jeg ca OG 1005-1006 ut av meske kurven. Du må belage deg på å sveise rustfritt stål.
Til nå har jeg lagd ca 1500L på første karret, det nye har jeg ikke prøvd ennå.
Skal se om jeg finner no bilder. Mine ligner veldig på en terrasse brygger fra Brattberg.

Flott!

Jeg har god tilgang til en sertifisert og erfaren sveiser på SS. Han skal være "medeier" i anlegget,,så vi kan godt bygge litt.

Jeg heller litt mere mot elektrisk fremfor gass,,men jeg ser det er utaallige muligheter her.

Selve gassregulering kan jo jeg klare manuelt og,,jeg behøver ikke fullautomatiserert anlegg ;)

Jeg står gjerne og passer på litt og putler med småting i garasjen mens prosessen går ;)
 
Gamle varmt vanns tanker har gjerne et grodd belegg innvendig.

Hva er greit å syre med for å unngå mekanisk rengjøring på rustfritt som i dette tilfellet?

Og hvor kan man kjøpe syre til formålet?
 
Tilbake
Topp